۳ نفر
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
کاهش معنی‌دار جمعیت کودکان ایرانی

ایرنا نوشت: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: رشد جمعیت زیر ۱۴ سال از ۴۴ درصد سال ۶۵ به ۲۲ و نیم درصد رسید و این امر نشان دهنده ضعیف شدن بن مایه جمعیت است.

سعید رضا عاملی روز پنجشنبه در نخستین همایش روز ملی جمعیت که در بیمارستان نجمیه تهران برگزار شد، با اشاره به کاهش نرخ رشد جمعیت صفر تا ۱۴ سال، خاطرنشان کرد: رشد جمعیت صفر تا ۱۴ سال از ۴۴ درصد سال ۶۵ به ۲۲ و نیم درصد رسید و این نشان دهنده ضعیف شدن بن مایه جمعیت است که باید به نرخ اصلی رشد جمعیت در این سن بازگردیم.

عاملی اظهار داشت: در نگاه جمعیت شناسی، الگو واره حاکم بر جمعیت شناسی، کنترل جمعیت است. سیاست های کنترل جمعیت تدریس می شد و بر نهاد سازی و سیاست های اساسی جمعیت در کشور تاثیر می گذارد.

وی افزود: زمانی برای کنترل جمعیت و کسانی که در مسیر کنترل جمعیت موفق بودند، جایزه اختصاص می دادیم اما مقام معظم رهبری این درد و ضایعه را تشخیص دادند و همان هدفگذاری جمعیتی که امام راحل مطرح کرده بودند از زبان مقام معظم رهبری هم جاری شد که هدف، رسیدن به جمعیت ۱۵۰ میلیونی و بلکه ۲۰۰ میلیون نفری ایران است.

برای فرهنگ سازیِ پرهیز و جلوگیریِ نهادی از سقط جنین باید اقدام کرد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: مظلوم ترین موجود این عالم، جنین و بزرگترین فاجعه کشتن جنین است چرا که جنین در آن شرایط گناهی ندارد و رهبری به طور مطلق این امر را حرام می دانند مگر در شرایطی که امر بین حیات مادر و جنین دایر شود و پزشک تشخیص بدهد؛ در این موارد سقط جنین را جایز می دانند.

وی ادامه داد: اما این موضوع درصدی ندارد و تعداد موارد آن نادر است. هر نوع اقدامی در این زمینه اقدام ناشایست است و شواهدی مبنی بر شیوع سقط جنین وجود دارد.

عاملی گفت: برای فرهنگ سازیِ پرهیز و جلوگیریِ نهادی از سقط جنین باید اقدام کرد، به خصوص در یک جامعه اسلامی که باید شاهد احیای قوانین الهی و اسلامی باشیم، این روند بسیار مذموم است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه هدف گذاری جمعیتی به لحاظ کمی، سیاست راهبردی ایجاد می کند، افزود: سیاست های کلان رهبری در ۳۰ اردیبهشت ماه سال ۹۳ ابلاغ شد. تاکید بر یک محور و رها کردن سایر محورها درست نیست، تمام ابعادی که در سند سیاستی جمعیت مثل قوی کردن بنیه جمعیت از جمله افزایش زاد و ولد، بالا رفتن نرخ جمعیت جایگزین همچنین رسیدن به رشد منطقی در جمعیت کشور، اهمیت کانونی دارد.

وی درباره کیفیت جمعیت، بیان کرد: عده ای، کیفیت و کمیت جمعیت را مقابل یکدیگر قرار می دهند که نگاه غلطی است چرا که هر دو مقوله با هم اهمیت دارد. رهبری در فرمایشات شان با شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اهمیت بنیه جمعیت تاکید می کنند و از نگاه ایشان، کیفیت جمعیت هم اهمیت دارد و همیشه از جمعیت قدرتمند نخبگان، تحصیل کردگان و با سواد ایران مثال هایی می زنند.

به گفته استاد ارتباطات دانشگاه تهران، کیفیت زمانی حاصل می شود که به اهداف جمعیتی الهی توجه کنیم. توجه به حقیقت هستی، منشاء کیفیت هستی و جمعیت است.

نظام دموکراسی بدون خدا جامعه را به سمت انحلال می‌کشاند

وی با انتقاد از تاثیر نظام سکولار بر دیده نشدن وجود خداوند، اظهار داشت: نظام سکولار روز به روز این ارزش را نادیده تر گرفت. ما توانایی درک عمیق خداوند را نداریم اما هر چه به آن حقیقت نزدیک تر شویم تضمین بیشتری برای سلامت جامعه داریم.

عاملی ادامه داد: جامعه غرب از خدا دور شد و به صورت نسبی، موفقیت هایی به دست آورد اما شکست های بنیادینی وارد زندگی اش کرد و امروز، انسان گم شده نظام جامعه غرب است.

به گفته وی، نظام دموکراسی بدون خدا جامعه را به سمت انحلال می کشاند و مردم سالاری با توجه به خدا، آن را به سمت درستی رهنمون می‌شود. کیفیت جمعیت منوط به این است که ارزش هایی که خدا برای انسان تدبیر کرده است، دنبال شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بحث سواد، اظهار داشت: در بحث سواد، بر سواد نسبت به اسلام تاکید نمی کنیم.
وی همچنین تاکید کرد که زندگی سالم و با نشاط از مسیر تبعیت از قانون خدا تامین می شود و مسیرهای دیگر انسان را به انحراف می کشاند.

عضو شواری عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نظام سکولار زمانی بحث جدا شدن دین از سیاست را مطرح کرد، افزود: امروز موضوع دین از همین مسیر، وارد زندگی مردم شد و دین از هنر، ادبیات، سینما، تفریحات، گذران اوقات فراغت و از همه چیز جدا شد. الان باید به مسیر برگردیم چرا که دین محوریت همه جانبه است.

وی بر توجه به فرهنگ سازی در حوزه سبک زندگی سالم و رشد جمعیت تاکید کرد و گفت: رهبری می گویند این موضوع از قانون، اهمیت بیشتری دارد چرا که اگر این امر وارد عمق زندگی نشود، هر چه نظام تشویق بگذاریم و اقدامات مختلفی انجام دهیم تا جامعه به عنوان خواسته عمیق آن را دنبال نکند، این امر محقق نمی شود.

به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ترویج رشد جمعیت و سبک زندگی اسلامی، یکی از وظایفی است که رسانه ملی، آموزش پرورش و آموزش عالی به خصوص جامعه هنری نسبت به آن مسوولیت دارد.

۳۰ اردیبهشت ماه به عنوان روز ملی جمعیت نامگذاری شده است.

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1516974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =