قرار است روز سه‌شنبه نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگرۀ آمریکا سخنرانی کند.

به گزارش خبرآنلاین، «راب سبحانی S. Rob Sobhani» ایرانی آمریکایی‌تبار و استاد دانشگاه «جرج تاون» امریکا به بهانۀ این خبر، ضمن ارائۀ روایتی صهیونیستی از روابط ایران، قوم یهود و رژیم صهیونیستی، توصیه‌ای برای نتانیاهو و اوباما دارد. 

او که دیدگاه خود را در «واشنگتن‌تایمز» مطرح کرده، از مقامات آمریکایی و صهیونیست می‌خواهد به تقویت نیروهای سکولار در ایران بپردازند.  

«سبحانی» در آغاز می‌نویسد: «وقتی نتانیاهو روز سه‌شنبه اعضای کنگرۀ آمریکا را خطاب قرار دهد، با استقبال و پذیرایی پرشوری مواجه خواهد شد. و بی‌تردید، اگر از حملۀ نظامی به ایران برای تخریب تأسیسات هسته‌ایش سخن گوید، ایستاده برایش کف خواهند زد. آقای نتانیاهو به‌درستی اشاره خواهد کرد که ایران حامی شماره یک تروریسم، پشتیبان حماس و حزب الله و تهدیدی برای دولت یهود است».  

نتانیاهو و اوباما

تحلیل‌گر صدای آمریکا ادامه می‌دهد: اعضای کنگره پیش از آن‌که برای حمله به ایران به نخست وزیر چراغ سبز نشان دهند، عاقلانه دربارۀ تاریخ دو دولت ایرانی و یهودی می‌اندیشند. این تاریخ دیرین 2 هزار و 500 ساله می‌گوید که شخصیت و منش حکومت تهران تأثیر بسیار بی‌درنگی بر روابط ایران-اسراییل داشته: سکولارها از پیوند با دولت یهود استقبال نموده، درحالی‌که اسلام‌گرایان با ایجاد روابط نزدیک با اسراییل مخالفت کرده‌اند.  
 
او یادآوری می‌کند که به علت روابط پر قدمت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جامعۀ یهودیان با ایرانیان، یکی از دشوارترین چالش‌های «یوری لوبرانی» سفیر اسراییل در تهران در سال‌های 1973م. تا 1979م. ترغیب بیش از 120 هزار یهودی ایرانی برای ترک سرزمین‌شان و سکونت در [سرزمین‌های اشغالی] اسراییل بود. 
 
«سبحانی» بدون اشاره به «مکتب ایرانی» می‌نویسد: برای فهم اتحاد میان فرهنگ ایرانی و یهودی، باید به حوادث 2 هزار و 500 سال قبل بازگشت. تاریخ یهودیان و پارسیان با کوروش کبیر -پادشاه پارس- آغاز می‌شود. کوروش بود که یهودیان را از بند رها ساخت و اجازه داد تا به خانه بازگردند و پرستش‌گاه‌شان در بیت‌المقدّس را بازسازی کنند. 

توّهم کوروش‌بودن
او به مکاتبه‌ای اشاره می‌کند که یکی از کلیدهای اصلی فهم سیاست خارجی شاه در قبال رژیم صهیونیستی، یعنی «توّهم کوروش‌بودن شاه» است. «سبحانی» خاطرنشان می‌کند: در سال 1958م. «دیوید بن‌گورین» با ارسال نامه‌ای به شاه به یادآوری سیاست کوروش نسبت به یهودیان پرداخت و آن را به عنوان بنیان اتحاد استراتژیک میان دو دولت خواند. شاه ایران در پاسخ نوشت: خاطرۀ کوروش و مردمان شما برایم ارزشمند است و تلاش می‌کنم تا به مسیری ادامه دهم که این سنت‌ باستانی ترسیم کرده است.  
   
«سبحانی» به مقاطع دیگری از تاریخ نیز اشاره کرده و می‌نویسد: سنت مدارا طی دورۀ «آدلف هیتلر» نیز ادامه یافت و از زمانی که ایران نجات 780 کودک را که از اولیائشان جدا شده بودند، تسهیل کرد 78 سال می‌گذرد. در سال نیز 1941م. دیپلمات ایرانی عبدالحسین سرداری معروف به «شیندلر ایرانی» 500 پاسپورت سفید ایرانی به یهودیان غیر ایرانی در فرانسه داد. 

طی سال‌های شکل‌گیری [رژیم غاصب فلسطین] اسراییل، ایجاد روابط رسمی دیپلماتیک با تهران ابتدا با ملاحظات ایدئولوژیک و انسانی برای مهاجرت همراه بود. در سال 1948م. یهودیان در عراق مورد آزار و اذیت قرار گرفتند، و عُمال اسراییل با تأیید تلویحی مقامات ایرانی، از ایران به عنوان نقطۀ ترانزیت انتقال یهودیان به اسراییل استفاده کردند.  

گزینۀ نظامی نه، ایران سکولار آری 
«سبحانی» در خاتمه و شاید با توجه به زمزمه‌هایی که چندی است تحت عناوینی مثل «مکتب ایران»، «اسلام منهای روحانیت» در ایران مطرح می شود سخن اصلی خود را می‌گوید: 

درحالی‌که نتانیاهو دربارۀ تهدید موجود برای اسراییل از سوی ایران مسلح به بمب هسته‌ای محق است، در حمایت از گزینۀ نظامی به خطا می‌رود. تاریخ به ما می‌گوید که گزینۀ «یک ایران سکولار» باید کانون گفت‌وگوی ایالات متحده و اسراییل دربارۀ ایران باشد. بهترین تضمین برای حل مشکل امنیت اسراییل عبارت است از کمک به سکولاریست‌های ایران تا کنترل کشورشان را به دست گیرند.  

 
ترجمه: رضا دانشمندی

Washington Times

/27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 152584

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =