بهشتی‌پور:صنعت هسته‌ای ارزش بومی‌شدن دارد/زیباکلام:یادمان نرفته اتهامات پهلوی این بود که ایران انبار تسلیحات غربی شده!

کارشناس مسائل سیاست خارجی به بررسی و تحلیل مذاکرات اخیر وین بین هیات های ایران و اروپا پرداخت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دکتر حسن بهشتی پور در جمع‌بندی بحث خود گفت: چند نکته را باید به جای جمع بندی بگویم. آقای سرکوهی می گوید ما صنعت هسته ای نداریم این اشتباه است. ما صنعت هسته ای داریم. در اردکان صنعت کیک زرد داریم، در اصفهان صنعت گاز هگزافلورید و سوخت هسته ای داریم. در نطنز قطعه سازی داریم و می توانیم انواع و اقسام قطعات سانتریفیوژها را داریم. اگر دوست آلمانی شما می گوید چرا ایران می خواهد غنی سازی کند در پاسخ بگویید آلمان چرا اصرار دارد؟ چون غنی سازی اورانیوم بخش مهمی در چرخه سوخت هسته ای است. ما در بوشهر حداکثر یک میلیارد و 700 میلیون دلار هزینه کردیم. در حالی که اصل ساخت این نیروگاه در فاز یک، حدود یک میلیارد و 700 میلیون دلار هزینه برداشته ولی در فاز دوم حدود 5 میلیارد دلار نیاز داریم. نیروگاه هسته ای برق ثابت و ممتد به ما می دهد که می توانیم روی آن حساب کنیم مگر این که برای تعمیرات اساسی از مدار خارج شود.

وی ادامه داد: یک قرص سوخت هسته ای 12 گرم است و انرژی آن معادل یک تن زغال سنگ است. صنعت هسته ای ارزش بومی سازی شدن دارد. در زمینه الکترونیک، فیزیک، شیمی، IT و سایر صنایع رشد کرده است. سطح دانش هسته ای در ایران بسیار ارتقا یافته و اینها هزینه برداشته است. باید دقیقتر اینها را توضیح داد.این که یکی از دوستان گفت ایران می رود بمب هسته ای را به حزب الله بدهد. عزیز من، نمی شود بمب هسته ای را به دست حزب الله داد. خود این مرحله که نگهداری و آماده سازی بمب برای استفاده کار تخصصی است و نمی شود بمب را به دست حزب الله داد. خواهش می کنم به این موارد توجه بفرمایید. این خیلی مهم است که توضیحات دقیق داده شود.

زیباکلام نیز در پاسخ گفت: ما یادمان می آید یکی از بزرگترین اتهامات محمدرضا شاه پهلوی این بود که ایران انبار تسلیحات غربی شده است. تاریخ نشان داد که کار او درست بوده و قوی سازی ارتش بسیار مهم بوده است.در20 سال گذشته اگر ببینیم چقدر خرج هسته ای کردیم و چقدر خرج انرژی های دیگر کردیم، مبالغ قابل قیاس نیست. بحث برجام که موضوع اصلی این نشست است، بنده هم مثل سایر دوستان تصور می کنم نتیجه این مذاکرات به خواسته های آمریکایی ها منطبق نمی شود. ممکن است هر دو کشور در جایگاهی هستند که برجام 1400 را بخواهند. آمریکایی ها در بلندمدت به دنبال پایان دادن حضور نظامی ایران در منطقه هستند. آنها خسته شده اند از این دوتابعیتی هایی که ما به عنوان جاسوس گرفته ایم.

وی در جمع‌بندی بحث خود تصریح کرد: آیا توافقی صورت گیرد یا نگیرد من نمی دانم. هر دو طرف ایران و آمریکا دنبال این توافق هستند. من هم امیدوارم این توافق انجام شود. معتقدم دولت ایران دچار یک اقتصاد فاسد و ناکارامد است و برجام در کوتاه مدت می تواند مقداری گشایش در این اقتصاد ایجاد کند ولی در بلندمدت همان بحثهای حضور نظامی ایران در منطقه و دشمنی با اسراییل و نظایر آن مطرح است. این را هم باید در نظر گرفت مشکل اقتصاد ایران با هیچ معجزه ای مانند برجام حل نمی شود.

>>> مشروح این بحث داغ را بخوانید:
بحث داغ کارشناسان سیاسی و سیاست خارجی درباره مذاکرات وین در کلاب‌هاوس

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1509616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =