۰ نفر
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
هزار توی مشاوران کسب و کار

مشاور کسب و کار اگر به درستی انتخاب شود، می‌تواند نقطه عطفی در توسعه کسب و کار شما باشد. در این مقاله سعی داریم هزارتوی مشاوره کسب و کار را کمی شفاف تر کنیم تا اگر شما برای حل مشکلات کسب و کارتان بدنبال کمک گرفتن از یک مشاور هستید، انتخاب بهتری داشته باشید. در انتهای مقاله نیز راهکاری برای گرفتن مشاوره کسب و کار رایگان به شما پیشنهاد می کنیم.

در بازار سرد حاصل از بحران اقتصادی و اپیدمی کرونا، بازار مربیان، مدرسان و مشاوران کسب و کار داغ است. بازار داغی که بدلیل آشفتگی و عدم وجود مدیریت و نظارت، گاها قوزی می شود بالای قوزهای دیگرِ صاحبان کسب و کار. مشاوره کسب و کار فراتر از دادن راهکار است. مشاور کسب و کار باید از ویژگی ها و تخصص هایی برخوردار باشد که بتواند چالش های پیش رو را شناسایی کرده و در صورت وجود مشکل، راه حل اصولی و کاربردی پیشنهاد دهد. در ادامه به نکاتی که باید هنگام انتخاب و کمک گرفتن از مشاور در نظر داشته باشید اشاره می کنیم:

آشفته بازار مشاوره کسب وکار   

از آنجا که صنف یا صنعت مشاوره کسب و کار در ایران هیچ متصدی و مدیریتی ندارد، هر کسی با هر سطح سواد یا تخصص می تواند خودش را مدعی این حوزه بداند، هر دوره ای را برگزار کند، هر تخصصی را ادعا کند و با هر قیمتی خدمات ارائه کند.

سرو سامان دادن به این بازار نیازمند یک اتحادیه یا سازمانی است که شایستگی افراد را بسنجد و بر عملکرد و ادعاهای مشاوران شغلی نظارت و مدیریت داشته باشد. همانطور که پزشکان برای مشاوره و معالجه افراد باید آموزش ببینند و توسط ارگان های مرتبط تایید صلاحیت شوند، مشاوره به کسب و کارها نیز باید سازماندهی شده و افراد طبق قوانین و آیین نامه ها رتبه و تخصص بگیرند.

در ادامه به نکاتی اشاره می کنیم تا گرفتار این آشفتگی نشوید:

1.  مشاوران حزب باد!

متاسفانه رتبه بندی و تخصص گرایی در حوزه مشاوران کسب و کار سلیقه ای است، یعنی مشاوران هرطور که دوس داشته باشند خودشان را معرفی می کنند. اگر روزی بازار دیجیتال مارکتینگ داغ باشد، متخصص دیجیتال مارکتینگ می شوند و اگر بازار بورس داغ شود، متخصص بورس و بازارهای مالی هستند. اما در زمان هایی که موضوع خاصی مطرح نباشد، همه خود را مشاور عمومی می دانند و در زمینه های مختلف، مثلا کارآفرینی، اظهار نظر می کنند.

مسلما یک فرد در طی چند ماه یا چند هفته نمی تواند تخصص و تجربه کسب و کار دیگری را کسب کند. این فقط یک ادعا است که نتیجه خوبی به دنبال ندارد و ممکن است به شما و کسب و کارتان آسیب بزند، پس مراقب مشاوران حزب باد باشید.

2. جنرالیست یا متخصص کسب و کار؟ 

در حوزه پزشکی بیمار ابتدا به پزشک عمومی مراجعه می کند و در صورت نیاز از طرف پزشک عمومی به یک متخصص معرفی می شود. در حوزه کسب و کار نیز به افرادی که در همه حوزه های کسب و کار اظهار نظر می کنند، جنرالیست و به افرادی که در حوزه های خاص مثل مالی، منابع انسانی و یا بازاریابی فعالیت می کنند اسپشیالیست یا متخصص می گویند.

مسلما حل مسائل تخصصی که مدیر یا مالک کسب و کار آن را به خوبی می داند، با مشاور متخصص آن حوزه نتیجه بهتری خواهد داشت. اما چنان چه مشاور متخصص در دسترستان نباشد و یا مشکلات متعددی دارید، یک جنرالیست (هر چند سطحی تر) می تواند به شما کمک کند.

یک نکته بسیار مهم را فراموش نکنید:

اکثریت افرادی که به عنوان جنرالیست کسب و کار و با عنوان هایی مثل مربی کسب و کار یا مشاور کسب و کار فعالیت می کنند، قبلا از یک حوزه خاص مثل فروش، ارتباطات، مذاکره و … شروع کرده اند. همین باعث می شود مشاوره هایی که به شما می دهند به سمت و سوی توانمندی یا علاقه پایه ای خودشان برود. مثلا اگر از دو جنرالیست برای مشکل نقدینگی خود راهکار بخواهید، ممکن است یکی شما را به سمت مذاکره با سرمایه گٰذاران و یکی شما را برای اجرای کمپین فروش راهنمایی کند، چرا که اولی قبلا مدرس مذاکره بوده و دومی احتمالا در حوزه ی فروش فعالیت می کرده است.

پس در مشاوره گرفتن از جنرالیست ها مراقب سمت و سوگیری راهکارهای آن ها باشید.

3. مراقب عناوین مشاوران کسب وکار باشید!

فرض کنید برای سلسله مراتب نظامی اختیار انتخاب درجه افراد به عهده ی خودشان بود، آنوقت چه می شد؟ بله، همه خود را در بالاترین جایگاه توصیف می کردند. این اتفاقی است که در دنیای مشاوره کسب و کار افتاده است. به دلیل نبودن سازمان مسئول، هرکسی هر عنوانی که دلش می خواسته را برای خود انتخاب کرده است.

در همین راستا اگر به دنبال فرد متخصص هستید، هیچ توجهی به عناوینی چون استاد، دکتر، مربی، مشاور، عضو فلان سازمان و انجمن و … نکنید چون هیچ پایه و اساسی برای چنین عناوینی وجود ندارد.

4.  شایستگی مشاور کسب و کار 

واضح است که یک مشاور یا باید با تحصیلات دانشگاهی دانش مربوط به حوزه های کسب و کار را به دست آورده باشد یا از طریق تجربه، خاک و آفتاب یک صنعت را خورده باشد. یعنی برای سنجش یک مشاور حداقل یکی از رزومه های تحصیلی با تجربی باید تعیین کننده باشد.

یادتان باشد برای انتخاب یک مشاور، صرفا به دیدن رزومه ها بسنده نکنید و حتما قبل از هرگونه همکاری حتما از رزومه ها استعلام بگیرید. متاسفانه این روزها شناخت و شایستگی اولیه مشاوران به داشتن یک پیج اینستاگرام و چند ویدئو با یک ژست و پوشش خاص محدود شده و همین موضوع دلیلی بر شلوغی و آشفتگی صنف مشاوران شغلی است.

5.  اول تشخیص، بعد درمان ! 

اگر در جلسه مشاوره قبل از این که شما وضعیت و مشکلتان را شرح دهید، مشاور شروع به صحبت و ارائه راهکار کرد “فورا جلسه را ترک کنید”، چرا که حتی خبره ترین مشاوران هم بدون شناخت و درک درست از مساله نمی توانند راهکار درستی بدهند.

برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید توصیه می کنیم قبل از جلسه مشاوره، گزارشی از مسائل و وضعیت کسب و کارتان تهیه کنید تا چشم بسته راهکار نگیرید.

6.  نتیجه ی فوری یا درمان ریشه ای؟ 

متاسفانه از آنجا که جامعه ما به راهکارهایی مثل لاغری در یک ماه و زبان انگلیسی در دو هفته علاقه زیادی دارد، برخی از مشاورین نیز برای جذب مشتری نتایج فوری را وعده می دهند. این موضوع باعث می شود نگاه بلندمدت از پروژه برداشته شود و فقط روی نتایجی که زودتر می شود به آن ها رسید تمرکز کنند. در این حالت برنامه ای برای توسعه کلی سازمان وجود نداشته، همه موارد به صورت تکنیکی حل شده و هیچ استراتژی و نگاه بلند مدتی پشت حل مساله نیست.

یادتان باشد که شما قرار نیست فقط برای یک یا دو سال کسب و کاری را بسازید، بلکه به دنبال سالها نتایج خوب و مطلوب در کسب و کارتان هستید. پس در کنار نگاه کوتاه مدت در حل مسائل، نیم نگاهی نیز به تاثیرات راه حل های ارائه شده در آینده کسب و کارتان داشته باشید و از مشاورتان علاوه بر تکنیک های زودبازده، استراتژی های بلند مدت بخواهید تا بعد از چند سال خودتان را عقب تر از رقبایتان نبینید.

هزار توی مشاوران کسب و کار

اهمیت مشاوره برای کسب و کارهای کوچک و متوسط 

با وجود آسیب ها و مشکلاتی که در مورد مشاوران کسب و کار بیان شد، لازم است بدانید وجود مشاور برای هر کسب و کاری لازم است. چرا که مشاور با نگاه از بیرون به کسب و کار می تواند مشکلات و عارضه ها را بهتر تشخیص داده و برای آن ها راهکار تازه ای داشته باشد.

یک مشاور خوب فردی است که بعد از تشخیص درست مسائل، حل آنها را اولویت بندی می کند، توان اجرایی کسب و کار را در ارائه راهکارها در نظر می گیرد، تاثیرات سیستمی راهکارش را می سنجد (برای جلوگیری از کور کردن چشم هنگام درست کردن ابرو) و هنگام اجرای راهکارها نیز مدیر کسب و کار را همراهی می کند.

در ادامه به معرفی راهکاری عالی و البته رایگان برای حل مشکلات کسب و کارهای کوچک و متوسط می پردازیم:

کاسب یار، دستیار هوشمند کسب و کار 

کاسب یار برنامه ای آنلاین، با تجربه و رایگان است که مانند مشاور با بررسی کسب و کار شما، مشکلات آن را شناسایی کرده و شما را برای حل آن ها راهنمایی می کند. این برنامه حاصل تلاش تیم مشاوران خبره شرکت اقیانوس آبی به سرپرستی دکتر داوود احمدی است.

بکارگیری بیش از ۸ سال تجربه در جلسات مشاوره و همچنین تجربیات میدانی در راه اندازی کسب و کارهای متعدد در حوزه های مختلف باعث خلق این سیستم هوشمند شده است.

امکانات بیشتر، باز هم رایگان

کاسب یار به معنای واقعی یک دستیار هوشمند است، مهم ترین قابلیت این برنامه، مشاوره کسب و کار است. در ابتدا با طرح چند سوال ابعاد مختلف کسب و کار شما را بررسی کرده و در قالب یک گزارش جامع ضمن مشخص کردن ریشه و پیامد مشکلات،‌ برای حل آنها راهکار می دهد.

امکانات کاسب یار به مشاوره کسب و کار محدود نشده، و ابزارهای دیگری همچون:                                

  1. دستیار انتخاب نام برند و محصول
  2. دستیار تدوین استراتژی
  3. دستیار افزایش فروش
  4. دستیار طراحی کمپین تبلیغاتی
  5. دستیار طراحی شعار تبلیغاتی

از دیگر امکانات کاسب یار هستند که همگی به صورت بصورت رایگان در اختیار مدیران و صاحبان کسب و کار های کوچک و متوسط قرار دارند.

دستیارت منتظره !

امروزه تقریبا همه کسب و کارها به اهمیت کمک گرفتن از مشاوران برای پیروزی بر چالش های کسب و کار پی برده اند، اما انتخاب یک مشاور مناسب و با تجربه کار آسانی نیست. مشکل دیگر برای کسب و کار های کوچک هزینه های بالای جلسات مشاوره است که باعث منصرف شدن بعضی از کسب و کارها از دریافت مشاوره می شود.

کاسب یار یک دستیار هوشمند با تجربه و رایگان برای کسب و کارهای کوچک و متوسط است که آنها را برای رسیدن به اهدافشان همراهی می کند.

هزار توی مشاوران کسب و کار

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1512914