واقعا ویتامین D خطر ابتلا به کووید-19 را کاهش ‌می‌دهد؟

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که نقش حیاتی در بدن شما ایفا می‌کند. این ماده مغذی به ویژه برای سلامت سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که داشتن مقادیر سالم ویتامین D می‌تواند به سلامت سیستم ایمنی کمک کند و به طور کلی در برابر بیماری های تنفسی از بدن محافظت کند.

به گزارش خبرآنلاین، ویتامین D برای عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن شما به‌عنوان اولین خط دفاعی بدن در برابر عفونت و بیماری عمل می‌کند. این ویتامین نقش مهمی در افزایش پاسخ ایمنی دارد و هر دو خاصیت ضد التهابی و تنظیم‌کنندگی سیستم ایمنی را داراست و برای فعال‌سازی سیستم دفاعی سیستم ایمنی بدن بسیار حیاتی است به طوری که مقادیر کم ویتامین D با افزایش حساسیت، عفونت، بیماری و اختلالات مربوط به سیستم ایمنی مرتبط است.

علاوه بر این، کمبود ویتامین D با کاهش عملکرد ریه مرتبط است، که ممکن است بر توانایی بدن شما در مبارزه با عفونت‌های تنفسی تأثیر بگذارد.

آیا مصرف ویتامین D می‌تواند از ما در برابر ابتلا به ویروس کووید-19 محافظت کند؟

اخیراً یک مطالعه نشان داده است که: به نظر می‌رسد وجود ویتامین D در خون (حداقل 30 نانوگرم در میلی‌لیتر) به کاهش احتمال بروز پیامدهای بالینی نامطلوب و مرگ در بیماران بستری کووید-19 کمک می‌کند. در این تحقیق، اطلاعات 235 بیمار مبتلا به کرونا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

بیماران بالای 40 سال، در مقایسه با بیماران مبتلا به کمبود ویتامین D، در افرادی که سطح کافی ویتامین D داشتند، 5/51 درصد کمتر ممکن است عواقب نامطلوبی از جمله بیهوش شدن، کمبود اکسیژن و مرگ داشته باشند.

کمبود ویتامین D ممکن است به عملکرد ایمنی بدن آسیب برساند و خطر ابتلا به بیماری های تنفسی را افزایش دهد. طبق برخی تحقیقات، مکمل‌های ویتامین D می‌توانند پاسخ‌های ایمنی بدن را افزایش دهند و به طور کلی در برابر عفونت های تنفسی نقش محافظتی ایفا کنند.

همچنین نشان داده شده است که مکمل‌های ویتامین D باعث کاهش مرگ و میر در افراد مسنی می‌شود که بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی مانند کرونا هستند.

اگرچه تحقیقات در این زمینه ادامه دارد اما مهم است که بدانیم مصرف ویتامین D به تنهایی نمی‌تواند از شما دربرابر ابتلا به ویروس کووید محافظت کند و کمبود ویتامین D ممکن است با آسیب رساندن به عملکرد ایمنی، حساسیت شما را به عفونت و بیماری افزایش دهد. این امر به ویژه با توجه به اینکه بسیاری از افراد کمبود ویتامین D دارند، خصوصاً افراد مسن که بیشتر در معرض خطر ابتلا به عوارض جدی مرتبط با کووید-19 هستند، نگران‌کننده است.

اگرچه توصیه های مربوط به میزان مطلوب ویتامین D متفاوت است، اما اکثر کارشناسان اتفاق‌نظر دارند که سطح مطلوب ویتامین D بین 30 تا 60 نانوگرم در میلی‌لیتر (75-150 نانومول در لیتر) است.

منبع: هلث‌لاین / مترجم: الهه جعفرزاده

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1511836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =