۳ نفر
۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
وقتی ۲۵ میلیارد تومان برابر سود ۱۵۵ سال صرافی‌های عادی است

اخیرا شورای محترم پول و اعتبار زحمت کشیده و مصوبه‌ای را به تصویب رسانده اند که به موجب آن صرافان مکلف شده‌اند سرمایه شرکت خود را تا بیست و پنج میلیارد تومان افزایش دهند.

 گفتند مقصری را نزد حاکم بردند، دستور داد که هزار چوبش بزنند؛ مقصر شروع به خندیدن کرد.  حاکم گفت : به چه می‌خندی ؟ مقصر گفت : به اینکه حضرت حاکم یا تا کنون چوب نخورده‌اند یا عدد و رقم بلد نیستند.

اگر آقایان قبل از تصویب این مصوبه زحمت می‌کشیدند و راجع به امکانات و درآمدهای صرافان مجاز کسب اطلاعی می‎کردند؛ بد نبود .

برای مثال همان‌طور که شاید آقایان و ایضا بانوان عضو شورا بدانند ما حدود ششصد صرافی دارای مجوز از بانک مرکزی در کشور داریم و اگر از وزارت امور اقتصادی و دارایی استعلام شود معلوم می‌شود، این ششصد صراف در ده سال گذشته به طور متوسط حداکثر سالانه ۱۰۰ میلیون تومان مالیات داده‌اند .

با توجه به نرخ تورم و غیره فرض می‌کنیم به طور متوسط هر صرافی طی ده سال گذشته، سالانه صد میلیون تومان مالیات داده باشد،  که معنی آن اینست که درآمد هر صرافی سالانه به صورت میانگین چهار صد میلیون تومان بوده، که از این مبلغ صد میلیون را که مالیات می‌دهد. می‌توان چنین نتیجه گرفت که صد میلیون تومان هم هزینه سالانه دارد که با این حساب می‌ماند دویست میلیون تومان که لابد چهل میلیون هم وجوهات شرعی می دهد . در این صورت صد و شصت  میلیون تومان سود خالص سالیانه باقی می‌ماند که اگر فقط ۱۵۵ سال آن را جمع کند می‌تواند سرمایه مورد نیاز برای صرافی خود را تامین کند .

این  برای صرافی‎هائی است که به طور عادی کار می‌کنند .

باید در نظر داشت حساب آن بزرگوار صرافی‌هائی که به لطف سهمیه‌های رانتی درآمد های روزانه چند میلیارد تومانی داشتند و شاید هنوز هم دارند ؛ از این صرافی‌های عادی جداست .

* رییس اسبق کانون صرافان


۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1521321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =