چرا در دوره حناچی پروژه‌های بزرگ در تهران متوقف شد؟

شهردار تهران به انتقادات درباره عملکرد عمرانی شهرداری در دوره مدیریت خود پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این روزها برخی انتقادها نسبت به عملکرد عمرانی پیروز حناچی شهردار تهران در دو سال اخیر مطرح می شود. عمده ترین این انتقادات حاکی از آن است که عده ای انتظار داشتند پروژه های بزرگی (مگاپروژه) مانند دوطبقه کردن اتوبان صدر و احداث بزرگراه امام علی در تهران تکرار شود.

حناچی در گفتگو با خبرآنلاین به این انتقادات پاسخ داد و گفت: من اصلا اعتقاد به مگاپروژه هایی که توجیه فنی ندارد، نداشتم. این را ممکن است طور دیگر تعبیر کنند. پروژه بزرگراه صدر نمادین است. پروژه صدر در طرح جامع تهران دوطبقه نیست. در هیچ مرجعی این طرح تصویب نشده است.

شهردار تهران گفت: اول آمده و با اعتبار اولیه ای که معمولا می گویند با رقم کوچکی است، تمام می کنیم. وقتی شما به آن پروژه آلوده می شوید، ابعاد بسیار بزرگتری پیدا می کند. چون اینقدر ابعاد بزرگ است که شما همه را درست مطالعه نکرده اید. مثلا قیمت اولیه پروژه صدر برای اجرای یک طرح شهری در وسط شهر بود ولی مگر می توانید بدون تملک املاک کناری و مالکیت آنها، این کار را بکنید. آنها در ابتدای طرح مطرح نبود. مضافا این که شما چرا باید در این شرایط اولویت را به دوطبقه کردن بزرگراه صدر بدهید؟ در مدیریت منابع محدود، باید بتوانید اولویت بندی منطقی کنید.

او توضیح داد: این حرفها مال الان نیست. در اوایل دهه ۹۰ می گفتیم به جای صدر، دو خط مترو بسازید. در شرایطی ما  اتوبان دوطبقه می ساختیم که کشورهای دیگر آن را جمع می کنند. در شهر سئول، در اروپا و آمریکا گزارش کردم ۲۰ مورد اتوبانهای دوطبقه را دارند جمع می کنند و تبدیل به محورهای پیاده کرده اند. می گفتم این کار درست نیست و برای اجرای پروژه باید ۴ صفحه مطالعات داشته باشیم که جواب بدهد «چرا» باید بزرگراه صدر را دوطبقه کنیم. ولی از لحظه ای که تصمیم گرفتند بزرگراه صدر را دوطبقه کنند به این سئوال جواب دادند که «چگونه» بزرگراه صدر را دوطبقه کنیم و مطالعات فراوانی داشت. یک پروژه عظیم در این ابعاد بدون مطالعه چگونگی قابل اجرا نیست و مطمئنا مطالعات چرایی ندارد. اعتقاد هم نداشتند باید چرایی اجرای این پروژه ها را مطرح کرد.

مشروح گفتگوی پیروز حناچی با خبرآنلاین را (اینجا) بخوانید.

۲۳۵۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1519309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =