۰ نفر
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۴:۵۳

روزنامه ایران نوشت:

فشار خون یکی از شایع‌ترین مشکلات است که احتمال ابتلا به آن در افراد بالای بیست سال وجود دارد. البته این احتمال در افراد بالای 55 سال، تا 90 درصد افزایش پیدا می‌کند. از آنجا که کنترل نکردن فشار خون بالا باعث بروز سکته مغزی و حملات قلبی، نارسایی قلبی و نارسایی کلیه می‌شود بنابراین بررسی و کنترل فشار خون حائز اهمیت است. این در حالی است که امکان کنترل فشار خون با انجام برخی تغییرات در سبک زندگی وجود دارد و به راحتی نیز صورت می‌گیرد.

بدین منظور بیمار و اطرافیان او باید نکاتی را مدنظر قرار دهند:

کنترل منظم: بیمار و اطرافیان او باید نحوه استفاده و طریقه خواندن صحیح دستگاه فشار را بیاموزند و در زمان‌های منظم فشار خون را کنترل و در صورت توصیه پزشک آن را ثبت کنند.

تنظیم جدول دارویی و مصرف داروها در زمان تعیین‌شده توصیه می‌شود.

پیروی از برنامه غذایی مناسب و کم‌نمک توصیه متخصصان است تا بیماران مبتلا به فشار خون از موادی مانند نمک معمولی، گوشت دودی یا نمک‌زده شده (همبرگر و...)، ماهی دودی و خشک، خاویار، پنیر شور، نان و بیسکویت حاوی نمک، زیتون شور، خیارشور، انواع مغزهای شور، مواد نگهدارنده و... که حاوی سدیم بالایی هستند استفاده نکنند. علاوه بر این بهتر است تا برای پخت غذای این بیماران از روش‌هایی مانند بخارپز، کباب کردن و... استفاده کنند. همچنین برای طعم دادن به غذاها به جای استفاده از نمک از سرکه یا آبلیمو، سیر، پیاز، ادویه (فلفل، کاری، دارچین) و سبزیجاتی مانند (ریحان، رازیانه، آویشن، برگ بو، نعنا، جعفری، رزماری و...) استفاده شود.
پیروی از برنامه غذایی غنی از پتاسیم نیز بنابر نظر پزشک مفید است، زیرا پتاسیم خروج سدیم را از طریق ادرار بیشتر می‌کند. از این‌رو توصیه می‌شود تا این بیماران حداقل روزی یک عدد موز بخورند.

ورزش و انجام فعالیت‌های فیزیکی: سطح این فعالیت‌ها در اشخاص مختلف متفاوت است اما به هر شکل باید میزان فعالیت‌های منظم در این بیماران افزایش پیدا کند. حتی اگر این فعالیت در حد پارک کردن اتومبیل در فاصله‌ای دورتر و پیاده‌روی بیشتر و یا استفاده از پله به جای آسانسور باشد.

به محض مشاهده علائمی مانند سردرد، تغییرات ناگهانی یا تدریجی در بینایی، احساس سبکی در سر و یا سرگیجه، حالت تهوع همراه با سردرد، درد قفسه سینه یا کوتاه و بریده شدن نفس باید بیمار سریعاً به مرکز درمانی رسانده شود.

قطع مصرف سیگار از مواردی است که در کنترل فشار خون نقش بسزایی دارد.

در بیماران دارای اضافه وزن، کاهش وزن از دستوراتی است برای کنترل فشار خون مورد توجه قرار می‌گیرد.

اطرافیان بیمار باید سطح استرس او را ارزیابی و سپس تحت کنترل قرار دهند زیرا استرس بر فشار خون تأثیرگذار است. از این‌رو خواب آرام، دور بودن از نگرانی و اضطراب و انجام تمرینات ریلکسیشن برای این بیماران مفید است.

30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 152285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =