خبرگزاری میراث فرهنگی نوشت:

یک کارشناس گردشگری گفت: کاروان‌هاى راهیان نور شباهتى به گردشگرى جنگ ندارد.

حمید ضرغام در انتقاد از شیوه برگزارى کاروان‌هاى راهیان نور گفت: عدم توجه به تخصص‌گرایى سبب شده طرح‌هاى مثبتى چون بازدید از مناطق عملیاتى جنگ به درستی اجرا نشود.

بازدید از مناطق جنگى در تعریف دوگونه توریسم یعنى گردشگرى جنگ و گردشگرى سیاه جاى مى‌گیرد که هر دو هم استانداردهاى خاص دارند و هم نیازمند اقتضائات ویژه‌اى هستند.

ضرغام، مدرس توریسم در این باره گفت: در ادبیات جهانگردى دو مفهوم وجود دارد که کاروان راهیان نور نیز باید درقالب یکى از این دو تعریف شود. اولین تعریف مرتبط گردشگرى جنگ است. این نوع از گردشگرى شامل افرادى مى‌شود که تمایل به حضور در فضاى جنگ به عنوان بیننده و نه به عنوان درگیر را دارند، لذا تحت شرایطى خاص در فضاى جنگ حاضر مى‌شوند. اما با پایان یافتن جنگ و آبادى مناطق جنگ دیده این نوع از گردشگرى در کشور ما منتفى شده تلقى مى‌شود.

وی افزود: اما مفهوم دوم یا توریسم سیاه گونه‌اى از گردشگرى است که به عواقب جنگ، زلزله، سیل، انفجار، فقر و ... مى‌پردازد. هدف از این نوع گردشگرى این است که چهره زشت جنگ و آسیب‌ها پدید آمده در پى آن را به گردشگران نشان دهد تا به ارتقای روحیه صلح کمک کند. اما برگزارى کاروان‌هاى راهیان نور هیچ‌کدام از اهداف ذکر شده را حاصل نمى‌کند.

وى با انتقاد از بى‌برنامگى در برگزارى کاروان‌هاى راهیان نور خاطرنشان کرد: کاروان راهیان نور هر فردى با هر شرایط سنى و با سلیقه‌اى تحت یک برنامه خاص و با نازل‌ترین امکانات ارائه شده به مناطق عملیاتى مى‌برد و این درحالى است که در همه جاى دنیا برنامه‌ریزى براى اینگونه از توریسم توسط متخصصان صورت مى‌گیرد.

این کارشناس گردشگرى افزود: در برنامه‌ریزى براى کاروان راهیان نور تخصص‌گرایى گمشده و همه خود را متخصص مى‌دانند. در نتیجه ممکن است این طرح نیز به مانند دیگر طرح‌هاى ارائه شده در حوزه گردشگرى مانند سفرهاى ارزان قیمت و سفرکارت ناتمام بماند.

30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 153072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =