۱ نفر
۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۸
قمار بزرگ در ومبلی برای درهم شکستن آلمان

تیم ملی فوتبال انگلیس با برتری مقابل آلمان توانست راهی مرحله یک چهارم نهایی رقابت های جام ملت های اروپا بشود.

شب گذشته تیم ملی فوتبال انگلیس در حالی توانست با نتیجه 2-0 از سد تیم ملی فوتبال آلمان عبور کند و به مرحله یک چهارم نهایی رقابت های یورو 2020 برسد که گرت ساوت گیت،سرمربی جوان انگلیسی ها که از ابتدای تورنمنت انتقادهای زیادی را بابت نحوه بازی تیمش و استفاده از ستاره های پرتعداد انگلیس متحمل شده بود، تیمش را با آرایش سه،چهار،سه به زمین فرستاد.

آرایشی که به محض انتشار و علنی شدن، باعث تعجب هواداران انگلیس شد چرا که آن ها در سه بازی مرحله گروهی هرگز با سه مدافع بازی نکرده بودند و همواره با سیستم پایه چهار،دو،سه،یک پا به زمین گذاشته بودند. نکته عجیب بعدی در ترکیب انگلیس نیمکت نشین شدن ستاره هایی بود که همگان انتظار داشتند ساوت گیت برای این بازی بزرگ، روی آن ها حساب باز کند اما او باز هم ترجیح داد تا بازیکنانی چون گریلیش، مونت، فودن و سانچو را به روی نیمکت بنشاند.

واقعیت امر این بود که ساوت گیت برای این بازی درواقع دست به قماری بزرگ زد و تمام نظم پیشین تیمش را برای مقابله با تیم قدرتمند آلمان بهم ریخت. آلمانی که مطابق انتظار با سیستم سه،چهار،دو،یک به زمین آمد و انگلیس عملا برای خنثی کردن بازی حریف و مقابله به مثل با آن ها رو به سیستمی تقریبا مشابه آورده بود. سیستمی که چند مزیت را از انگلیسی ها سلب کرده بود اما درنهایت برای آن ها مفید واقع شد. این سیستم انگلیس را از داشتن یک هافبک طراح محروم کرده بود و باعث شده بود تا میانه میدان آن ها در اختیار دو بازیکن تدافعی،جنگنده و کارگر به نام های دکلن رایس و کالوین فیلیپس باشد. دو هافبکی که با دوندگی بالای خود توانستند تا حد زیادی هافبک های سرشناس آلمان یعنی گورتزکا، کروس، مولر و هاورتز را از کار بیندازند.

قمار بزرگ در ومبلی برای درهم شکستن آلمان

غیبت یک بازیساز در ترکیب انگلیس عملا باعث شده بود تا سانترهای پرتعداد آن ها از کناره ها هم به ثمر نرسد چرا که مدافعان بلندقد آلمانی مثل هوملز و رودیگر به هری کین اجازه سرزنی نمی دادند و توپ ها را به پشت محوطه جریمه می فرستادند اما آن جا انگلیس بازیکنی نداشت تا از این توپ های مرده استفاده کند. با این حال انگلیسی ها با این سیستم و نفراتی که از ابتدا بازی را آغاز کرده بودند، توانستند تا حد زیادی در خط دفاعی موفق ظاهر شوند و به جز چند صحنه که حاصل ناهماهنگی بود و باعث شد گورتزکا، ورنر و مولر با پیکفورد تک به تک بشوند، عملا در طول جریان بازی زهر خط حمله آلمان را سلب کردند و توانستند به خوبی قدرت این تیم را چه در کناره ها و چه در نوک خط حمله این تیم را خنثی کنند. آلمان در سه بازی دور گروهی خود موفق به زدن 6 گل به حریفانش شده بود و بال های کناری این تیم نقشی تعیین کننده در این آمار خوب هجومی داشتند اما ساوت گیت با به میدان فرستادن مهره هایی نظیر واکر،تریپیر،ساکا و شاو در دو سمت زمین، عملا فرصت حرکات موثر از دو بال راست و چپ آلمان را سلب کرد.

تفاوت دو تیم در نیمه دوم اما درست از جایی رقم خورد که دو مربی دست به مهره شدند تا تغییراتی در ترکیب خود ایجاد کنند. ساوت گیت، جک گریلیش خلاق را به جای ساکا به زمین فرستاد و یواخیم لو هم گنبری را به جای ورنر راهی میدان کرد. گنبری که در بایرن مونیخ یکی از بهترین بازیکنان این تیم به حساب می آید شب گذشته و در 22 دقیقه ای که در زمین حضور داشت به گواه آمار مطلقا هیچ کار مثبتی را از خود به ثبت نرساند تا زهر خط حمله خطرناک آلمان عملا از بین برود. در سوی مقابل اما گریلیش یکی از بهترین نمایش های ممکن را در همان حدود 22 دقیقه ای که در زمین بود به نام خود ثبت کرد و با خلق دو شانس گل، باعث شد تا دو توپ وارد دروازه نویر بشود. او ابتدا در دقیقه 75 با راه انداختن لوک شاو باعث شد تا او در دهانه دروازه توپ را به استرلینگ برساند تا گل اول انگلیسی ها شکل بگیرد و سپس در دقیقه 86 با حضوری درست در جناح چپ و سانتری دقیق، باعث شد تا هری کین طلسم گل نزدنش در سه بازی نخست را بشکند و انگلیس به بردی تاریخی مقابل رقیب دیرینه اش دست یابد. انگلیسی که باید این برد را مدیون قمار ساوت گیت و البته تلاش خستگی ناپذیر بازیکنانش باشد. قمار و تلاشی که البته در لحظاتی با چاشنی شانس هم همراه بود چرا که ژرمن ها اگر از تک موقعیت های مسلم خود استفاده می کردند، ممکن بود اساسا نتیجه بازی زمین تا آسمان تفاوت کند و آن گاه ساوت گیت و پسرانش نه تنها قهرمانان ملی انگلیس نبودند، بلکه مورد شدیدترین حملات از سوی تماشاگران و رسانه های انگلیسی قرار می گرفتند.

قمار بزرگ در ومبلی برای درهم شکستن آلمان

حال سه شیرها مزد بازی شجاعانه خود را گرفتند و به مرحله بعد رفتند. جایی که اوکراین شفچنکو انتظارشان را می کشد. اوکراینی که 120 دقیقه مقابل خط حمله ترسناک سوئد مقاومت کرد و توانست به جمع 8 تیم برتر جام راه یابد و حتما جدالی سخت را برای انگلیس سرمست از شکست دادن رقیب سنتی، رقم خواهد زد. آلمان هم با این باخت، بعد از 15 سال خداحافظی تلخی را با یواخیم لو خواهد داشت تا هانسی فلیک جانشینش شود و بر بقایای تیمی که ناکام بزرگ جام جهانی 2018 و یورو 2020 لقب گرفته، تیمی جدید را با نفس و خونی تازه بسازد و شکوه از دست رفته مانشافت را یک بار دیگر احیا کند.

254 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1530749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =