۰ نفر
۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۵

دبپلماسی ایرانی: باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده سخنرانی خود در خصوص تحولات جاری در خاورمیانه را به اتمام رساند. بازتاب سخنان او هم در رسانه های بین المللی تعبیرها و تفسیرهای خاص خود را داشت.

با وجود آنکه برخی رسانه ها از خشم یهودیان از سخنان باراک اوباما در خصوص تشکیل کشور فلسطین در مرزهای 1967 سخن می گویند هنوز باید منتظر ماند تا شبکه های نظرسنجی رسمی و سایت های معتبر نتیجه این سخنرانی بر افکار عمومی از خاورمیانه تا غرب را مورد واکاوی قرار دهند.

چهل و هشت ساعت پیش از سخنرانی باراک اوباما نتیجه نظرسنجی های جدید در خصوص نقش آمریکا در خاورمیانه و جهان اسلام پس از بهار دموکراسی در کشورهای عربی گویای واقعیتی تلخ برای باراک اوباما بود.

بر اساس این نظرسنجی به دنبال خیزش های عمومی در خاورمیانه و شمال آفریقا هیچ گونه تغییر مثبتی در رویکرد مسلمانان نسبت به آمریکا حاصل نشده است .  بر خلاف آنچه که دیگران تصور می کردند نگاه مسلمانان در برخی از کشورها نسبت به واشنگتن حتی منفی تر از پیش هم شده است . در اردن ، ترکیه و پاکستان مردم از آمریکا بیش از گذشته متنفر هستند.

جدول زیر نشان دهنده محبوبیت بارک اوباما در فاصله سال های 2009 تا 2011 است:( ارقام به درصد است)

نام کشور

2009

2010

2011

اردن

25

21

13

ترکیه

14

17

10

پاکستان

16

17

11

اندونزی

63

59

54

لبنان

55

52

49

مصر

27

17

20

به استثنا اندونزی، باراک اوباما همچنان در کشورهای جهان اسلام رهبری نه چندان محبوب و البته منفور است. هنوز شعار تغییر او به مذاق هیچ کدام از کشورهای مسلمان خوش نیامده است . بر همین اساس انتقادهایی که در سال های گذشته بر واشنگتن وارد بوده در سه سال اخیر نیز همچنان ادامه داشته و بعضا تشدید هم شده است. همگان هنوز آمریکا را کشوری می بینند که به دنبال حفظ آقابالاسری بر جهانیان است . هنوز همگان از واشنگتن و حملات نظامی ناگهانی این کشور واهمه دارند . در کشورهایی مانند اردن، لبنان و پاکستان مردم از بله قربان گویی های دولتمردان خود به ستوه آمده اند .

بر اساس همین نظرسنجی 85 درصد از مردم در اردن ، مصر ، فلسطین و لبنان تاکید کردند که اخبار مربوط به خیزش های عمومی را بیست و چهار ساعته دنبال کرده اند . اکثر پاسخ دهندگان هم اعتقاد داشتند که این خیزش های عمومی در نهایت منتج به دموکراسی بیشتر خواهد شد.

در جدال میان انتخاب دموکراسی و اصلاحات اقتصادی بسیاری از مردم اصلاحات اقتصادی را به رشد دموکراسی ترجیح می دهند. زمانی هم که از سوال شوندگان پرسیده شد مولفه های دموکراسی موفق را چه می دانید در پاسخ گفتند : استقلال اقتصادی و ثبات سیاسی .

یکی از پرسش های مطرح نیز این بود که آیا شما با بنیادگراهای اسلامی احساس تعلق بیشتری می کنید یا کسانی که مخالف این قبیل بنیاد گرایی ها هستند؟

جدول زیر پاسخ به این پرسش را نشان می دهد:

نام کشور

موافقان با بنیادگرایی

مخالفان با بنیادگرایی

پاکستان

47

15

فلسطین

37

28

اردن

36

37

مصر

31

30

ترکیه

24

45

لبنان

3

94

اندونزی

18

36

در کشورهایی مانند پاکستان ، اردن و مصر اکثریت مردم اعتقاد دارند که قانون باید منوط به شرع باشد و در کشورهایی مانند ترکیه ، لبنان ، اندونزی و فلسطین این اکثریت به اقلیت تقلیل می یابد.

میزان مقبولیت گروه های تندرو یا جنبش های سیاسی نظامی مانند حماس و حزب الله هم در جدول زیر آمده است:

نام کشور

حماس

حزب الله

القاعده

اردن

47

36

15

مصر

45

24

21

فلسطین

42

61

28

لبنان

34

38

3

اندونزی

33

37

21

پاکستان

13

14

....

نتیجه نظرسنجی ها در سال های اخیر نشان داده است که میزان حمایت از عملیات های انتحاری در کشورهای مسلمان کاهش چشمگیری یافته است . این رقم در کشورهای اندونزی ، ترکیه و پاکستان به کمتر از ده درصد از مقبولیت رسیده است . در فلسطین اما 68 درصد از مردم اعتقاد دارند که عملیات انتحاری در پاره ای از موارد قابل دفاع است. در مصر اما این رقم افزایش فاحشی داشته و از 8 درصد در سال 2008 به 28 درصد رسیده است.
4949

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 152678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پ.ش IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۱
    0 0
    آماره من داراوردي تونو بندازيد دور . خودتونو مضحكه مردم نكنيد
  • بدون نام GB ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۳
    0 0
    بايد هم اين آماررو بدين ولي ما که هر کي رو مي بينيم از اوباما خوشش مي ياد