جدال مجازی کاندیداها /توئیتر و کلاب هاوس یارِ کمکی۲ کاندیدا

در روزهای کرونا زده انتخابات کشور، فضای مجازی به کمک کاندیداها آمده است تا تحرکات تبلیغاتی را در این بستر مجازی دنبال کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،گویا قرار است انتخابات ۱۴۰۰ محل اتفاقات تازه باشد. بعد از مشخص شدن نتایج بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان و احراز نشدن صلاحیت چند نفر از داوطلبان سرشناس مثل لاریجانی، اسحاق جهانگیری و مسعود پزشکیان و البته احراز شدن صلاحیت برخی دیگر مثل علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و محسن مهرعلیزاده، حالا کشیده شدن رقابت کاندیداها به فضای مجازی و بحث‌های پینگ پنگی آن‌ها در این فضا به یکی از نکات جالب این انتخابات بدل شده است.

پای کرونا به انتخابات باز شد

با شیوع ویروس کرونا در کشور در ۱۵ ماه گذشته، بسیاری از فعالیت‌های روزمره به خصوص تجمعات، تحت‌الشعاع این موضوع قرار گرفته است. از طرفی آغاز زمان تبلیغات کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری و همزمانی آن با کرونا باعث شده که برگزاری تجمعات چند هزار نفری و میتینگ‌های انتخاباتی از رونق بیفتد.

در این میان اما کاندیداها از ابزارهای نوین تبلیغاتی استفاده می‌کنند. گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باعث شده تا کاندیداهای ۱۴۰۰، علاوه برحساب باز کردن روی فرصت تبلیغات تلویزیونی و سه مناظره‌ای که قرار است به زودی برگزار شود، از حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند و مواضع و اقدامات رقبا را به چالش بکشند.

توئیتر به کمک همتی و مهرعلیزده آمد

در این میان چند نفر از کاندیداها علاوه بر استفاده از تبلیغات در تلگرام و اینستاگرام، از توییتر به عنوان امکانی برای عرضه دیدگاه‌ها و البته حمله به رقبا استفاده می‌کنند. در این میان عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده که به نوعی از حمایت یک‌طرفه صداوسیما محروم هستند در استفاده از توییتر پیشتازند و نگاه‌ فعالان فضای مجازی را به سمت خود جلب کرده‌اند.

چهارشنبه پنجم خرداد بود که عبدالناصر همتی در توییتی نوشت: من صدای سوم هستم. صدای بخش اعظم خاموش مردم که متعرض به وضعیت موجود هستند.

اما این توییت او با واکنش علیرضا زاکانی همراه بود و این کاندیدای اصولگرا در توییتر به وی پاسخ داد و با یادآوری اینکه همتی هم‌اکنون رئیس کل بانک مرکزی است، نوشت: جناب آقای عبدالناصر همتی! فرمودید می‌خواهید صدای بخش اعظم خاموش و معترض به وضع اقتصادی موجود باشید و برای حل سریع مشکلات معیشتی مردم برنامه دارید! جنابعالی را از هم اکنون به ریاست بانک مرکزی دولت منصوب می‌نمایم! ماموریت نخست: افزایش ارزش پول ملی.

کنایه زاکانی که همتی را به عنوان یکی از مسببان وضع اقتصادی فعلی معرفی می‌کرد بی‌جواب نماند و این بار همتی در پاسخ به وی، زکانی را یار کمکی کاندیدای اصلی جناح راست خواند و با طعنه از بی‌اطلاعی او از علم اقتصاد سخن گفت و نوشت: آقای زاکانی! در ترم دوم دوره کارشناسی اقتصاد، به دانشجویان می‌آموزیم که ارزش پول ملی چگونه تعیین می‌شود و چه عواملی در آن تأثیر دارد. ان‌شاءالله اگر تا پایان انتخابات در صحنه بودید، در خصوص این بخش از ادبیات علم اقتصاد برای شما خواهم گفت.

همتی همچنین هفتم خرداد در توییتی دیگر عنوان کرد: برخی افرادی که خود از بانیان این وضعیت هستند می‌گویند عملکرد همتی بخشی از وضعیت فعلی است. من از دو سال و نیم پیش تا به حال بخشی از  تغییر وضعیت موجودم نه بانی وضعیت موجود. اگر روند قبلی سیاست‌های ارزی و پولی ادامه می‌یافت با شوک اقتصادی ناشی از کرونا چیزی برای رقابت باقی نمی‌ماند.

جدال مجازی کاندیداها /توئیتر و کلاب هاوس یارِ کمکی۲ کاندیدای غیراصولگرا

پنج در برابر یک

همتی در شبکه‌های اجتماعی با ایجاد هشتگی تحت عنوان "پنج در برابر یک عادلانه نیست"، به نوعی رقبای خود را پنج کاندیدای جناح راست دانست و از ناعادلانه بودن این چینش توسط شورای نگهبان گلایه کرد.

در این میان سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی نیز که قول عجیبی مبنی بر حل کردن مشکل بورس در سه روز را داده و با واکنش همتی مواجه شده بود. او نیز در توییتی خطاب به همتی نوشت: ‏آقای همتی پس از مدت‌ها سکوت در برابر زیان هزاران میلیاردی مردم، حل فوری سه روزه برخی مشکلات حاد بورس را زیر سوال می‌برد. جناب همتی به خاطر عملکرد فشل تیم اقتصادی دولت، بورس به کوره ذوب سرمایه‌های مردم تبدیل شده؛ کوره سوزانی که هیزم آتش آن شما بودید.

همچنین زاکانی خطاب به همتی در توییتر نوشت: بهبود معیشت و رفاه با حرف و توییت اتفاق نمی‌افتد. نتیجه بینش اقتصادی و سیاست‌های اقتصادی جنابعالی و همفکرانتان طی سال‌های گذشته رشد اقتصادی تقریبا صفر، کاهش ۳۵ درصدی درآمد سرانه خانوار، تورم ۵۰ درصدی و فاصله ۱۶ برابری درآمد دهک‌های بالا و پایین بوده است.

پیش از آن همتی در توییتی نوشته بود: معیشت اولین دغدغه مردم است و رفاه مهم‌ترین نیاز آینده کشور.اما شرط لازم برای تحقق این دو به، داشتن بینش اقتصادی در اعمال سیاست‌های اجرایی و تنش‌زدایی در سیاست خارجی و شرط کافی داشتن سیاستهای اقتصادی دانش‌محور و غیرپوپولیستی است.

از طرفی سید ابراهیم رئیسی که تاکنون در توییتر حساب رسمی نداشت، سه‌شنبه ۱۱ خرداد با ایجاد یک حساب رسمی فعالیت توییتری خود را با "بسم الله الرحمن الرحیم" آغاز کرد تا این کاندیدای انتخابات هم از فضای ایجاد شده عقب نماند. در این میان همتی هم با استفاده از همین موضوع با هشتگ "آزمون عدالت" برایش نوشت: ‏حال که آیت‌الله رئیسی بالاخره بعد از مدت‌ها در شبکه‌های اجتماعی اکانت رسمی ایجاد کردند، برای رفع تبعیض در دسترسی و رفع ظلم فیلترینگ، از ایشان درخواست می‌کنم از فردا صبح دستور رفع فیلتر توییتر را صادر کنند تا همه مردم از مطالب ایشان بهره‌مند شوند. شاید همین توئیت و برخی انتقادات دیگر به رئیسی بود که به فاصله کوتاه ستاد او اعلام کرد که اساسا این حساب کاربری متعلق به رئیسی نیست.

همتی همچنین دلایل پخش نشدن مستند تبلیغاتی‌اش از صداوسیما را از طریق توییتر اعلام و نسبت به سانسور آن اعتراض کرد. این کاندیدای انتخابات که با معرفی همسرش به عنوان نماینده خود در گفت‌وگوی تلویزیونی ابتکار عمل را در این زمینه به دست گرفته بود، از این ظرفیت هم در توییتر استفاده کرد و سپیده شبستری همسر وی روز سه‌شنبه ۱۱ خرداد با ایجاد یک حساب کاربری در توییتر به کمک همسر خود در انتخابات ۱۴۰۰ آمد.

مهرعلیزاده در توئیتر حریف می طلبد

محسن مهرعلیزاده هم در توییتر بیکار نبوده و نوک پیکان انتقادات خود را به سمت رقبا به خصوص رئیسی نشانه رفت. پنج‌شنبه ششم خرداد پس از آن که اعلام شد رئیسی برای احراز صلاحیت شدن برخی از نامزدها در حال رایزنی با شورای نگهبان است، مهرعلیزاده در توییتی با هشتگ "قاضی‌القضات" خطاب به رئیس دستگاه قضا و کاندیدای ریاست قوه مجریه نوشت: ‏وقتی قاضی خود شما هستید، تفسیرگر و مجری قانون منصوبان شما هستند، توصیه‌تان برای تایید صلاحیت و تلاش برای رقابتی‌تر شدن فضا را باور کنیم؟!

مهرعلیزاده در همان روز به کاندیدا شدن رئیس قوه قضاییه برای به دست گرفتن ریاست قوه مجریه هم اعتراض کرد و با هشتگ "جریان تمامیت‌خواه" در توییتی دیگر نوشت: ‏صحنه را به گونه‌ای رقم زده‌اند که می‌خواهند تفکیک قوا را به ترکیب قوا مبدل کنند، بنده باشم یا نباشم، باید مقابل این جریان ایستاد.

پس از آنکه رئیسی ششم خرداد در بیمارستان میلاد حاضر شد و با اعضای کادر درمان و بیماران این بیمارستان ملاقات کرد، مهرعلیزاده  از این کار او انتقاد و در توییتی با یادآوری اقدام مشابه چند ماه پیش رئیس مجلس، عنوان کرد: ‏نتیجه لشگرکشی جناب قالیباف به بیمارستان را که دیدید، دیگر شما مشتی رای را به قیمت جان چند انسان تمام نکنید! عیادت بیمار، تجمع در فضای بسته، نمایش چهره بیمار و مراجعه بی‌مورد به بیمارستان‌ها ممنوع است! با این نمایش‌ها کادر درمان را فرسوده نکنید، اصلاح تعرفه و هزینه درمان پیشکش!

رصد تحرکات کاندیداها در توئیتر نشان می دهد که دو کاندیدای خارج از محدوده جناح راست یعنی همتی و مهرعلیزاده تا اینجای کار به خوبی از ظرفیت این شبکه اجتماعی استفاده کرده‌اند.

غیبت ۵ کاندیدا در کلاب هاوس

شبکه اجتماعی صوتی کلاب هاوس هم که با وجود تازگی، محبوبیت زیادی میان کاربران ایرانی به دست آورده محل دیگری است که کاندیداها از آن برای فعالیت‌های تبلیغاتی خود استفاده می‌کنند. همتی شامگاه شنبه هفتم خرداد بیش از چهار ساعت در کلاب هاوس به پرسش‌هاس طیف‌های مختلفی از خبرنگاران و فعالان داخلی و خارجی پاسخ داد و سه‌شنبه ۱۱ خرداد و جمعه ۱۴ خرداد هم مهرعلیزاده از این فضا برای گفت‌وگو با مخاظبان استفاده کرد.

گفت‌وگوهایی بی‌پرده که باعث شد موج جدیدی به نفع این دو کاندیدا ایجاد شود.

اما با توجه به بررسی اقدامات کاندیداها، انگار پنج کاندیدای جناح راست از حضور در چنین فضایی و مواجه شدن با پرسش‌های کنترل‌نشده مخاطبان واهمه دارند چرا که تاکنون به درخواست‌های مکرر مخاطبان کلاب هاوس برای حضور در این شبکه اجتماعی واکنشی نشان نداده‌اند و تلاش می‌کنند مثل گذشته متکلم وحده باشند و با سوالات سخت مواجه نشوند.

به هر حال به نظر می‌رسد با وجود ویروس کرونا، شبکه‌های اجتماعی به خصوص توییتر و کلاب هاوس در انتخابات ۱۴۰۰، جای میتینگ‌های تبلیغاتی و سفرهای استانی کاندیداها را گرفته‌اند و می‌توانند نقشی تعیین‌کننده در انتخابات پیش رو بازی کنند. ‎‌  

۲۷۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1522146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =