نظام سلامت هنوز طبق تعرفه سال 89 و پیش از هدفمندی یارانه ها، خدمات ارائه می کند. هرچند بخش خصوصی خدمات را گران کرده است.

امید کریمی: درحالی که خبرهای غیررسمی از افزایش تعرفه های بخش خصوصی حکایت دارد و بخش دولتی هم از تعرفه های ثابت مانده و خرج بالا، می نالد، اما وزیر بهداشت بخش‌های خصوصی و دولتی را به خویشتنداری در افزایش تعرفه‌ها قبل از اعلام رسمی تعرفه‌های پزشکی 90 دعوت کرد تا به‎زودی تعرفه‌های جدید اعلام شود.

جالب اینکه از شورای عالی بیمه (زیر نظر وزارت رفاه مدغم!) که وظیفه تعیین تعرفه های دولتی و خصوصی را برعهده دارد، خبر می رسد تعرفه ها مشخص شده و باید رییس جمهور آن را امضا کند تا ابلاغ شود. هرچند در این باره مدیرکل دفتر ارزیابی فناوری، تدوین استاندارد و تعرفه سلامت وزارت بهداشت گفته است تعرفه های درمان پس از 15 خرداد اعلام می شود.

البته درحالی تعرفه ها باید از طریق وزارت رفاه، به هیات دولت برود که این وزارتخانه هفته گذشته در وزارت کار ادغام شد و اکنون با سرپرست اداره می شود. تا سال 89، تعیین تعرفه های درمان، با رایزنی های گسترده، در سازمان نظام پزشکی انجام می شد، اما طبق قانون برنامه 5 توسعه، این وظیفه به شورای عالی بیمه که تحت نظر وزارت رفاه فعالیت می کند، واگذار شد.

با این حال مرضیه وحید دستجردی در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی، ایران هلث (Iran Health) که در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، در پاسخ به این مطلب که برخی از بیمارستانهای خصوصی قبل از اعلام رسمی تعرفه‌ها اقدام به بالابردن تعرفه‌های پزشکی کرده‌اند، گفت: "این بیمارستان‌ها باید صبر کنند تا تعرفه‌ها اعلام شود. هرسال تعرفه‌ها در فروردین و اردیبهشت تصویب و عملی نمی‌شد لذا این بخش‌ها خویشتنداری لازم را داشته باشند. تعرفه‌های پزشکی باید پس از اعلام نظر شورای عالی بیمه در دولت مطرح و مصوب شود."

وزری بهداشت تلویحا مسولیت کم و زیاد بودن تعرفه ها و دیر شدن آن را نپذیرفت: "در شورای عالی بیمه خدمات درمانی، وزارت بهداشت رأی زیادی ندارد و در حقیقت یک به 9 است. اخیراً وزارت رفاه و کار هم ادغام شده‌اند و باید طراحی نوینی برای این شورا انجام شود و وزارت بهداشت نظرات خود را به کارگروه این ادغام خواهد داد. سهم وزارت بهداشت در تعیین تعرفه‌های درمان در شورای عالی بیمه نیاز به اصلاح دارد." 

اما اعلام نشدن تعرفه های درمانی، امسال شرایط بحرانی تری را برای نظام سلامت بوجود آورده است. چندی پیش محمدرضا نوروزری، نایب رئیس سازمان نظام پزشکی در کافه خبر گفت: "همین الان بیشترین ضرر و زیان عدم اعلام تعرفه ها، مربوط به مردم است. در سال 90، فقط عوارض را می بینم و نه منافع موضوع را. در ابتدای سال 90، اختیار اعلام تعرفه های درمان از نظام پزشکی گرفته شد. الان به به عنوان معضل مطرح می شود. زیرا آشفتگی در بازار بوجود آمده است.قیمت ها کاملاً متغیر است.کسی هم پاسخگو نیست نه نظام پزشکی و نه وزارتخانه. بهتر بود بجای حذف اختیارات از نظام صنفی با آن همفکری بیشتری می شد. از طرفی پزشکانی که شغل دوم داشتند می توانستند تعادل را در بازار ارائه خدمات ایجاد کنندواقعیت این است که اگر بخش غیر دولتی تافته جدا بافته ای از نظام سلامت تصور کنیم باید شاهد اتفاق هایی باشیم که اکنون در حال وقوع است.

همچنین حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره دیر شدن تعرفه های جدید درمانی به خبر می گوید: «دولت وظیفه اش را در شورای عالی بیمه انجام نداده است. همه ساله در قانون دولت مکلف بوده که قبل از سال جدید تعرفه ها را اعلام کند. اعلام شدن تعرفه ها به ضرر بخش دولتی هم هست؛ چون بیمه ها از زمان اعلام تعرفه ها موظف به پرداخت مبلغ جدید هستند و تفاوتها را پرداخت نمی کند.»

حسن امامی رضوی، معاون درمان وزیر بهداشت از پیشنهاد افزایش حدود 28 درصدی نرخ تعرفه های خدمات پزشکی بخش دولتی و خصوصی در سال 90 خبر داده است. چیزی که هنوز منتظر امضای ناقابل رییس دولت است. محمود احمدی نژاد البته شب گذشته در گفتگوی ویژه خبری از تحول در نظام سلامت خبر داد و وعده داد پزشک خانواده امسال به شهرها می رسد. 

دراین باره همچنین سید شهاب الدین صدر، رئیس کل سازمان نظام پزشکی و نایب ریس مجلس با اشاره به سلب اختیار این سازمان در تعیین تعرفه‌های درمان بخش خصوصی گفته: «آحاد جامعه پزشکی نباید نگران این موضوع باشند بحث‌های کارشناسی تعرفه‌ها به صورت جدی پیش می‌رود و تا چند هفته آینده با مصوبه هیات وزیران تعرفه‌های درمان اعلام می‌شود. تعرفه‌های درمان در بخش دولتی و غیردولتی رشد مناسبی می‌یابد و تا زمانی که این تعرفه‌ها از مرجع قانونی اعلام نشود تعرفه‌های سال گذشته باید رعایت شود تا سبب آشفتگی تعرفه‌ای نشود.»

4747

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 151336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =