ما انسان‌ها از زمان تولد،‌ برخی قواعد دستورزبان را می‌دانیم و بر همین اساس،‌ زبان‌های انسانی را به راحتی یاد می‌گیریم. دانشمندان علوم شناختی در یک مطالعه بسیار جالب این فرضیه را تایید کرده‌اند.

بهنوش خرم‌روز:‌ از زمانی که کودک انسان اولین کلمه خود را می‌گوید،‌ تا وقتی که بتواند به راحتی جمله‌ها را بیان کند،‌ زمان زیادی نمی‌گذرد. انگار کودک بسیار به سرعت، ‌در حدی که والدینش را شگفت‌زده کند،‌ در یادگیری زبان پیشرفت می‌کند. اما کودک چه‌طور زبان را که بسیار پیچیده است می‌آموزد؟

50 سال پیش، زبان‌شناس معروف،‌ نوآم چامسکی فرضیه خود را مطرح کرد. به اعتقاد او،‌ هر انسانی در ساختار مغز خود،‌ از قبل از تولد،‌ جایی برای قواعد زبان دارد. در واقع ما با دانستن پایه‌های دستور زبان به دنیا می‌آییم. حالا دانشمندان می‌کوشند این فرضیه را محک بزنند.

به گزارش ساینس‌دیلی،‌ متخصصین علوم شناختی دانشگاه جانزهاپکینز در مطالعه جدید خود نشان داده‌اند که نوزاد انسان در زمان تولد برخی از قوانین مهم دستور زبان را می‌داند و به همین دلیل می‌تواند خیلی سریع زبان‌های انسانی را بیاموزد.

در واقع این مطالعه نشان می‌دهد که بر خلاف باور بسیاری،‌ مغز نوزاد انسان در زمان تولد یک لوح سفید نیست، بلکه در خود سوگیری‌ها یا ترجیحاتی دارد که روی یادگیری‌های بعدی تاثیر می‌گذارد. این مطالعه نه تنها فرضیه نوآم چامسکی را تایید می‌کند،‌ بلکه یک رویکرد جدید و جالب برای آزمودن سایر فرضیه‌ها در رابطه با سوال‌های بسیار مهم در زمینه فرایند یادگیری زبان،‌ ارائه می‌کند.

در این مطالعه، یک شخصیت کارتونی سبز و کوچک به نام گلرمی، به شرکت‌کنندگان که همگی بزرگسالان انگلیسی‌زبان بودند،‌ یک زبان ساختگی به نام وربلاگ را از طریق یک بازی می‌آموزد. برای نمونه، گلرمی یک جسم بیگانه را نشان می‌دهد و می‌گوید: سلرجنا. بعد همان شی را با رنگ آبی نشان می‌دهد و از شرکت‌کنندگان می‌‌خواهد تکرار کنند‌:‌ گیژ سلرجنا که یعنی سلرجنای آبی. بعد در یک تصویر سه سلرجنا نشان داده می‌شود و شرکت‌کنندگان عبارت سلرجنا گلاوب را می‌آموزند که یعنی سلرجنا سه.

در زبان‌های انسانی بسیاری، صفت (رنگ)‌ قبل از اسم می‌آید. در زبان‌های بسیاری هم عدد بعد از اسم می‌آید. اما تقریبا در هیچ زبانی،‌ این دو قانون همزمان وجود ندارند و البته شرکت‌کنندگان هیچ‌کدام این مسئله را نمی‌دانستند.

در گروه‌های دیگر، همین آموزش‌ها در قالب زبان‌های ساختگی دیگری با ترتیب‌هایی که در زبان‌های انسانی به طور همزمان یافت می‌شوند به شرکت‌کنندگان ارائه شد. به عقیده محققین،‌ اگر مغز به طور مادرزادی،‌ ساختارهای مشخصی برای زبان‌های انسانی داشته باشد،‌ گروهی که با یک ساختار نامتعارف روبرو می‌شوند،‌ باید شرایط دشواری داشته باشند و این دقیقا همان اتفاقی بود که در این مطالعه افتاد.

افرادی که با قوانین زبانی متفاوتی از زبان انگلیسی مواجه شدند، ‌اما این قوانین،‌ قوانینی بودند که در زبان‌های انسانی دیگر وجود دارند،‌ به راحتی این زبان ساختگی را آموختند. اما نتوانستند وربلاگ که دارای ترکیب‌های نامتعارف در زبان‌های انسانی بود را بیاموزند. انگار همان‌طور که چامسکی گفته بود،‌ مغز آن‌ها می‌فهمید که این ساختار غیرمحتملی است و با آن دچار مشکل می‌شد.

این مطالعه و سبکی که در آن مورد استفاده قرار گرفته،‌ پنجره‌ای تازه به دنیای مطالعات زبان‌شناسی خواهد بود. زبان خاص انسان است و در هیچ گونه دیگری بدین شکل وجود ندارد. به همین دلیل،‌ درک نحوه یادگیری زبان در کودک انسان،‌ می‌تواند اسرار زیادی را در مورد انسان و تحول او  برای ما روشن کند.

53272

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 151520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • معین IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۸
    1 1
    خیلی جالب بود مرسی
  • بدون نام IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۸
    2 6
    دو ایراد به نتیجه آزمایش: 1-اینکه فقط از افراد یک ملت استفاده شده از راستی می کاهد.چراکه تعصبات و علایق در یک ملت –آن هم ملت منسجمی چون انگلیس- در نتایج تحقیق موثر است. 2-استفاده از بزرگسالان – که ذهن آنها ساختار بندی شده است- نتیجه پژوهش را نا مطمئن میسازد و مشخص نیست که این آزمایش در مورد نوزادان ایزوله شده که از بدو تولد با این زبان ساختگی نامتعارف تکلم می کنند نیز نتیجه مشابه در بر داشته باشد.
    • احسان IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
      0 2
      با سلام در تحقیقات روانشناسی که پردازش ذهن را بررسی می کند ملیت تاثیری ندار. چامسکی زبان شناس بزرگی هست و معتقده که حتی با بررسی یک نفر میشه نتیجه گیری کرد.
  • بدون نام IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۸
    4 2
    با سلام . کامنت اول را تایید میکنم و اشکال سومی که میتونم به اون بگیرم اینه که در پاراگراف هفتم این دستور زبان در انگلیسی صدق میکند نه همه زبانها.
  • بدون نام IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۹
    1 1
    چنان که از متن خبر شما می توان برداشت کرد نتیجه آزمایش می تواند به دلیل کنترل نامناسب عوامل موثر مشکوک باشد. قرارگرفتن صفت و تعداد در دوطرف متمایز اسم به طور طبیعی تشخیص آنها را از هم ساده تر می کند حتی اگر این قواعد از پیش در مغز حک نشده باشند. نه؟
  • بدون نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۹
    1 1
    کدومتون مقاله کامل این تحقیق رو خوندید که این همه ازش ایراد میگیرید؟ این فقط یه تیتر خبری هست همش رو پیدا کنید بخونید بعد نقد کنید
  • بدون نام US ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۹
    1 3
    Doostani ke be in nazarie irad migirid LOTFAN KHAHESHAN berid Universal grammar az Noam Chomsky Ro bekhonid , tarjomash to iran hast , bad biaid nazar bedid , agar ba Noam Chomsky ashnai nadaraid , dar in had behetoon begam ke Be tanhai elme zaban shenasi ro motahavel kard , bazam takeed mikonam BERID UNIVERSAL GRAMMAR ro bekhonid bad biad inja nazarie pardazi konid ,
  • بدون نام IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۳۰
    2 1
    دوست گرامی انگلیسی نویس ایراد وارد شده متوجه چامسکی نیست به نحوه طراحی آزمایشه. در ضمن یک نظریه به مفاد درونی باید واجد ارزش باشه نه با نام نظریه پردازش.
  • mohammad IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
    0 2
    بسیار خوب بود
  • ابراهیم IR ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
    0 2
    خیلی متشکر از اطلاعات خوب شما لطف کنید درموردزبان وزبان آموزی برای من مطالبی بفرستی باتشکر