اجرای نظام جامع الکترونیک سازمان نظام مهندسی ساختمان بصورت پایلوت از ارومیه / ابلاغ تعرفه‌های جدید خدمات مهندسی از ابتدای سال جاری

رئیس سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌غربی گفت: اجرای نظام جامع الکترونیک سازمان نظام مهندسی ساختمان بصورت پایلوت از ارومیه آغاز شده و قرار است با رفع نواقص در تمام استان اجرایی شود.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، امیرحسین مرادزاده رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌غربی در مورد ابلاغ تعرفه‌های خدمات مهندسی گفت: برای اولین بار در استان، تعرفه خدمات مهندسی از ابتدای سال ابلاغ شد و بر این اساس تعرفه خدمات مهندسی ۱۴۰۰ با تصویب هیات مدیره  نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد افزایش یافت و با توجه رقم پایین خدمات مهندسی نسبت به هزینه ساخت‌وساز، افزایش ۲۵ درصدی نیز به زودی در هیات  چهارنفره مطرح خواهدشد.

وی افزود: تعرفه خدمات مهندسی در سال‌های گذشته نزدیک به پنج ماه بعد از آغاز سال تصویب و ابلاغ می‌شد بطوریکه در سال گذشته، آبان ماه اجرایی شد.

رئیس نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌غربی ادامه داد: در اسفند سال گذشته، ۷۶۷ نقشه با همکاری شیفتی کارکنان سازمان برای تصویب نقشه‌ها تا قبل از افزایش تعرفه‌ها، بررسی و بجز ۴۵ نقشه، مابقی بعد از کنترل، به سیستم ارجاع ارسال شد.

وی در مورد تعرفه گاز نیز گفت: با پیشنهاد هیات مدیره و موافقت اداره کل راه و شهرسازی، تعرفه گاز ۳۸ درصد افزایش یافت ضمن اینکه برای اولین بار در سطح استان از سال ۹۶ تاکنون با موافقت هیات مدیره، تعرفه تفکیک افزایش ۱۸۰ درصدی یافت و ابلاغ شد و اکنون اجرایی شده است.

وی در مورد تعرفه ترافیک و شهرسازی و بازرسی ارت رشته برق نیز در دستورکار قرار گرفته و بزودی با برگزاری جلسه هیات چهارنفره تعرفه جدید ابلاغ خواهدشد.

مرادزاده در مورد نظام جامع الکترونیک به عنوان یکی از اقدامات اساسی دور هشتم هیات مدیره برشمرد و گفت: این سامانه از پانزده روز گذشته بصورت پایلوت در ارومیه اجرایی شده و بعد از رفع کامل ایرادات، درسایر شهرستان‌های استان نیز اجرایی خواهدشد.

رئیس نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌غربی یکی از مشکلات نظام جامعه الکترونیک را عدم لینک به سیستم شهرداری عنوان و خاطرنشان کرد: این موضوع در حال بررسی است و بعد از رایزنی و برگزاری جلسات مختلف با شهرداری، روز گذشته با مجید آقازاده شهردار ارومیه گفت و گو و مقرر شد، سیستم شهرداری در اختیار سازمان نظام مهندسی قرار و نظام جامع الکترونیک بصورت کامل الکترونیکی و سیستمی شود.

وی اضافه کرد: با توجه به عضویت شهردار ارومیه در سازمان نظام مهندسی و اطلاع از رویه‌ها، این اتفاق در تسریع در پیش‌برد این سامانه الکترونیکی بیش از گذشته تاثیرگذار خواهدبود.

مرادزاده به موضوع تخصیص زمین برای احداث دفاتر شهرستانی سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان یکی دیگر از اقدامات هیات مدیره دور هشتم برشمرد و گفت: این اتفاق برای شهرهای خوی، پلدشت، پیرانشهر، مهاباد ، میاندوآب، تکاب، سردشت، شاهین‌دژ و قره ضیاالدین و... رخ داده و در ارومیه نیز فاز نخست زمین خریداری و بزودی با دریافت فاز دوم، مجتمع تفریحی، ورزشی و فرهنگی برای اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان احداث شود که در این خصوص باید از حمایت‌های مدیرکل راه و شهرسازی استان در حمایت از سازمان نظام مهندسی قدردانی نمود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌غربی به کاهش مراجعات حضوری اعضا بدلیل شیوع کرونا اشاره و افزود: با راه‌اندازی سامانه و نرم افزار گیشه، مراجعات اعضا کاهش و با کد پیگیری و از راه دور انجام می‌شود ضمن اینکه یکی دیگر از اقدامات هیات مدیره دور هشتم، ایجاد اتاق شیشه‌ایست که آمار و ارجاع نظارت‌ها بصورت هفتگی در کانال  و سایت سازمان قرار می‌گیرد.

مرادزاده در خصوص وضعیت طرح تفضیلی نیز گفت: جلسات مختلفی با استانداری، راه و شهرسازی و شهرداری انجام گرفته و با توجه به ابلاغ این طرح به عنوان قانون و اجرایی شدن آن از دی‌ماه سال ۹۹، در حال احصا ایرادات و موارد ابهام هستیم و در این خصوص با رایزنی‌های صورت گرفته با شهرداری ارومیه و اداره کل راه و شهرسازی این موضوع مطرح تا با پیگیری آن شاهد برطرف شدن ایرادات باشیم.

مرادزاده درخصوص آمار ساخت‌وساز نیز گفت: تعداد نقشه ها در مقایسه با سال ۹۹ حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد از لحاظ تعداد و همچنین از لحاظ متراژ کاهش یافته که یکی از دلایل آن ضوابط جدید ساخت و ساز و همچنین شرایط خاص حاکم بر بازار است.

مرادزاده همچنین اظهارکرد: برای اولین بار در سطح استان، ایجاد امتیاز ویژه برای شاغلین تمام وقت در حرفه بود که اعمال ضریب شاغل تمام وقت از اوایل هفته آتی عملیاتی خواهدشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌غربی در خصوص وضعیت تخلفات نیز گفت: جلسات مختلفی در کارگروه ساخت و ساز غیرمجاز برگزار و سازمان نیز پیشنهادات و طرح‌هایی را ارائه داده که علی‌رغم استقبال از سوی معاونت عمرانی، راه و شهرسازی و شهرداری، فعلا ابلاغ نشده با این حال تلاش برای اجرایی شدن ادامه دارد ضمن اینکه با الکترونیکی شدن سامانه و حذف موضوع دو نقشه‌ای، تخلفات به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش و شاهد ساخت و ساز با نقشه مصوب  و  کمترین تخلفات خواهیم بود.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1513851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =