به کودک‌تان رژیم غذایی می‌دهید؟ این مطلب را حتما بخوانید

ایرنا نوشت: کارشناسان تغذیه معتقدند: باتوجه به اینکه کودکان در حال رشد هستند نیازی به کاهش وزن ندارند و خانواده ها باید با رعایت یکسری نکات روند افزایش وزن آنها را کنترل کنند.

بسیاری از خانواده ها گمان می کنند اگر کودک آنها چاق باشد، باید رژیم کاهش وزن را برای او اجرا کنند،  این تفکر اشتباه  است و کودک مبتلا به اضافه وزن یا در معرض اضافه وزن نباید رژیمی جهت از دست دادن وزن داشته باشند.

به جای حذف بسیاری از گروه های اصلی غذایی یا حذف شام یا صبحانه بهتر است مصرف مواد غذایی پرکالری که ارزش غذایی چندانی ندارند شامل مصرف شیرینی، آبنبات، شکلات، چیپس، پفک، خامه، سرشیر، مربا، کره، نوشابه، غذاهای سرخ کردنی و چرب محدود شود .

از خوراکی ها به عنوان پاداش برای کودکان استفاده نشود  و تعداد وعده ها افزایش اما حجم غذا کاهش یابد،  میوه به عنوان میان وعده های کودک در نظر گرفته و  خانواده ها تلاش کنند تا مصرف صبحانه به صورت یک عادت برای کودک در آید و هیچگاه مصرف این وعده مهم غذایی فراموش نشد.  

این گزارش می افزاید: کودکان شب ها زودتر بخوابد، به آنها  انتخاب مواد غذایی مناسب و نامناسب آموزش داده شود زیرا ذائقه کودک در حال شکل گیری است و غذاها کم نمک، کم قند و کم چرب باشد تا کودک به طعم این گونه غذاها عادت کرده و فعالیت بدنی کودک افزایش یابد.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، حدود ۱۴ درصد کودکان ۱۵ تا ۲۳ ماهه در ایران اضافه وزن دارند و این میزان در استان های شمالی مانند گیلان، مازندران، اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی به ۲۰ درصد می رسد،  ۲۰ درصد دانش آموزان ۷ تا ۱۸ ساله ایرانی اضافه وزن دارند و با توجه به تغذیه نامناسب،  افزایش مصرف غذاهای آماده، چرب و شور سایر تنقلات و کم تحرکی در کشور شیوع چاقی و اضافه وزن در بین همه گروه های سنی در حال افزایش است.

۷۶درصد بار بیماری ها و مرگ و میر در ایران ناشی از بیماری های غیر واگیر است که علت اصلی آن تغذیه نامناسب است و توصیه وزارت بهداشت آن است که حداکثر ۱۰ درصد از کالری مورد نیاز روزانه از طریق مصرف شکر و قند ساده مانند قند، شیرینی،  شکلات، بستنی و کیک تامین شود.

مصرف زیاد قندهای ساده موجب رسوب آن در بدن و رگها به صورت چربی می شود که عامل مهم انواع بیماری های غیر واگیر مثل سرطان، بیماری های قلبی و عروقی و دیابت است.

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1519859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =