مهر نوشت:

فیلسوف معروف بریتانیایی و استاد فلسفه دانشگاه آکسفورد با اشاره به اینکه پرسشهایی هستند که علم فیزیک قادر به پاسخگویی به آن نیست، گفت: هاوکینگ درک زیادی از فلسفه ندارد.

دکتر راجر اسکروتن فیلسوف بریتانیایی و استاد فلسفه دانشگاه آکسفورد در مورد اظهارات اخیر استفن هاوکینگ فیزیکدان معاصر مبنی بر مرگ فلسفه و عدم پاسخ این حوزه به سؤالات جدید بشر و توان علم در پاسخ به چرایی هستی گفت: تصور من این است که خیلی آسان و راحت است که به هاوکینگ گفته شود که او درکی از فلسفه ندارد و بر این اساس او نمی‌داند که در مورد چه موضوعی دارد صحبت می‌کند.

وی یادآور شد: البته درست است که ما فیلسوفان هم درک زیادی از فیزیک و ریاضیات نداشته باشیم. البته بسیاری از ما فیلسوفان برای درک و مطالعه فیزیک و ریاضیات تلاش می‌کنیم ولی باید توجه داشت که هم زمان محدود است و هم این علوم پیچیده هستند.

مؤلف "معنای کنسرواتیسم" در ادامه تصریح کرد: اگر ما فیلسوفان بخواهیم تمام توجه خود را معطوف به درک و فهم فیزیک و ریاضیات کنیم در این صورت زمان برای هیچ چیز از جمله فلسفه نخواهد ماند.

 استاد دانشگاه آکسفورد در پایان تأکید کرد: از سوی دیگر باید توجه داشت که پرسشهایی هستند که علم فیزیک قادر به پاسخگویی به آن نیست. این موضوع به علت این امر نیست که جهان سرشار از رمز و راز است بلکه علت این است که این پرسشها علمی نیستند.

هاوکینگ در همایش زمان گوگل مدعی شد پرسشهای بنیادین درباره ماهیت و سرشت جهان بدون در نظر گرفتن داده‌های سخت افزاری قابل حل نبوده است. این داده‌ها از شتاب دهنده بزرگ ذرات و تحقیقات علوم فضایی به دست می‌آیند.

وی اظهار داشته که فلسفه مرده است و نتوانسته مانند علوم مدرن و به ویژه فیزیک پیشرفت کند.

راجر اسکروتن فیلسوف بریتانیایی و استاد فلسفه و زیبایی‌شناسی دانشگاه آکسفورد است. او به سبب دیدگاههای محافظه‌کارانه شهرت دارد. کتاب "معنای کنسرواتیسم" دربردارنده دیدگاههای محافظه‌کارانه وی است. زیبایی شناسی معماری، تاریخ مختصر فلسفه مدرن و فرهنگ اندیشه سیاسی از جمله آثار او هستند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 152956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =