اتحادیه اروپا: مذاکرات وین ارتباطی به اسرائیل ندارد

ایرنا نوشت: سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ارتباط با تاثیر حمله موشکی به اطراف راکتور هسته‌ای «دیمونا» در جنوب فلسطین اشغالی بر مذاکرات جاری برجام در وین تصریح کرد که رژیم صهیونیستی عضو توافق هسته‌ای ایران نیست و ارتباطی با مذاکرات وین ندارد.

پیتر استانو روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود که عدم ارتباط [رژیم] اسرائیل با مذاکرات برجام باید روشن باشد. او با این حال عنوان کرد که تماس‌هایی بین هماهنگ کننده برجام با هیات آمریکایی مستقر در وین در خصوص بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای جریان دارد.

ارتش رژیم صهیونیستی بامداد امروز (پنجشنبه) تأیید کرد که یک فروند موشک زمین به هوا از سوریه در جنوب سرزمین‌های اشغالی فرود آمده است. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی هم اعلام کرده که موشک سوری که به سمت یک جنگنده این رژیم پرتاب شده بود، در نزدیکی منطقه "دیمونا" فرود آمده است.

"آویخای ادرعی" سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شده که این حمله موشکی خسارت جانی و مالی به دنبال نداشته و به رآکتور هسته‌ای دیمونا نیز اصابت نکرده است. با این حال منابع خبری چهارشنبه شب گزارش دادند آژیرهای خطر در اطراف رآکتور هسته‌ای "دیمونا" در صحرای نقب در جنوب سرزمین‌های اشغالی به صدا درآمد.

رسانه‌های غربی این حمله را اقدامی تلافی جویانه از سوی جمهوری اسلامی ایران در برابر حمله اخیر به تاسیسات هسته‌ای نطنز عنوان کردند.

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که نمایندگان کشورهای عضو برجام طی دو هفته گذشته در چارچوب کمیسیون مشترک در وین گردهم آمده تا در خصوص فعال کردن این توافق و بازگشت احتمالی آمریکا به آن رایزنی کنند. دور پنجم از هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام، دیروز در گراندهتل وین برگزار شد و روسای هیات های مذاکره کننده به بحث و بررسی در خصوص آخرین وضعیت گفت‌وگوهای فنی و پیش‌نویس های اولیه متون و نحوه تداوم گفت‌وگوها پرداختند.

آن‌ها توافق کردند علاوه بر دو گروه کارشناسی فعلی (در حوزه لغو تحریم ها و هسته ای) هفته آینده یک گروه کارشناسی سوم نیز برای گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام  ایجاد شود.

براساس برنامه اعلام شده، هیات ها پس از مشورت در پایتخت های متبوع خود، هفته آینده ضمن از سر گیری نشست کمیسیون مشترک برجام، گفت و گوهای فنی و کارشناسی را دنبال خواهند کرد.

استانو در این باره می‌گوید: هیچ راه حل جایگزینی در برابر مذاکرات وین برای حل تمام ابعاد مربوط به توافق هسته‌ای ایران وجود ندارد و از این منظر ما در وین سرگرم مذاکره هستیم.

وی  با بیان اینکه ‌کمیسیون مشترک برجام طی روزها و هفته‌های اخیر چندین جلسه تشکیل داده و هفته آینده هم نشست بین اعضا ادامه می‌یابد بیان داشت: نشانه های دلگرم‌کننده‌ای که می‌توان آن را مثبت تلقی کرد از برآیند مذاکرات دیده می‌شود.

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه «مذاکرات هنوز به پایان نرسیده» افزود: چالش‌های زیادی برای حل و فصل باقی مانده اما تمام طرف‌ها برای ادامه تلاش‌ در زمینه بازگشت برجام به ریل اصلی مصمم هستند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1507683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =