جهش ایرانی کرونا در راه است؟ / آخرین وضعیت موج چهارم کرونا

مجموعه مهمترین اخبار کرونایی امروز را اینجا بخوانید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روند نزولی موج چهارم کرونا در ایران همچنان ادامه دارد، اگرچه همچنان اعداد ابتلا و مرگ در کرونا ترسناک است.

براساس آنچه امروز وزارت بهداشت اعلام کرد، متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته، ۳۸۶ بیمار کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند، از دیروز تا امروز ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۴ هزار و ۱۴۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۴۴ نفر از آنها بستری شدند.

همچنین در ۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۹ شهر در وضعیت زرد کرونا قرار دارند.

کدام استان‌ها کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا را دارند؟

البته با وجود بهبود شرایط کرونا در بیشتر استان‌ها، همچنان در برخی مناطق پروتکل‌های بهداشتی به خوبی رعایت نمی‌شوند.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، در این رابطه توضیح داد: «در هفته گذشته شاهد کاهش ۱۶.۵ درصدی موارد مثبت بستری به علت کرونا، کاهش حدود ۱۴ درصدی در تعداد افراد فوت شده و کاهش ۲۶ درصدی در موارد سرپایی مثبت شناسایی شده نسبت به هفته ماقبل بودیم.»

معاون وزیر بهداشت گفت: طبق آخرین بررسی‌های صورت پذیرفته میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور ۶۲.۲ درصد گزارش شده است.

او افزود: استان‌های سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی دارای کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور هستند و در استان‌های یزد، سمنان، تهران، قزوین، زنجان و اردبیل شاهد میزان بالاتر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نسبت به سایر استان‌ها هستیم.

کمبود رمدسیویر در موج چهارم کرونا

از سویی در موج چهارم پاندمی، کشور با کمبود برخی داروها هم روبرو شد.

رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در این رابطه توضیح داد: کمبود دارو در این پیک بزرگ رخ داده است لذا دنیا واقعا در بحث اکسیژن ،تخت و دارو دچار مشکل شد و ما از تولید داخلی رمدیسیور استفاده کردیم و قرار شده تا این دارو هم از خارج به کشور وارد شود ، حجم بیماران خیلی بالا بود.

او همچنین از احتمال جهش ایرانی کرونا خبر داد:  افرادی که تا به حال مبتلا بودند و قرنطینه شدند خوشبختانه مرگ و میری نداشتند،  در حقیقت جد  همه این ویروس ها یکی است که ووهان است، باید این احتمال را بدهیم که اگر جهش آفریقایی در ایران پیدا کردیم به این معنی نیست که الزاماً حتما از آفریقا آمده ممکن است ویروس ایرانی باشد که صورت گرفته و  ممکن است مشابه جهشی باشد که در آفریقا صورت گرفته است.

دستور وزیر بهداشت برای واکسیناسیون دانشجویان علوم پزشکی

البته به نظر می‌رسد روند واکسیناسیون کرونا در کشور وارد روند بهتری شده است و تاکنون یک میلیون و ۳۷۸ هزار و ۷۴۴ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۲۷۶ هزار و ۶۶۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به یک میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۱۱ دُز رسید.

وزیر بهداشت هم امروز در نامه ای نسبت به واکسیناسیون دانشجویان علوم پزشکی دستور داده بود: ضروریست ظرف همین هفته با دعوت از کلیه افراد ذیربط در یکی از مراکز بهداشتی درمانی و به نوبت، بدون ایجاد تراکم برنامه ایمن سازی علیه ۱۹-covid انجام و نتیجه به دفتر اینجانب گزارش شود.

کمبود رمدسیویر در موج چهارم کرونا/ آخرین وضعیت موج چهارم کرونا

همچنین امروز مدیرکل مراکز مراقبتی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه طبق گزارشات واصله، وزارت بهداشت سهمیه واکسن مرحله دوم ـ که شامل مراکز معلولان است ـ را به دانشگاه‌های علوم پزشکی اختصاص داده است، گفت: کماکان رشد یک درصدی را در واکسیناسیون شاهد هستیم و پیش‌بینی‌مان این است که باتوجه به واکسنی که در اختیار دانشگاه‌ها برای مراکز معلولان اختصاص یافته، در روزهای آتی شاهد افزایش میزان واکسیناسیون مراکز توانبخشی باشیم.

مصطفی سراج در جمع خبرنگاران درخصوص آخرین اطلاعات و آمار واکسیناسیون مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: جمع کل دریافت‌کنندگان واکسن مراکز سالمندان شامل سالمندان و پرسنل این مراکز ۱۵ هزار و ۹۴۹ نفر (۷۶ درصد کل افراد مقیم مراکز سالمندان و پرسنل)، جمع کل دریافت‌کنندگان واکسن سایر گروه‌ها شامل مراکز معلولان و مراکز افراد دارای اختلالات روانی ۶۱۰۱ نفر (۱۲.۲ درصد افراد مقیم و پرسنل این مراکز) و جمع کل واکسن تزریق شده در کلیه مراکز توانبخشی و مراقبتی ۲۲ هزار و ۵۰ نفر (۳۱ درصد کل افراد مقیم و پرسنل مراکز توانبخشی و مراقبتی تحت پوشش سازمان) است. 

درخواست ۲ میلیون دُز واکسن کرونا از صلیب‌سرخ برای اتباع افغانستانی

از سویی رییس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه روز گذشته قرار شد وزارت کشور برای واکسیناسیون این اتباع دیگر کشورها از جمله افغانستان کد اختصاصی اعلام کند، گفت: درخواست ما از صلیب سرخ این بود که ۲ میلیون دُز واکسن در اختیار ما قرار دهند، تا بتوانیم اتباع افغانستانی را واکسینه کنیم.

کمبود رمدسیویر در موج چهارم کرونا/ آخرین وضعیت موج چهارم کرونا

کریم همتی، رییس جمعیت هلال‌احمر در پاسخ به این سوال که آیا جمعیت هلال‌احمر از طریق مجامع بین‌المللی واکسن برای اتباع وارد می‌کند،‌ گفت: نکته‌ای که وجود دارد، این است که جمعیت مهاجران افغانستانی در کشور ما حدود دو الی سه میلیون نفر هستند، این افراد بعضا مشکل شناسنامه دارند و یا کد شناسایی ندارند. 

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1513086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =