هوگو پسرکی یتیم است که میان دیوارهای ایستگاه شلوغی در پاریس زندگی می‌کند. عموی سنگدلش او را تنها گذاشته و او به علتی، باید از دید‌ها مخفی بماند اما انگار دنیای او مثل چرخ دنده ساعت‌هایی که از آنها مواظبت می‌کند با زندگی دختری کتابخوان و عجیب و پیرمردی بداخلاق در ارتباط است...

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «اختراع هوگو کابره» نوشته برایان سلزنیک با ترجمه رضی هیرمندی با قیمت ۸۵۰۰ تومان از سوی نشر افق منتشر شد. برایان سلزنیک در این اثر، سینما را با کتاب تصویری ترکیب می‌کند و قالبی جدید می‌آفریند که ما نامش را سینما رمان می‌گذاریم.

این کتاب مربوط به زندگی پسربچه‌ای پاریسی به نام هوگو کابره است. هوگو در دوره نوجوانی پدرش را که بسیار به او علاقه داشته، در اثر آتش‌سوزی موزه‌ای که در آنجا کار می‌کرده از دست می‌دهد. او بعد از این اتفاق مجبور می‌شود برای ادامه زندگی نزد عمویش برود. عموی هوگو مردی بد ذات است و او را وادار می‌کند که درس نخواند و به کاری که خودش انجام می‌دهد یعنی تنظیم ساعت‌های ایستگاه قطار مشغول شود. هوگو برای ادامه زندگی مجبور به دزدی می‌شود چرا که عمویش خرج او را نمی‌دهد و در عوض به او یاد می‌دهد که چه‌طور این‌کار را بکند تا گرسنه نماند. قبل از اینکه هوگو، پدرش را از دست بدهد با هم مشغول تعمیر یک آدم‌آهنی بودند که تمام قطعات بدنش از قطعات ساعت‌های مختلف ساخته شده و بعد از آتش‌سوزی ساختمان موزه، هوگو آن آدم‌آهنی را پیدا می‌کند و طبق نقاشی‌هایی که پدرش در یک دفترچه کوچک از آن آدم‌آهنی و چگونگی اجزای بدنش کشیده، تصمیم می‌گیرد آن را تعمیر کند چرا که مطمئن است آدم‌آهنی که در حال نوشتن چیزی پشت میز نشسته و قلم به دست گرفته، حتما پیغامی از طرف پدرش برای او دارد.

اختراع هوگو کابره

سلزنیک کتاب خود را اینگونه توصیف می‌کند: «این کتاب یک رمان و یا یک کتاب تصویری صرف نیست. اختراع هوگو کابره حتی یک رمان تصویری و یا یک فیلم هم نیست. این کتاب ترکیبی از همه این‌ها است.»

شایان ذکر است این اثر نامزد جایزه‌ ملی کتاب سال ۲۰۰۷ در آمریکاست که نویسندگان در گزینش جوایز آن نقش داوری را برعهده دارند و جایزه اول CATCUT تصویرگری را از آن خود کرده است. مارتین اسکورسیزی از کارگردانهای هالیوود چندی پیش ساخت فیلمی با اقتباس از این رمان را آغاز کرده است.

۲۹۱/۶۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 152577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =