شرکت مهندسی و توسعه نفت طی ماه آینده، قرارداد توسعه فاز سوم میدان نفتی دارخوین و قرارداد توسعه میدان نفتی آذر را به امضا می رساند.

 ناجی سعدونی؛ مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت از امضای قرارداد توسعه فاز سوم میدان دارخوین و میدان آذر در خرداد ماه امسال خبر داد و گفت: در حال حاضر، طرح جامع توسعه (MDP) هر 2 میدان نهایی شده است و قراردادها در ماه آینده به امضا می رسند.

سعدونی با اشاره به احتمال انعقاد قرارداد میدان آذر با کنسرسیومی ایرانی با همکاری بانک صادرات و شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت(OIEC)؛ در ارتباط با طرف قرارداد توسعه فاز سوم میدان نفتی دارخوین نیز، از حضور شرکت های امید بانک سپه و ایتوک خبر داد.

وی با بیان این مطلب که مذاکرات فنی توسعه فاز سوم دارخوین به پایان رسیده است، تصریح کرد: بعد از امضای قرارداد، تشریفات اخذ مصوبات اجرایی خواهد شد و این مرحله که در گذشته بین 6 تا 12 ماه به طول می انجامید، هم اکنون به زمان کوتاهتری کاهش یافته و پیش بینی می شود ظرف حداکثر 2ماه پس از امضای قرارداد، به پایان برسد. 

گفتنی است توسعه فاز سوم میدان نفتی دارخوین با هدف افزایش تولید این میدان به 250 هزار بشکه در روز و توسعه میدان نفتی آذر با هدف دستیابی به تولید روزانه 65 هزار بشکه از این میدان طی 2 فاز، از سوی شرکت مهندسی و توسعه نفت دنبال می شود.

براساس این گزارش، پس از اینکه شرکت استات اویل هیدرو نروژ، در سال 2008 میلادی اجرای طرح توسعه میدان های آذر و چنگوله را ادامه نداد، دور جدید مذاکرات شرکت ملی نفت ایران با شرکت های داخلی و خارجی آغاز شد.

این میدان با در اختیار داشتن 5/2 میلیارد بشکه نفت خام درجا با کشور عراق مشترک است . حجم نفت قابل استحصال این میدان حدود 400 میلیون بشکه برآورد می شود.

همچنین انجام مطالعات و بررسی های اکتشافی نشان می دهد، پس از توسعه کامل و بهره برداری نهایی از آذر، امکان تولید روزانه 50 تا 65 هزار بشکه نفت خام سبک با درجه ای.پی.آی 32 در مدت 25 سال از این میدان وجود دارد.

بلوک اناران شامل 2 میدان نفتی آذر و چنگوله، در استان ایلام در مرز خاکی ایران و کشور عراق واقع شده است؛ میدان آذر با میدان بدرای کشور عراق مشترک است و میدان مستقل چنگوله در 20  کیلومتری شهر مهران و در امتداد جنوب شرقی میدان آذر واقع شده است ./221/39

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 152236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =