تایلندی ها از جمله بودائیانی هستند که اجساد مردگان خود را طی مراسم خاصی می سوزانند.در ارتباط با فلسفه سوزاندن مردگان ، براساس ادبیات شفاهی تایلند و برخی از متون بودائی به خطبه ای به نام "آناندا "استناد می شود. بر اساس روایات بودائی مشهور است که فردی به نام "آناندا" از بودای در حال مرگ می پرسد که تکلیف ما در فبال جسد شما و بقیه انسان ها چیست؟ و بودا جواب می دهد : ما را همانند شاه بزرگ کاکاواتی راجا بسوزانید.از آن پس براساس این سند ، بودائیان مردگان خود را می سوزانند.

زمانی که در تایلند بودم یک روز برای حضور در مراسم سوزاندن جسد یکی از مقامات تایلند که با خاندان سلطنتی نیز نسبت داشت به یکی از معابد بانکوک رفتم.برای اولین بار بود که در چنین مراسمی شرکت می کردم و از این جهت برایم حضور در چنین مجلسی جالب بود.تایلندی ها از جمله بودائیانی هستند که اجساد مردگان خود را طی مراسم خاصی می سوزانند.در ارتباط با فلسفه سوزاندن مردگان ، براساس ادبیات شفاهی تایلند و برخی از متون بودائی به خطبه ای به نام "آناندا "استناد می شود. بر اساس روایات بودائی مشهور است که فردی به نام "آناندا" از بودای در حال مرگ می پرسد که تکلیف ما در فبال جسد شما و بقیه انسان ها چیست؟ و بودا جواب می دهد : ما را همانند شاه بزرگ کاکاواتی راجا  بسوزانید.از آن پس براساس این سند ، بودائیان مردگان خود را می سوزانند. ظاهرا غیر از این جمله در متون بودائی در مورد اجساد مردگان توصیه دیگری نشده است. البته برای خاکسپاری مرده نیز مانعی در دین بودا وجود ندارد. بودائی ها معتقدند  آخرین افکار انسان در لحظات منجر به مرگ نوع زندگی آینده او را تعیین می کند.بدین سبب تایلندی ها برای آخرین ساعات انسان محتضر اهمیت زیادی قائل بوده و اقوام محتضر سعی می کنند وی آخرین لحظات حیات خود را با آرامش فکر و تسلط بر اندیشه های خود سپری نماید.براساس این اعتقاد، محبت و مهربانی در طول زندگی باعث می شود فکر انسان در آستانه مرگ دچار تشتت نگردد.آن روز مراسم سوزاندن مقام تایلندی بعد از ظهر آغاز شد.مانک ها،یا روحانیون بودائی که معمولا لباس زرد یا نارنجی می پوشند،اولین کسانی بودند که بر سر جنازه حاضر شده و اعمال خاصی را انجام دادند. آن ها تعویذات سه گانه، و مفاهیم پنج گانه مخصوص بودائی ها را به متوفی تلقین کرده و وی را برای تشییع آماده کردند.سپس نزدیکان متوفی ، البسه سفید رنگی را به مانک ها اهدا کرده و از وی خواستند برای آرامش روح متوفی دعا کند.مانک ها سپس دعائی را بطور دسته جمعی برای متوفی قرائت کرده و در طول قرائت دعا نیز،آب یک کوزه به یک ظرف خالی ریخته می شد که نشانه اعطای ثواب به متوفی بود. مترجمی که همراه من بود مضامین دعاهای مانک ها را ابراز امیدواری نسبت به شادی روح متوفی ورستگاری وی ترجمه کرد.با توجه به این که بودائی ها به دنیای بعد از مرگ اعتقادی ندارند ازمضامین دعاهای مانک ها متعجب شدم .پس از این مقدمات،جنازه برای سوزاندن به کوره برقی مخصوص حمل شد. معمولا پس از سوزاندن جسد،مقداری از خاکسترهای باقیمانده در یک بطری کوچک شیشه ای به رسم یادگار نگهداری می شود.تعالیم بودائی، قربانی کردن حیوانات به نیت آمرزش مردگان را نهی می کند. هندوها در عصر بودا برای خرسندی خدایان حیوانات را قربانی می کردند اما بودا با کشتن حیوانات به هر نیتی مخالفت کرد.برخی از رهبران آئین بودا حتی معتقدند سنت ریختن آب از کوزه در ظرف خالی برای آمرزش مرده نیزدر متون بودایی ریشه ندارد اما به خاطر تکرار آن ،طی قرون متمادی به صورت یک سنت در آمده است.البته دادن صدقه به مانک ها توصیه شده است.مانک ها پس از دریافت صدقه ، ثواب آن را به مردگان عطا کرده و می گویند:" همان گونه که آب ها، رودخانه های بزرگ و اقیانوسها را پر می کنند، آرزو مندیم که این ثواب به مردگان نیز برسد". به صورت سنتی روزهای سوم،هفتم،آخر ماه سوم،و سالگرد مرگ متوفی، زمانهایی است که تایلندی ها به نحوی از مردگان خود یاد می کنند.البته روحانیون بودایی توصیه می کنند هر گاه کار خوبی انجام دادید، به یاد گذشتگان باشید و آنها را در ثواب خود شریک کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 151987

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام A1 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۳۱
    6 0
    این مراسم سوم و هفتم چقدر شبیه ما مسلمان هاست. عجیبه
  • محمد مصدق IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    4 1
    ضمن درود به شما عزیز : اتفاقاً من در اینباره مدتی تفکر کرده، بدین نتبیجه دست یازیده ام که بسیاری از هزینه های گزاف تحمیلی ، منجمله خرید گزاف قبر و حمام جسد و نمازگزار و کارگر تدفین و غیره و غیره الزامی نیست، بلکه ایرانیان بایست دعاهای خودمان و خیراتمان برای متوفا بسنده کنند. من در جستجوی عکس مراسم سوزاندن جسد بودم که این مطلب را مطالعه نمودم؛لیکن همچنان دین بودایی و هندویی هزینه های گزاف تشریفات را به همراه دارد. از اینرو متولیان کشوری و نمایندگان مجلس ایران حتماً با یست مسئله دفن و کفن را برای مردم حل نمایند . سعادتمند باشید.
  • بی نام EU ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    4 0
    بسيار مفيد واقع شد.ممنون