۰ نفر
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
آموزش کوک کردن گیتار

کوک کردن گیتار یکی از مواردی می باشد که گیتاریست ها همواره با آن درگیر می باشند و کوک کردن مناسب گیتار باعث می شود که از نواختن آن لذت ببرید.

در این مقاله که به کمک https://sazkala.com آماده شده است، به بررسی موارد زیر خواهیم پرداخت پس همراه ما باشید.

  •  کوک استاندارد نت های گیتار.
  •  نحوه کوک کردن گیتار با استفاده از تیونر الکترونیکی.
  •  نحوه کوک گیتار با استفاده از برنامه های هوشمند.
  •  نکات مهم و روش های رایج کوک گیتار.

نحوه کوک استاندارد نت های گیتار  

چندین پروفایل کوک مختلف برای گیتار وجود دارد، اما نوعی کوک بعنوان کوک استاندارد در نظر گرفته شده است. در کوک استاندارد، نت های گیتار عبارتند از E, A, D, G, B, E.

دو = c         ر = D        می = E         فا = F         سل  = G        لا = A           سی = B

حال چطور این نت ها را بخاطر بسپاریم؟ طبق منابع معتبر اروپایی دو نوع جمله به منظور یادآوری این کوک استاندارد یعنی “E, A, D, G, B, E” وجود دارد:

Elephants And Donkeys Grow Big Ears

    Eddie Ate Dynamite Good Bye Eddie

هر سیم گیتار شما به ماشین هد مخصوص خود متصل شده است. وقتی هر ماشین هد را می چرخانیم قادر خواهیم بود که هر سیم را کوک کنیم. حال چگونه این فرآیند را به نحو درست انجام می دهیم؟ جواب این سوال ساده است، با استفاده از یک تیونر می توانید کوک هر سیم را به راحتی انجام دهید. اگر علاقه مند به این ساز شده اید، بد نیست که مراجعه کنید برای مشاهده قیمت گیتار و مشخصات فنی و همینطور برندهای متفاوت آن تا در صورت نیاز اقدام به خرید آن نمایید.

آموزش کوک کردن گیتار

نحوه استفاده از تیونر الکترونیکی به منظور کوک گیتار 

  • استفاده از برنامه تیونر در گوشی های هوشمند.
  • کوک با استفاده از تیونر فیزیکی.

برخی از گیتار ها، دارای تیونر داخلی می باشند و از این رو کوک این گیتار ها فرآیند آسانتری به نسبت سایرین است. البته کم هزینه ترین راه برای کوک گیتار، استفاده از برنامه های هوشمند مخصوص کوک بر روی گوشی های هوشمند است.

تیونر های الکترونیکی 

· تیونر های الکترونیکی مبتنی بر لرزش سیم: این تیونر ها به هد استاک گیتار شما متصل می شوند. اگر در مکانی پر سر و صدا هستید و میخواهید گیتار خود را کوک کنید، این تیونر ها با شناسایی صدای نت از روی لرزش سیم، فرآیند کوک را انجام می دهند. این تیونر ها به طور خودکار، نت کوک سیم مد نظر را نشان می دهند. این تیونر ها دارای نمایشگر های LCD رنگی می باشند.

· تیونر های الکترونیکی مبتنی بر میکروفن:  این تیونر ها بر خلاف تیونر های مبتنی بر لرزش سیم، هد استاک گیتار شما را شلوغ نکرده و جلوی گیتار قرار می گیرند. تنها نکته ی منفی این تیونر ها این است که این مدل ها باید به طور دقیق صدای هر نت گیتار را بشنوند. از این تیونر ها برای گیتار های آکوستیک می توئان استفاده کرد و اگر تیونر شما جک ورودی داره می توانید از آن برای گیتار های الکتریک نیز استفاده کنید.

· تیونر های پلاگین و پدالی: این تیونر ها بسیار دقیق هستند و مستقیما از طریق جک به گیتار الکتریک، بیس و آکوستیک متصل می شوند. یکی از تیونر های با کیفیت این سبک، تیونر Boss TU3 می باشد.

نحوه کوک گیتار با استفاده از گوشی هوشمند 

برای اکثر گیتار آموزان مدرن، استفاده از نزم افزار های کوک در گوشی های هوشمند یک گزینه مقرون به صرفه و راحت تلقی می شود. صد ها برنامه مختلف رایگان و پولی برای کوک گیتار وجود دارد. کارکرد این تیونر ها دقیقا مانند تیونر های مبتنی بر میکروفن است. نرم افزار ‘OmniTuner’ یکی از نرم افزار های مناسب برای کوک گیتار به شمار می رود.

نکات مهم کوک کردن گیتار 

ابتدا مطمئن شوید که پیچ های کوک گیتار شما سالم  است. برای مثال، اگر میخواهید سیم D  را کوک کنید، این سیم را در امتداد فرت برد به هد استاک و تیونیگ ماشین دنبال کرده تا سیم درست را کوک کنید. در غیر این صورت، شما ممکن است به طور تصادفی کلید کوک سیم دیگری را بپیچید.

روش رایج کوک کردن گیتار در دنیا 

روش Drop-D: این روش کوک یکی از رایج ترین روش کوک گیتار در بسیاری از سبک های موسیقی به ویژه راک و متال، روش Drop-D است و همچنین راحتترین روش کوک استانداراد گیتار شما می باشد. به سادگی سیم E بیس خود را پایینتر و روی نت D تنظیم کنید، به طوری که این سیم با سیم چهارم یا سیم D در یک اوکتاو پایینتر هم نت شوند. سریعترین و آسانترین روش کوک Drop-D  برای داشتن صدای هارمونیک طبیعی در سیم ۶ و فرت ۱۲ و کوک  کردن آن به نحوی است که با سیم چهارم مطابق باشد.

آموزش کوک کردن گیتار

روش Double Drop-D: این سبک تیون کردن توسط نوازندگان مشهور و به نامی مانند Jimmy Page ، Neil Young ، Robbie Krieger و Puddle of Mudd’s Wes Scantlin مورد استفاده قرار گرفته است. روش کوک کردن DOUBLE DROP-D مانند کوک کردن Drop-D می باشد، اما در این روش سیم شماره ۱ گیتار روی D تیون می شود.

آموزش کوک کردن گیتار

حال که با نحوه کوک کردن گیتار آشنا شدید، نظرتون در مورد استفاده از آموزش گیتار سازکالا که به صورت رایگان منتشر شده است، چیست ؟ حتما مشاهده کنید و از این منبع آموزشی رایگان استفاده کنید.

آموزش کوک کردن گیتار 2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1512599