هنوز در قله پیک چهارم هستیم/ ۸۵۰۰ تخت بیمارستانی تهران در اختیار بیماران مبتلا به کرونا

فارس نوشت: معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران با اشاره به اینکه هنوز در قله پیک چهارم قرار داریم گفت:در حال حاضر ۸ هزار و ۵۰۰ تخت از ۱۰ هزار تختی که در استان تهران وجود دارد به بیماران کرونایی اختصاص یافته است.

توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران درباره هزینه های درمان بیماران کرونایی در بیمارستان های دولتی اظهار داشت: تمامی بیمه های پایه شامل بیمه سلامت، تامین اجتماعی و نیروهای مسلح مورد قبول است و بیمار در بخش بستری فرانشیز ۱۰ درصد را با تعرفه دولتی پرداخت می کند. کلیه خدمات، تحت پوشش بیمه است و بیشترین هزینه مربوط به داروهای مورد نیاز بیماران کرونایی است که آن هم تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران با ذکر این نکته که فروش داروهای سهمیه پزشکان در بازار آزاد تخلف است گفت: هفته گذشته راه اندازی کلینیک های ویژه بیماران سرپایی به بیمارستان ها ابلاغ شد. داروهای بیماران کرونایی در داروخانه های منتخب شهر موجود است. رمدسیویر، داروی اصلی برای درمان بیماران کرونایی است و با تجویز پزشک مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: نگرانی ما از بابت نبود این  دارو بود که جلسه ای برای تامین آن تشکیل شد. وقتی در بازار کمبود دارو نباشد مشکلی هم نخواهیم داشت. اگرچه به دلیل مصرف زیاد دارو و کمبود آن هشدارهایی از طرف بیمارستان ها داشتیم که در راستای تشکیل جلسه ستاد کرونا با شرکت های داروسازی و سازمان غذا و دارو در تولید و پخش آن هماهنگی لازم انجام شد.

معاون درمان ستاد کرونای استان تهران تصریح کرد: بحث پرستار خصوصی در بیمارستان ها و خروج دارو از سیستم و هدایت آن به بازار آزاد تخلف است. هموطنان با سامانه ۱۹۰ که مربوط به شکایات وزارت بهداشت است تماس بگیرند و تخلفات را گزارش دهند. با افراد سودجو حتما برخورد خواهد شد. اگرچه تا به امروز گزارش مستقیمی نداشته ایم.

توکلی در واکنش به هزینه های بالای درمان در بیمارستان های دانشگاهی و هزینه پرستار همراه اظهار داشت: هزینه درمان افرادی که از بیمه پایه استفاده نمی کنند بالاتر از افرادی است که بیمه پایه دارند. ضمن اینکه هزینه بیمارانی که در بخش مراقبت های ویژه بستری می شوند متفاوت و بسیار بالاتر از بخش بستری است چون تجهیزات خاصی برای بیمار استفاده می شود و این هزینه در مورد هردو گروه بیمارستان های دولتی و خصوصی مصداق دارد. به این خدمات در اصطلاح هتلینگ می گویند. تعرفه هر تخت و اتاق متفاوت است و بیشترین تعرفه به تخت های ایزوله اختصاص دارد. ولی هرگونه شکایت بابت هزینه باید به ۱۹۰ گزارش شود تا به احصاء دریافتی رسیدگی شود.

 معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران با اشاره به ابلاغ تعرفه های ۱۴۰۰ خاطرنشان کرد: تعرفه های سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ حدود ۲۵ درصد افزایش داشته است. اگرچه نسبت به افزایش تورم در کشور کمتر است.

وی در خصوص تشخیص ویروس های جهش یافته توسط کیت های کرونا تصریح کرد: دو موضوع در مورد کرونای جهش یافته وجود دارد. وجود ویروس های جهش یافته هندی، برزیلی و ... یک مفهوم دارد. وقتی سرعت انتشار ویروس و به تبع آن سرعت آن افزایش می یابد جهش هم اتفاق می افتد . این جهش می تواند حتی مربوط به کشور خود ما هم باشد. بنابراین جهش در مورد ویروس امری طبیعی است و می تواند مثبت یا منفی باشد. به طور مثال ویروس جهش یافته انگلیسی در شدت سرایت بالا بود و از جهت کشندگی پایینتر از ویروس کرونای کلاسیک بود. بنابراین کیت های تشخیصی و حتی واکسن بر روی تمامی انواع ویروس های کرونا موثر هستند.

معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران، وضعیت تخت های مورد نیاز بیماران کرونایی را مناسب خواند و با اشاره به ایجاد سامانه تلفنی ۶۰۷۰ برای رزرو تلفنی تخت گفت: هر شخصی در استان تهران که با توصیه پزشک متخصص نیاز به تخت دارد می تواند با این سامانه تماس بگیرد و بر اساس آن منطقه زندگی نزدیکترین بیمارستان به آنها معرفی می شود. نام بیمار به بیمارستان داده می شود و بیمار در بیمارستان مذکور جایابی می شود.

توکلی افزود: ظرفیت ما در استان تهران حدود ۱۰ هزار تخت برای بیماران کرونایی است و در حال حاضر ۸ هزار و ۵۰۰ تخت مورد استفاده بیماران بستری قرار گرفته است. ضمن اینکه هنوز در قله پیک چهارم کرونا قرار داریم و از تعداد بیماران کم نشده است.

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1510803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =