کتاب «کاغذ در زندگی و فرهنگ ایرانی» مجموعه‌ای از یادداشتهای استاد ایرج افشار است که وی در طول بیش از پنجاه سال با مراجعه به نسخه‌های خطی و متون چاپی فراهم آورده است.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «کاغذ در زندگی و فرهنگ ایرانی» مجموعه‌ای از یادداشتهای استاد زنده یاد ایرج افشار است که ایشان در طول بیش از پنجاه سال ضمن مراجعه به نسخه‌های خطی و متون چاپی فراهم آورده و به کلیاتی درباره کاغذ و مباحثی پیرامون اصطلاحات و تعابیر، بازیافته‌های تاریخی و فرهنگی درباره کاغذ، گونه‌های کاغذ و اصطلاحات و تعابیر آن، انواع، رنگ، مقادیر و اوزان در کاغذ و... می‌پردازد.

کاغذ در زندگی و فرهنگ ایرانی

بناست کتاب «کاغذ در زندگی و فرهنگ ایرانی» که توسط مرکز پژوهشی میراث مکتوب به چاپ رسیده در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت این استاد فقید در خرداد ماه برگزار می‌شود همراه ۲ کتاب دیگر وی یعنی کتاب‌شناسی فردوسی و عهد حسام رونمایی شود.

بنابراین گزارش کتاب «عهد حسام» از آخرین کارهای زنده یاد استاد ایرج افشار است که به تازگی در مرکز پژوهشی میراث مکتوب به چاپ رسیده است. این کتاب با توجه به اینکه اطلاعات زیادى درباره زندگى مؤلف و خاطرات او را به دست می‌دهد و گوشه‌اى از وقایع ایران را در عهد فتحعلى شاه در بر دارد، از اهمیت خاصی برخوردار است.

«عهد حسام» از جمله آثار محمود میرزا و در واقع سفرنامه‌ای است که وى آن را به مناسبت سفرى نوشت که به همراه محمدتقى میرزا حسام‌السلطنه به خوزستان رفت و از آنجا که وى این اثر را به درخواست حسام‌السلطنه نوشته، آن را عهد حسام نامیده است. این اثر با توجه به اینکه دربرگیرنده اطلاعات زیادى درباره زندگى مؤلف و خاطرات اوست و گوشه‌اى از وقایع ایران را در عهد فتحعلى شاه دربر دارد، از اهمیت خاصى برخوردار است. افزون بر این، مؤلف در این اثر، از عشایر و طوایف و تیره‌ها و خاندانهاى مختلف بختیارى، لر، عرب و... نام برده و برخى از آداب و رسوم آنان را برشمرده است.

۲۹۱/۶۰

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 152116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =