تنش آبی بیش از ۴۰۰ اصله درخت در حاشیه زاینده‌رود/خطر ریزگرد در کمین استان کشور

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: حوضه زاینده رود با تنش آبی شدید مواجه است و اگر اقدامات عاجل در راستای احیای آن انجام نشود تهدیدات جدی فلات مرکزی ایران را در برخواهد گرفت.

منصور شیشه فروش در گفت و گو با خبرنگار خبرآنلاین  به تشریح وضعیت محیط زیستی استان اصفهان پرداخت و اظهار کرد: استان اصفهان با مساحت ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار شامل ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع، ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار بیابان، ۱۰۰ هزار هکتار جنگل است و مناطق شکار ممنوع در این استان بیش از ۲ میلیون و ۲۸۰ هزار هکتار را شامل می شود و پارک های ملی دالان کوه، قمیشلو، کلاه قاضی و کرکس، عباس آباد در استان اصفهان پناه گاه های حیات وحش محسوب می شوند.

وی استان اصفهان را استانی صنعتی عنوان کرد و توضیح داد: در این استان بیش از ۱۰ هزار واحد بزرگ و کوچک صنعتی، ۷۶ شهرک صنعتی، ۶۵۰ معدن فعال و دو هزار واحد سنگ بری، ۶۰۰ واحد تولید آجر و ۱۴۰ هزار واحد صنفی قرار دارد و روزانه بیش از هزار و ۵۰۰ کامیون حمل مواد نفتی در این استان تردد دارند.

تغییرات اقلیمی مشهود در استان اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان به تغییرات اقلیمی مشهود در استان اصفهان اشاره ای کرد و توضیح داد: در سال زراعی جاری سامانه موثر بارشی در استان اصفهان فعال نبود و حتی در فروردین امسال هم شاهد بودیم که انرژی سامانه بارشی به علت نبود رطوبت که ناشی از خشکی زاینده رود است به صورت وزش تندباد تخلیه شد.

وی مخاطرات خشکسالی را به کم آبی محدود نکرد و گفت: پدیده فرونشست زمین، تخلیه آبخوانها و افزایش دما مخاطرات زیست محیطی عدیده ای را در استان اصفهان پدید آورده است که می توان به خشکسالی های هیدورولوژیک، کشاورزی و ژئوهیدورلوژیک و اقلیمی اشاره کرد که تبعات زیست محیطی و اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

شیشه فروش به فعالیت کانونهای گردوغبار با وزش بادهای شرقی-غربی اشاره کرد و گفت: ۱۶ کانون فرسایش بادی در استان اصفهان شناسایی شده است و امسال هم به علت خشکی زاینده رود بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت نرفته است که همین موضوع باعث شده با وزش باد بستر کانونهای نقطه ای گردوغبار فراهم شود.

تنش آبی بیش از ۴۰۰ اصله درخت در حاشیه زاینده رود

وی اضافه کرد: تاثیرات خشکی زاینده رود را می توان در تنش آبی بیش از ۴۰۰ اصله درخت در حاشیه زاینده رود جست و جو کرد. از سوی دیگر تنها چهار درصد تالاب بین المللی گاوخونی نمدار است و خطر ریزگردها ۶ استان کشور را تهدید می کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان به انقراض زیستمندان در تالاب گاوخونی و تالاب گلپایگان هم اشاره ای کرد وگفت: برای نجات پیکره حوضه زاینه رود نیازمند به عزم راسخ ملی است و با نگاه ملی و طرح های آبی استان اصفهان و احیاء زاینده رود مشابه احیاء دریاچه ارومیه می توان از خسارات وارده بر این حوضه کاست.

وی اضافه کرد: نقشه احیاء زاینده رود در اختیار وزارت نیرو قرار دارد و امیدواریم این وزارت به همراه سازمان محیط زیست کشور برای نجات حوضه پرتنش زاینده رود اقدامات عاجل انجام دهند.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1523081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =