«احضار»؛ از دختران نوظهور تا خندیدن به صحنه‌های ۱۴+

«احضار» که تهیه‌کننده‌اش نه «ترسناک» که «ماورایی و معرفتی» می‌خواندَش، اما هشدار ۱۴+ آن خواه‌ناخواه شائبه ترسناک‌بودن را ایجاد کرد، نام سریال رمضان ۱۴۰۰ شبکه یک بود. در همین ارتباط، خبرآنلاین از کاربران خود خواست تا نظرشان را در مورد سریال‌های ماورایی پخش‌شده از تلویزیون که سال ۱۳۸۳ با «کمکم کن» آغاز شد، با دیگران در میان بگذارند؛ نظراتی که البته بیشتر حول‌وحوش سریال «احضار» ابراز شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آغازگر ژانری که در تلویزیون ایران، «ژانر ماورایی» می‌نامندش؛ ترکیبی از مفاهیم دینی و اخلاقی حول محور کاراکتری از جهان ارواح با چاشنی وحشت، سریال‌ «کمکم کن» به کارگردانی قاسم جعفری بود که سال ۱۳۸۳ روی آنتن رفت.

روندی که با «او یک فرشته بودِ» علیرضا افخمی (۱۳۸۴)، «آخرین گناه» حسین سهیلی‌زاده (۱۳۸۵)، «اغما» و «روز حسرتِ» سیروس مقدم (به ترتیب ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷)، «ملکوتِ» محمدرضا آهنج (۱۳۸۹)، «سقوط یک فرشته» بهرام بهرامیان (۱۳۹۰) و «پنج کیلومتر تا بهشتِ» علیرضا افخمی (۱۳۹۰) ادامه پیدا کرد و رمضان ۱۴۰۰، پس از گذشت یک دهه مجددا شاهد نمونه‌ای از آن، باز هم به کارگردانی علیرضا افخمی بودیم.

سریالی به نام «احضار» که داستانش حول زندگی دختری به نام مائده با بازی بازیگری تازه‌وارد به نام آدرینا صادقی می‌گشت و هرچند طبق گفته محمودرضا تخشید، تهیه‌کننده‌اش نه در ژانر ترسناک که در ژانر معرفتی و ماورایی بود، شامل رده‌بندی سنی شد. به گونه‌ای که هنگام پخش صحنه‌هایی که برای نوجوانان زیر ۱۴ سال نامناسب تشخیص داده شده بود، علامت ۱۴+ در گوشه‌ای از قاب تلویزیون حک و وظیفه ممانعت از دیده‌شدن‌شان توسط زیر ۱۴ ساله‌ها به والدین و اهالی خانه واگذار می‌شد!      

اتفاقی که تخشید رخ دادنش و حواشی حاصل از آن را که شامل «نه ترسناک که خنده‌دار» نامیده شدن این صحنه‌ها از سوی بینندگان بود، کار مسئولین پخش این اثر دانست و در گفت‌وگویی اعلام کرد: «خیلی ضرورتی نمی‌بینیم و حالا اگر دوستان شبکه به این جمع‌بندی برسند که باید این درجه‌بندی سنی درج شود، ۱۴+ دوباره گوشه تصویر دیده خواهد شد.»

از شما پرسیده بودیم «نمایش این دست موضوعات را در قالب سریال می‌پسندید؟ و سریال‌های ماورایی تلویزیون در به نمایش کشیدن این قبیل داستان‌ها موفق عمل کرده‌اند؟» و شما در شما نظر دهید/ «احضار» و دیگر سریال‌های ماورایی را می‌پسندید؟ در قالب ۱۶۷ نظر منتشرشده که بیشتر حول‌وحوش سریال «احضار» می‌گشت به ما پاسخ دادید. متاسفانه ۲۲ نیز نظر غیرقابل انتشار بودند.

ما ماورایی دوست داریم اما...

«احضار» را آن‌گونه که تهیه‌کننده‌اش معرفی می‌کند، در گونه «ماورایی و معرفتی» است. بخشی از نظرات کاربران را در مورد علاقه یا عدم علاقه‌شان به این ژانر مرور می‌کنیم.

کاربری بی‌نام نوشت: «ما سریال‌های ماورایی را می‌پسندیم منتها نه محصولات صداوسیما را.»

«سریال‌هایی با موضوعات ماورایی باید ساخته شوند اما با یک فیلمنامه و سوژه نسبتا قوی و باورپذیر... چون موضوعی که آموزش داده می‌شود در شکل‌دهی افکار و اعتقادات بینندگان نقش بسیار مهمی دارد...» نیز نظر کاربر بی‌نام دیگری بود.

محبوبه هم نوشت: «سریال‌های ماورایی اگر بر مبنای واقعیات ساخته شوند، بسیار خوب و مورد نیاز جامعه است. وقتی واقعیات به جامعه عرضه نمی‌شود، خرافات و تخیل‌پردازی میدان‌دار می‌شوند.»

«اصلا «احضار» ماورایی نیست با این حرف‌هایی که شما می‌زنید مردم از سریال این‌جور انتظاری پیدا می‌کنند بعدش می‌بینند که این‌جور نیست و می‌گویند چه سریال مسخره‌ای.»؛ این نظر کاربری به نام ناشناس بود.

کاربری بی‌نام هم اشاره کرد: «زندگی ما ایرانی‌ها به اندازه کافی ماورایی و تخیلی و سخت هست. وقتی پراید ۱۰ میلیونی ظرف چهار پنج سال می‌شود ۱۱۰ میلیون یعنی ماورا. وقتی دلار ۳ هزار تومنی ظرف دو سه سال می‌شود ۲۵ الی ۳۰ تومن یعنی ماورا.»

نمی‌ترسیم، می‌خندیم!

هرچند نظرخواهی ما به شکل کلی در مورد نسبت تلویزیون و ژانر ماورایی بود اما بخش عمده‌ای از نظرات کاربران به سمت اظهارنظر در مورد نمونه در حال پخش آن یعنی سریال «احضار» رفت.

تخشید تاکید کرده بود که «سریال «احضار»، ترسناک نیست اما هشدار ۱۴+ که خواه‌ناخواه شائبه ترسناک بودن را ایجاد می‌کند، کار خود را کرد.

کاربری بی‌نام در این مورد نوشت: «می‌خواستم بگویم که اصلا هم ترسناک نیست و من ۱۲ساله هستم و اصلا از فیلم ترسناک نمی‌ترسم.»

«پسر ۸ ساله من بیشتر می‌خندید تا بترسد» بخشی از نظر مجید و «آن‌جاهایی که می‌زند مثبت ۱۴، مثبت صفر هم نیست» بخشی از نظر کاربری به نام نازی بود.

کاربری بی‌نام هم نوشت: «رسما فیلم‌های ترسناک را هم با این کار به سخره گرفتیم. خواهشا آن علامت ۱۴+ رو بردارین از پایین تلویزیون. خیلی سنگین است برای این سریال.»

«مثلا خیر سرتان فیلم ترسناک ساختید که یک بچه ۳ ساله خنده‌اش می‌گیرد. بعدشم موقع احضار کامرانی یا بهتر است بگویم شیطان که به شکل کامرانی درآمده چرا ۱۴+ می‌زنید.» این نظر هلنا بود.

ساحل هم نوشت: « این دست از فیلم‌ها معمولا طرفدار زیادی دارد اما اگر صحنه‌های ترسناک آن بیننده را بترساند نه این‌گونه که برای حضور یک روح با چهره کامرانی ۱۴+ بگذارند.»

واکنش‌ها به دختران نوظهور «احضار»

آدرینا صادقی (مائده)، مینو آذرمیگن (زهره)، نازنین هاشمی (شکیبا)، دینا هاشمی (سوسن)؛ این‌ها بازیگرانی بودند که با سریال «احضار» عنوان «دختران نوظهور» را گرفتند و بازی‌شان هم واکنش‌هایی منفی و هم واکنش‌هایی مثبت برانگیخت.

«احضار»؛ از دختران نوظهور تا خندیدن به صحنه‌های ۱۴+
بازیگران جوان سریال «احضار»: از چپ، بالا: مائده، زهره/ از چپ، پایین: سوسن، شکیبا

از جمله کسانی که واکنش منفی نشان دادند، کاربری به نام نکته‌بین بود که نوشت: «بازی‌های ضعیف و تصنعی نابازیگران که باور اتفاقات دور از ذهن سریال‌های ماورایی را برای‌مان کمتر و کمتر می‌کنند. نابازیگرانی مثل سوسن و شکیبا و مائده و زهره ضربه بزرگی به سریال زدند.»

«از شدت ضایع بازی کردن بازیگران مبتدی و جَوِ بیخودی، اصلا یک لحظه هم نمی‌خواستم ببینم» نیز بخشی از نظر کاربری به نام «نپرس» بود.

کاربر بی‌نامی هم نوشت: «اصلا بازی‌های خوبی ندارن. زهره که فقط دهنش را الکی تکان می‌دهد. مائده که عصبانیت و خنده‌اش معلوم نیست. شکیبا که دیگه هیچ، انگار دارد به زور دیالوگ می‌گوید. سوسن هم وای اعصاب‌خردکن است، دهانش را یک ذره باز نمی‌کند، انگار کسی دهانش را گرفته که بیشتر از یک اندازه‌ای باز نشود. انگار فقط به زور کارگردان حرف می‌زند.»

کاربر دیگری به نام نیکویی اما نظر دیگری داشت و نوشت: «به نظر من چون اکثرشان قبلاً تئاتری بودند و این سریال جزو تجربه‌های اول‌شان بود، خوب بودند. یادمان باشد بازیگران موفق امروز، نابازیگران دیروزند.»

۵۷۲۵۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1514846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 82
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    صدا و سیما هر روز بدتر از دیروز
    • محمد IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
      74 13
      دقیقااااااااااا بشدت موافقم تو رو خدا چارتا فیلم و سریال خوب بسازین تو این روزای کرونایی که از یه ور مجبوریم بمونیم خونه لااقل یه فیلم درست حسابی پخش کنین جون مادرتون...یه سریااال خوب پخش نمیشه اخه چرا... فیلماتونم که گذاشتین برا روز مبادا خب پخش کنین دلمون پوسید
  • پرستو IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    اظهار نظر ملت خیلی وقت ها درست نیست.. همین مردم بهشون بگن یک سکانس بازی کنید، نمیتونن ولی این بازیگران جوان در اولین تجربه ی کاری شون خوش درخشیدند. بازیگران نقش زهره و مائده از شاگردان پانته آ پناهی ها هستند و اتفاقی بازیگر نشدند و تازه تجربه ی اولیشون هست. بی انصافیه بهشون توهین میشه. اصلا نظرات ملت اهمیتی نداره
    • ححح IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
      69 25
      دقیقا مردم فقط حرف بیخود میزنن اگه راست میگن برن خودشون اجرا کنن به نظرم با اینکه این اولین کارشونه با این وجود عالی بازی میکنن
    • محمد IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
      53 19
      ما ادعای بازیگری نداریم ولی میتونیم بازیگر خوب از بد تشخیص بدیم
    • ناشناس IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
      17 8
      منم از بازیشون راضی بودم هم از فیلم اصلا فیلمی که دربارش اینقدر پشتش حرفه یعنی دیده شده
    • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
      7 9
      معمولا باید تجربه های اول تو نقش های فرعی و کوچیک باشه نه نقش هایی به این بزرگی و پر رنگی تا زمانی که تجربه کسب کنن و نقش های بهتر و پررنگ تری بهشون بدن... اینکه تجربه اولشون تو نقش های مهم و اصلی سریاله بیشتر باعث شده که بازیشون بد به نظر بیاد...
  • هستی IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    71 32
    راست میگه من هر هر می خندم باین که نه سالمه
    • ۰۰ IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
      34 9
      واقعا ۱۴ به بالا خیلی مسخرس بابا برای فیلمای ترستاک که خارجی ها درست میکننم ۱۲ ۱۱ یا ۱۰ میزنن نه۱۴ سال
    • هلنا IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
      47 16
      منم 11 سالمه، این فیلم و میبینم و اصلا نمیترسم مخصوصا موقعی که میزنه +14
    • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
      23 10
      من ۱۱ سالمه وقتی این فیلمو میبینم به جای اینکه بترسم میخندم
    • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
      18 15
      من‌خواهرم‌۳سالشه‌خودمم‌۱۳سالمه‌خواهرم‌باشوق‌منتظره‌که‌ روح‌کامرانی‌بیاد.اصلاًهم‌نمیترسه‌فقط‌می‌خنده.
    • آتنا IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
      29 10
      سلام من 4 ماهه هستم اما عاشق این سریالم و همه اش هم خنده ام میگیره و قهقهه میزنم.
    • سلنا IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
      15 7
      من هم شش ماهه دنیا اومدم همش می خندیدم البته به سن و سال تو
    • ناشناس✨ IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
      15 5
      دقیقا به چیش میخندین؟
    • پوریا IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
      1 0
      واکنش من 14 ساله که آنابل رو دیدم و احضار میزنه +14‌:/
  • یاس IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    69 72
    خییییلی مصنوعی و مثل بچه ها که توی مدرسه نمایش دارن بازی میکنن ، مشخصه که دارن به ظاهر نقش بازی میکنن ، مخصوصا این چارتا دختر
    • سارینا IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
      32 13
      هیچی دیگه.حرف و راحت میزنی می‌ره.خیر عزیزم به این راحتی ها هم که میگی نیست.میشنن صبح تا شب دیالوگ حفظ میکنن و هزاران کار بعدشم از بازیگران مسخره بی‌مزه امروزی که خیلی بهتره.اگه راست میگه خودت بیا یک سکانس دیالوگ بگو و بازی کن ببینیم تو که انقدر راحت حرف میزنی میتونی راحتم اجرا کنی.اونا با ذوق شوق این فیلم بازی کردن نه با منت حاتم طایی و زور و زورگویی عزیزم.لطفا زود قضاوت نکن.منم می‌خوام بازیگر بشم و این دلیل نمیشه که اولین سریالم باشه بهم توهین کنن که.
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    40 17
    باید به بازیگران جوان و تازه‌کار اجازه داد تا استعدادهاشون رو شکوفا کنند...خانم آدرمگین و صادقی بسیار زیبا بازی کردند
  • دخت IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    22 28
    این همه بازیگر خوب و باسابقه گیر دادن به این چارتا که هیچی بلد نیستن توی این فیلم کسی خوب بازی نکرد ولی از همه بهتر همون مینو بود
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    57 25
    به نظر من که بازیگران عالی بودند حالا مثلا بقیه بازیگران که خیلی هم مشهور هستند چطوری هستند؟
  • بازدید کننده IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    59 18
    همین کاربرانی که نظرات منفی میدن این سریال رو ۱۲ میلیونی کردن.پس اگه سریال ضعیفی هست چرا می بینید
    • Mona IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
      17 13
      چون مجبوریم و چاره ای نداریم ، در این روزهای کرونایی من با بیست و پنج سال سن عموپورنگ میبینم ، فکر کردید از دل خوشه ؟ نه عزیز من وقتی شبکه ها ازین سریال ها پخش میکنند ماهم مجبوریم ببینیم برای رفع بی حوصلگی.
  • مهری RU ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    24 53
    اگر به جای این بازیگرای جوان کسانی که خوب تر بازی میکنن می آورد ند نمایش فیلم بهتر میشد و مردم بیشتر لذت می بردند
  • ناشناس IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    28 18
    باحاله
  • وحید IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    38 23
    خیلی از کسانی که میگن ما نمی‌ترسیم اگه در حین همین سریال یه بشکن جلوشون بزنی روح از کالبدشون درمیره. من خودم تعداد زیادی فیلم ترسناک خارجی دیدم که در مقایسه با اونها این فیلم صحنه‌های خوبی ( برای ایجاد این حس) داشت.
    • سلمانی IR ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
      13 4
      به نظرم دقیقا مثبت چهارده هست و صحنه هاش بعدا برای زیر چهارده سال دردسر میشه خیلی هم بازیگرای خوبی داره که تا الان فرصت دیده شدن نداشتن اما عالین. خواهشا شعار ندیم و مزدشون رو اینطوری ندیم.ممنون
  • علی IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    50 20
    خیلی هم فیلم خوبیه
  • غریبه IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    49 19
    سلام. خیلیم خوب بازی کردن بعدم تجربه اول.هر کاری باره اولی داره مگه اونایی ک حرفه این بازیگر ب دنیا اومدن اونام زحمت کشیدن تا ب اینجا رسیدن زهره و ماعده هم بهترین میشن🌺
    • کاربر ناشناس IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
      16 8
      سلام آره واقعا مینو و آدرینا زحمت زیادی کشیدن تا به اینجا رسیدن
    • IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
      7 13
      خیلی مصنوعی بازی میکن اصلن بلد نیستن فقط دکو پوز دارن
  • بهرام IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    27 60
    بازیگر که ناشی باشه کار خوب در نمیاد... این دختران نا‌شی بد بازی کردن و آبروی هر چه بازیگره بردن
    • S IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
      4 0
      لطفاتوهین نکنیداگه خیلی بلدی خودت بیایه سکانس بازی کن دست وپاتوگم میکنی چرابیخودی ادعات میشه
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    34 18
    به نظر من در ماه رمضون امسال بهترين سال بود .در مورد بازيگر ان تازه وارد كهراستفاده شده خب بالتخره هميشه كه نميشه يه عده بازيگر تكراري بيان بالاخره جووناي ديگه ام بايد از يه جايي شروع كنن كارشونو ديگه ،خود بعضي از ابن بازيگراي معروف الان اگه بازيهاي چند سال پيششونو ببينين افتضاحه كارشون مثل پريناز ايزد يار در چند كيلومتر تا بهشت ،به نظر من فرصت ديده شدن رو بايد به بازيگراي ديگه هم داد ،از نظر قصه سازي و پيش بردن داستان و ارتباط بر قرار كردن با مخا طب به نظر من از خيلي سريالاي ديگه بهتره
    • علی IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
      2 6
      جوون ها میتونند از نقشهای کوچیک شروع کنند، نه نقشهای اصلی رو خراب کنند نه خودشونو
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    63 16
    شما كه هر هر مي خندي به اين سريال و ٩سالته خب اين سريال كه برا ٩ساله ها نيست اصلا مناسبش نيست بهتره شما بري كارتون ببيني
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    44 27
    احضار عااااااااللللللییییییییییی
  • ستایش IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    16 7
    سریال خوبی بود احضار ممنونم و تشکر از خانم ادرینا صادقی خیلی قشنگ نقشش رو بازی میکنه
  • یهی IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    9 24
    سلام .من اصلا تلویزیون نگاه نمیکنم .دختر همکار من 17سالشه که بعد دیدن این فیلم کارش به روانپزشک کشید.به صدا و سیما تبریک میگم که با زندگی مردم کشورش بازی می‌کنه.واقعا متاسفم
  • نازی IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    14 17
    والا این فیلم اصلا ترسناک نیست داداشم سه سالشه و منم ۹ سالمه با هم میشینیم مثبت ۱۴ شم نگاه می کنیم به جای اینکه بخندیم میترسیم ولی باحاله
  • نازی IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    7 8
    ببخشید من به جای اینکه بترسم می خندم منظورم این بود
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    11 9
    این چرت و پرت ها چیه می سازید نویسنده های خوب داریم تو کشور،چرا همه رو بایکوت می کنیدچه قدر عطاران سریال ساخت،هر ماه ببینیش،ازش خسته نمی شی،این چشم تنگتون رو یا ببندید یا کورش کنید که مطرح شدن،دیگران رو نمی تونید،ببینید
  • مریم NL ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    9 12
    ااصلا سریال خوبی نبود
  • ناشناس IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    14 4
    چند بار باید گفت که علامت ۱۴+ به دلیل سوالات عدیده ای که در ذهن کودک به وجود می آید روی تصویر گذاشته می شه. +همون وقتی هم که نگذاشتند روزنامه جوان گفت چرا نمی گذاریدو...
  • حسام IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    18 6
    بابا چیه هر موقع که فیلم درست حسابی می سازند میای نظر میدین خوب خواستن دلشو خواسته بازیگر جدید بیارن والا مهران مدیری هم که از اول مشهور نبوده
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    10 15
    دیالوگ ها و کارگردانی فاجعه بود. سوزوندین موضوع به این خوبی رو. خجالت داره این مدل فیلم ساختن
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    19 10
    با تمام باگ ‌هایی که داشت . سریالی قشنگی بود . نکنه توقع داشتید عروسک آنابل ببینید ؟؟؟؟
    • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
      5 4
      به تموم اونها که گفتن سریال خوبیه یا حتی اونکه گفته انابل..... عزیزان میدانید بودجه صدا و سیماا چقدره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ همون انابل برید ببینید با چه بودجه ای ساخنه شد و چه او.رده ای داشت... تو که تو ایران نشستی میگی انابل اونکه نشسته امریکا میگه احضار؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/ بله بودجه ها مقایسه کنید بعد کامنت بدید... این سریال اگر با بودجه شخصی بود بله اما نه بودجه دولت اونم اوووف شبکه اول .............بله بازیگر تازه وارد بیاد اول شونه تخم مرغی بازی کنه درخشید بره بالا... اما اینها با بیت المال این اشغال ساختن
  • مهدی IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    7 19
    به امیر مومنین دخترم ۹سالشه تا ۳ صبح گریه میکرد از روح کامرانی بی مزه ترین فیلم ایران
    • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
      19 1
      شما اشتباه میکنید که مبزارید بچتون فیلم بالاتر از سنش ببینه
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    15 10
    فیلمی مثل پایتخت ونون خ بسازید که همه خانواده ها رودورهم جمع کنه ازتماشاش لذت ببریم نه مثل احضار که همش دستمون تو چشم بچه هامون باشه نبیننش
  • باران IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    11 8
    انگارصداوسیماکم اورده توراخدا یه فکری بکنیدواقعاسوژه برای سریال سازی نیست ؟
  • محمد حصارنوی IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    15 13
    کسی جولوتونو نگرفته میتونید ماهواره ببینید درضمن الان نظر اکثریت همینه که هست و زمان شاه هم فیلم های .... بود
  • ممد IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    14 21
    مضخرف ترین سریال جهان و ایران
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    21 5
    همیشه همه فیلمهاباب میل همه نیست یه عده دوست دارن و یه عده نه....دوست ندارید خوب نبینید بهترازیاور پبچه مهندس بودکه
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    19 1
    فیلمهای خارجی همکه نگاه کنید صحنه هااصلاهم ترسناک نیست ولی مثبت فلان میزنن ایرادبنی اسراییلی نگیرید بازیگران تازه کار بودند و بالاخره بایدازیجاشروع میکردن...
    • . IR ۰۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
      2 2
      بله از یجا باید شروع کنن ولی نه از شبکه یک
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    19 2
    خدمت اونها که نوشتن دوست ندارید ماهواره ببینید بگم.... اخه یچی دیدین برعکسش جواب نمیده خخخ...شما برای کانال ماهواره پول نمیدین اما سریال ها صدا و سیما از پول منو شماست...پول هزازران هزار کارند صدا و سیما ... . و ما حالمون از این سریال به هم خورد ... اونم با پول ما......و ما راضی نیستیم دفعه بعد خواستین اشغال بسازید گلریزون کنید اشغال بینها بیان پوووولشوووووو بدن
  • Martha IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    30 5
    هزار ماشاءالله به ما ایرانی ها که فقط بلدیم به این و اون گیر بدیم و ایراد بگیریم. نظر خود منم اینه که ۱۴+ برای این فیلم ضروری نبود ولی یه سری از بچه‌ها هستن که قوه تخیل بالایی دارن و اگه زیاده روی کنن تبدیل به توهم میشه. این که هشدار داده بود برای اینه که اگه بچه ها جنبه بعضی چیزا رو ندارن نبینن. اصلا به این ربطی نداره که حتما افراد زیر ۱۴ سال نباید ببینن خطرناکه. مادر من طی پخش این فیلم مدام به ما میگفت که نگاه نکنین. نه که نگران بود بترسیم نه اصلا به این خاطر نبود. مسئله تاثیراتیه که روی روح و روان ما میذاره و ما ممکنه هیچ وقت متوجه نشیم که به خاطر همچین چیزی بوده. در مورد کیفیت بازیگری باید بگم درسته که ما بیننده ها حق نظر داریم ولی اینجوری آخه؟! به جای این که امیدوار باشیم در آینده بهتر بشن کاری میکنیم که کلا روحیه شون رو از دست بدن. هرکسی کار اولش که خوب نبوده. بازیگری تمرین می‌خواد. خیلیا هستن با تلاش زیاد تونستن معروف بشن توی این عرصه. خیلی ها هم استعداد ذاتی داشتن و از همون اول معروف شدن. خلاصه کلام: آدما با هم فرق دارن. همه مثل شماها نیستن و فکر نمیکنن
  • 09925368756 IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    8 2
    من 15 سالمه و هیچ سکانس ترسناکی تو این فیلم ندیدم
    • امیر سوری IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
      0 16
      واقعا خیلی زیاده واسه این این سریال علامت مثبت ۱۴ بزنید شما اگه فیلم های خارجی رو ببینید چی میگید خواهش از چنتا بازیگر درست حسابی استفاده کنید مثل بهاره افشاری ؛ترلان پروانه این میتونه سریال رو جذاب تر کنه حداقل
  • ناشناس✨ IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    15 2
    اهای شماهایی که وقتی این فیلم رو میبینین هر هر میخندین دقیقا به چیش میخندید؟ ۰_۰ به ماهم بگید یکم روحیه مون عوض شه :/
  • سونیا خانه دار IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    5 4
    آخه کدام روح تهدید میکنه و دروغ میگه و مثلن اول به مایده گفته بود که فرهادبا کسی دیگری است. بعد از چند وقت بشگفت فرهاد آدم موبی است چطور تا حالا نمیدانستم روح از آینده هم خبر دارند چه مسخره
  • ناشناس✨ IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    7 4
    فقط من موندم چه فیلمی خوبه نه بچه مهندس نه یاور نه احضار هرررررچی میبینید ازش ایراد میگیرید :/ موندیم دقیقا چه فیلمی با سلیقه ی شما جوره یا چه توقعی دارید....
  • تاجی IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    2 9
    واقعا راست میگه آدم تو صحنه ها +۱۴ خندش میگیره.من الان خودم ۱۲ سالمه و وقتی دارم نگاه میکنم از خنده روده بر میشم ، حتی خواهرمم که سه سالشه نگاه میکنه و اصلا نمیترسه. علامت +۱۴ رو باید وقتی بزارید که قیافه اون روح یا هرکچیز دیگه ترسناک باشه،مگه قیافه روح کامرانی یا همون شیطان ، چهره قیبلی خودش نیست که همه دیدن؟،
  • واقع بین IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    8 3
    از سریالهای طنزی که عموما مرجانه گلچین موقع حرف زدن پانتومیم بازی میکنه و حمید لولایی با بددهنی دامادشو چک میزنه هم بهتر بود هم آموزنده تر مثبت ۱۴ رو هم برای عموم زیر ۱۴ سال که ممکنه بترسن گذاشتن حالا افرین به کوچولو هایی که نترسیدن ولی هدفشون ساختن فیلم ترسناک نبوده شمااشتباه متوجه شدید که انتظار داشتید از ترس نفستون بند بیاد حداقل یک حرف برای گفتن داشت اونم ابطال خرافه و این جور مسایل بود
  • و IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    0 9
    مائده و شکیبا خیلی بد بازی میکنند ولی زهره و سوسن خیلی عالی
  • ول IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    2 11
    مائده خیلی بد بود مخصوصا وقتی که میگه آفرین داداش گلم معلومه که بازیش مصنوعی هست خیلی بد
  • وای IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    6 2
    تو این روز ها بهترین سریالها ندارن رنگی و زیرخاکی بودند
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    6 1
    بازی بازیگران جدید خوب بود . فیلم خوبی هم هست ‌
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    0 10
    سلام این سریال بجای اینکه ترسناک باشه خنده داره من ۱۰سالمه می‌شینم میبینم همین سکانسی که مثبت ۱۴میزنن بجای ترسناک باشه خنده داره والا من که از خنده مردم
  • Anaaaaaa IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    6 1
    اولین اینکه اصلا خنده نداره دروغ نگید دومن اینکه اون خواهر ۳ ساله اصلا نمیدونه روح چیه برای همین میخنده
  • الی IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    2 1
    پسر دایی های من چهار چشمی نگاه میکنن
  • S IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    4 0
    من که خیلی این سریال رودوست دارم به نظرم قشنگه بازیگراشم خوب بازی میکنن شماخودتونوبزاریدجای بازیگرحرف زدن آسونه ولی مهم اینه که بری جلوی صحنه بازی کنی به نظرم خیلی سریال قشنگیه
  • پوریا IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    6 1
    واقعا حیف پول نیست خرج این مسخره بازی میشه در مقایسه با سریال ها خارجی با همین ژانر مشترک می‌فهمیم که واقعا مارو به تمسخر گرفتن آخه این چیه چه پیامی داره چه آموزشی میده
  • شبنم افشار IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    0 6
    تنها سریالی که تو ماه رمضان خوب بود فقط و فقط بچه مهندس ۴ بود که معرکه و زیبا و دیدنی بود مثل احضار نبود آخه مگه میشه کسی بتواند روح و جن و ارواح احضار کند فقط بچه مهندس ۴
  • گلسا IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    5 0
    به نظر من که بازی هر۴نفر خیلی خوب بود علی الخصوص زهره یعنی من به عنوان بیننده ضعفی در اجرای این عزیزان ندیدم.
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    6 1
    این چهار دختر جوان و آقایان کیسان دیباج و دارا حیایی نقش های خود را بسیار عالی بازی کرده اند. به خصوص آقای حیایی که رو دست پدرش بلند شده. دلیلی ندارد که برای مخالفت با سیمای ملی یا میلی پا روی حق بگذاریم.
  • حسین IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    1 5
    اصلا فیلم جالبی نبود یه مرد میاد بعد اون گوشه میزنه مثبت ۱۴ آدم واقعا خجالت میکشه
  • ناشناس IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    6 0
    به نظر من الان به خاطر کرونا همه مردم افسرده شدن و دنبال شادی هستن نه غم . شبکه یک که احضار ترسناک بود ، بچه مهندس که با تومور اشک همه رو درآورد سه هم که قتل ، کلا به فکر مردم نیستن
  • ایران من IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    5 0
    بد نبود برای ایران ولی در مقایسه با فیلم های خارجی افتضاح بود مثل مهدکودک در مقابل دانشگاه
  • نیما۰۹۳۳۸۰۶۳۲۰۱ IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    6 0
    فیلم احضاربنظرم فیلم خیلی خوبیه