۰ نفر
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
۶ راه ساده برای تقویت فن بیان

اگر بگوییم که کلید موفقیت در این روزها، خوب و روان صحبت کردن و برقراری ارتباط موثر است احتمالا تعجب می‌کنید و حتی ممکن است نسبت به این جمله گارد بگیرید. اما واقعا همینطور است.

برخلاف تصورتان که فکر می‌کنید چند سالی است که افراد برای به کرسی نشاندن حرف های‌شان خوب صحبت کردن را آموخته اند، اهمیت نفود کلام از همان روزهای اول که بشر به توانایی حرف زدن دست یافت، احساس شد. در حقیقت فن بیان و گویندگی چیزهایی نیستند که این روزها مد شده باشد!

ممکن است هر فردی در طول زندگی خودش چندین بار در شرایطی قرار گیرد که باید برای جمعی صحبت کند یا قصد داشته باشد شخصی را متقاعد کند یا از عقاید خود دفاع کند. این یعنی لازم است که افراد از همین حالا خود را برای مواجه با چنین روزی آماده کنند.

قشر دیگری که حتما به مهارت فن بیان نیاز پیدا می‌کنند، کارمندان هستند. فرقی ندارد در چه سمتی باشند؛ این افراد معمولا بر اساس توانایی سخنرانی در جمع و مهارت‌های ارتباطی‌شان که به عنوان یکی از مهمترین مهارت‌ها باید آن را کسب کنند، رتبه‌بندی می‌شوند و پیشرفت می‌کنند.

به طور کلی با هر موقعیت اجتماعی که داشته باشید، توانایی متقاعد کردن دیگران و نفوذ کلام می‌تواند در زندگی کاری یا حتی شخصی‌تان همه چیز را به نفع شما پیش ببرد. پس با این اوصاف اگر هرکجا که نشستید، حرف از آموزش فن بیان و کلاس‌های گویندگی شد، تعجب نکنید.

آموزش فن بیان به شما کمک می‌کند تا بتوانید روابط اجتماعی خوبی داشته باشید، به خوبی در بحث‌ها و سخنرانی‌ها شرکت کنید، انسان موثر و تاثیر گذاری باشید و قدرت متقاعد کردن و همراه سازی دیگران را با خودتان داشته باشید.

اگر مبحثی مهم و مخاطب پسند را بیان کنید اما فن بیان خوبی نداشته باشید، گوی و میدان را با هم باخته‌اید. فراموش نکنید که با قدرت روان و بلیغ صبت کردن، راه موفقیت برای‌تان هموارتر است. پس با ما همراه باشید تا چند مورد از مهم‌ترین ترفندهای تقویت فن بیان و گویندگی را با یکدیگر بررسی کنیم…

۶ راه ساده برای تقویت فن بیان

اعتقاد داشته باشید تا اعتماد به نفس‌تان بیشتر شود!

شاید مهم‌ترین بخش داشتن توانایی فن بیان و روان صحبت کردن، باور داشتن به چیزهایی است که قصد دارید درباره‌شان صحبت کند. هنگامی که به گفته‌های خود اعتقاد دارید بدون شک با اشتیاق بیشتری هم سخن می‌گویید و مخاطبان نیز ترغیب می‌شوند که به شما گوش فرادهند.

شاید این نکته، بسیار لطیف و کمی نامحسوس باشد اما در حقیقت وقتی در متن‌تان اعمال شود، صدای‌تان قابل باور تر و متقاعد کننده ‌تر به نظر خواهد رسید و این یکی از راه‌های تقویت قدرت بیان است.

با یک کودک تمرین کنید!

هنگامی که با کودکان صحبت می‌کنید ناخودگاه بیان‌تان روان‌تر شده و از کلمات ساده‌تری استفاده می‌کنید. به همین دلیل هم خوب است که ایده‌ی خود را برای یک کودک بیان کنید. بی‌تجربه بودن آن‌ها سبب می‌شود که شما هم تا جایی که می‌توانید از به کار بردن اصطلاحات سخت بپرهیزید. این تکنیک به شما کمک می‌کند که همیشه راحت و روان صحبت کنید و تاثیرگذاری بیشتری داشته باشید.

استفاده از جملات کوتاه و مناسب را فراموش نکنید

استفاده از جملات کوتاه و مختصر و متناسب با بحث، یکی دیگر از راه‌های تقویت فن بیان است. زمانی که با یک شخص برای اولین بار ملاقات می‌کنید، هرگز بلافاصله شروع به صحبت نکنید. بهتر است تلاش کنید که با استفاده از جملات کوتاه و مناسب منظورتان را به مخاطب برسانید.

۶ راه ساده برای تقویت فن بیان

واضح صحبت کنید

با هر تن صدا و لحنی که هستید باید واضح صحبت کنید. مخاطب شما باید سخنان شما را به خوبی بشنود. هر زمان که می‌توانید با تلفظ و ادای صحیح کلمات، درست صحبت کردن را تمرین کنید. شاید با کم کردن سرعت صحبت کردن خود بتوانید کمک بزرگی به واضح صحبت کردن‌تان بکنید چرا که وقتی یک فرد استرس دارد یا در سخنان خود تردید دارد، تمایل دارد سریع‌تر صحبت کند و این کار اعتماد مخاطب را از بین می‌برد.

روی کلمات پرکننده جمله یک خط قرمز بکشید!

«آآ…، سلام به همگی…، اسم من، اِاِم…، علی هست.»

اگر بخواهیم صادقانه با شما صحبت کنیم، هیچ کس به چنین سخنرانی گوش نمی‌کند. استفاده بیش از حد از کلماتی مثل «اِم» و «آه» یا امثال این ها، شما را مردد و بدون اعتماد به نفس نشان می‌دهد. نداشتن اعتمادبه‌نفس هم به همه چیز لطمه می‌زند، خصوصا به صدای‌تان. شما باید این حس درونتان را تقویت کنید که حرفی که می‌زنید، متعلق به خود شما است.

با تمام اعتماد به نفسی که در دنیا وجود دارد، صحبت کنید. تصور کنید که دیوار سنگی مستحکمی روبرویتان است و شما قصد شکستن آن را دارید، کمی تردید باعث می شود به جای دیوار  دست‌های شما بشکنند. پس استفاده از کلمات پرکننده را محدود و کلماتی دیگر را جایگزین آن‌ها کنید.

شاید ابتدا برای‌تان سخت باشد که قید این کلمات را بزنید اما می‌توانید با کمک دوره‌های آموزشی که در این راستا برگزار می‌شوند، بیشتر تمرین کنید. آموزش فن بیان در وبسایت فن پردازان می‌تواند شروع خوبی برای‌تان باشد.

کمی مبهم صحبت کنید

کمی ابهام را در سخنرانی و بحث های‌تان جای بدهید. اجازه دهید بخشی از صحبت های‌تان پنهان بماند. البته این به معنای پنهان کاری بلکه موجب می‌شود مخاطب به فکر فرو رود و ترغیب شود تا بیشتر جستجو کند. جالب است بدانید که بیشتر متخصصان معتقدند که بهتر است زمان اولین ملاقات‌ها بیشتر از ۴۵ دقیقه نشود. اگر همه چیز را برای مخاطب بگویید، مخاطب دیگر بهانه‌ای برای ملاقات دوباره و گوش دادن به سخنرانی شما ندارد.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1515480