۱ نفر
۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵
پیامدهای خروج آمریکا از افغانستان

بارزترین نتیجه خروج ایالات متحده آمریکا از خاک افغانستان در بُعد منطقه ای و بین المللی می تواند به وجود آمدن خلایی باشد که توسط دیگر کشورهای منطقه پر شود. موضوعی که می تواند تحولات افغانستان را به سمت فضای مثبت تری سوق دهد.

ایالات متحده آمریکا در ماه می به طور رسمی روند خروج نیروهایش را از افغانستان آغاز کرد. حضور نظامی آمریکا و ناتو در خاک افغانستان تا ۱۱ سپتامبر در حالی به پایان خواهد رسید که واشنگتن پیش از این سناریوی سه گانه ای را در نظر داشت. سناریوی اول مربوط به ادامه حضور در خاک افغانستان با توجه به مسائل مهمی چون احتمال سقوط دولت، قدرت گرفتن بیشتر طالبان و تحکیم جای پای چین در این کشور بود.

سناریوی دوم مربوط به محاسبات واشنگتن و حضور بیست ساله در افغانستان بود که در این مدت علاوه بر صرف میلیاردها دلار هزینه، متحمل تلفاتی سنگین شدند که در نهایت تغییری را نیز در وضعیت افغانستان به وجود نیاورد. بنابراین تداوم این مسیر می‌توانست هزینه‌های آمریکا را در افغانستان بدون دستیابی به دستاوردی همچنان افزایش دهد.

سومین سناریو خروج «مسئولانه» آمریکا از افغانستان است. براساس این سناریو با توجه به تعهدات امنیتی بین آمریکا و دولت افغانستان، آمریکا از موضع مستشاری بویژه از منظر آموزش، حمایت مالی و تجهیز نیروها به افغانستان کمک خواهد کرد تا مسئولیتی که قرار است نیروهای امریکایی در ارتباط با امنیت افغانستان برعهده بگیرند، نیروهای افغان برعهده بگیرند. در همین حال در پیشبرد پروسه صلح میان دولت افغانستان و طالبان نیز همکاری خواهد داشت. روندی که طالبان را از گروهی نظامی به سیاسی بدل خواهد کرد.

البته باید احتمال خروج بدون تعهد آمریکا را نیز در نظر داشت. در صورت خروج بی قید و شرط و غیرمسئولانه و قطع تمامی همکاری های امنیتی با افغانستان به طور طبیعی پیامدهای منفی آن بروز پیدا خواهد کرد. کما اینکه با خروج نسبی نیروهای نظامی آمریکا، شاهد افزایش تحرکات نظامی و سیر صعودی درگیری ها هستیم؛ مساله ای که می تواند آتش درگیری های داخلی در افغانستان را نیز شعله ورتر کند.

در بُعد منطقه ای وقتی یکی از قدرت های بزرگ منطقه را ترک می کند، قدرت های دیگر منطقه ای جای آن را پر خواهند کرد. از همین رو به نظر می رسد که چینی ها برای این امر تلاش زیادی را داشته باشند تا بتوانند خلا آمریکا را پر کنند. به طور طبیعی کشوری مانند پاکستان نیز با چین همسو خواهد بود و این پر کردن خلا می تواند افغانستان را به سمت و سوی فضای مثبت تری سوق دهد. ضمن اینکه پکن و اسلام آباد علاوه بر روابط خوب با طالبان از مناسبات مطلوبی نیز با دولت افغانستان برخوردار هستند.

بنابراین بارزترین آثار خروج ایالات متحده آمریکا از خاک افغانستان در بُعد منطقه ای و بین المللی این است که کشورهای دیگر این خلا را پر کرده، با این تفاوت که این خلا با جهت گیری مثبت همراه خواهد شد.

چنین موضوعی زمانی اهمیت پیدا می کند که بدانیم چین و آمریکا رقیب استراتژیک یکدیگر در زمان حال و آینده خواهند بود. لذا خروج آمریکا از افغانستان و ورود چین به این عرصه، فضای مانور بیشتری را پکن به منظور ایستادگی در مقابل آمریکا به وجود خواهد آورد.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1519181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =