وزیر خارجه کشورمان اقدام اتحادیه اروپا مبنی بر تحریم برخی مقامات و شرکت های ایرانی را محکوم کرد.

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین رامین مهمانپرست در نشست خبری صبح امروز خود با رسانه ها در پاسخ به خبرنگاری که گفت: «چرا بعد از بیانیه مادر دو کوهنورد آمریکایی وزارت خارجه و بخش کنسولی ایران اجازه مکالمه تلفنی به این دو آمریکایی با خانواده های شان داد؟» به تعبیر «کوهنورد» که از سوی خبرنگار برای این دو آمریکایی استفاده شد، اعتراض کرد و افزود: آنان که ما می شناسیم کوهنورد نیستند. آن ها دو نفر بودند که به مناطق حساس مرزی ایران وارد شدند؛ البته سه نفر هستند. این سه نفر از نظر ما کوهنورد نیستند. اصرار مقامات آمریکایی مبنی بر کوهنور اعلام کردن شان به هیچ وجه قابل قبول نیست. بکارگیری تعبیر کوهنور شوخی است. تخلفات این سه نفر در حال رسیدگی است و باید مسیر قانونی خود را دنبال کند و هر شیوه ای که بخواهد دستگاه قضایی را تحت فشار قرار دهد قابل قبول نیست. دوستانی که نگران حقوق انسان ها هستند باید متوجه باشند که تعداد زیادی از اتباع ایرانی توسط آمریکا ربوده و دستگیر شدند. اجازه روابط کنسولی به آن ها داده نشده است. اتهامات آنان روشن نیست و تا کنون نسبت به رسیدگی اقدامی انجام نشده است. این یکی از مواردی است که ادعاهای حقوق بشری آمریکایی ها درست نیست.

مهمانپرست در واکنش به سوالی که به اقدامات حقوقی وزارت خارجه مبنی بر دست داشتن تعدادی آمریکایی در شبکه جاسوسی وابسته به سیا که اخیرا وزارت اطلاعات اعلام کرد گفت: جزییات دستگیری و کشف این شبکه را باید از سوی مقامات وزارت اطلاعات دنبال کنید. هر گاه فعالیتی که برای خنثی سازی شبکه وابسته آمریکایی در حال انجام است، به نتیجه رسید دستگاه سیاست خارجی به وظیفه خود عمل می کند.

احمدی نژاد به اجلاس اوپک نمی رود
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رییس جمهور در اجلاس اوپک شرکت خواهد کرد یا مسئول دیگری؟ گفت: آن طور که از طرف مقامات وزارت نفت کشورمان اعلام شده است ظاهرا یکی از وزرا در اجلاس اوپک شرکت خواهد کرد و بعدا اطلاعات دقیق آن اعلام خواهد شد.

اقدام متقابل ایران در برابر فرودگاه های اروپایی
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید موضع ایران مقابل پیوستن سوئیس به کشورهای تحریم کننده سوخت به هواپیماهای مسافربر ایرانی چیست و ایران چه اقدامی علیه این کشورها انجام داد، گفت: در رابطه با تحویل سوخت به هواپیماهای مسافربری قبلا هم اشاره کردیم که هر نوع خلل و مانع در کار ایجاد شود خلاف تعهدات بین المللی است. متاسفانه برخی کشورهای غربی به دنبال سیاست های غلط آمریکا، خارج از تعهداتی که بین شرکت های هواپیمایی وجود دارد، دست به این اقدام کردند. برخی از این شرکت ها اذعان دارند که تحت فشار سیاسی اقدام به این عمل می کنند. چنانچه این اقدام ادامه پیدا کند با هر کشور و شرکتی اقدام متقابل انجام می شود که جزییات آن را مسئولان هواپیمایی می توانند اعلام کنند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: در زمانی که مطالبات مردمی در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا اوج می گیرد و این مطالبات به قلب اروپا تسری می یابد به نظر می رسد این کشورها باید به مطالبات مردم خودشان بپردازند.

اوباما فرافکنی می کند
وی همچنین در پاسخ به خبرنگاری به اظهارات ضد ایرانی اخیر اوباما واکنش نشان داد و گفت: اظهارات آقای اوباما نسبت به فعالیت صلح آمیز هسته ای کشو ما دامن زدن به تبلیغات تحت عنوان ایران هراسی از سوی رژیم صهیونیستی در منطقه از قبل دنبال می شده است. بعد از سیاست های جدید آمریکا نسبت به منطقه و طرفداری یک جانبه نسبت به رژیم صهیونیستی شاهد عدم توفیق حتی اظهارات ظاهری ایشان حتی راجع به منطقه و فلسطین هستیم به خاطر اینکه این ناکامی ها و سیاست های مقامات آمریکایی جبران شود مجددا به سمت اتهام زدن به کشور ما حرکت کردند و فعالیت های صلح آمیز کشور ما به سمت فعالیت های نظامی تعبیر کردن و خودشان بهتر می دانند که این اظهارات درست نیست.

اتحادیه اروپا و پیروی کورکورانه از سیاست های آمریکایی
مهمانپرست راجع به تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر تحریم بشار اسد و برخی از مقامات و شرکت های ایرانی خاطرنشان کرد: تحریم هایی که جدیدا اتحادیه اروپا چه در رابطه با مقامات کشور سوریه و چه در رابطه با مقامات ایرانی و شرکت های ایران به نظرمی رسد با توجه به بحران های سیاسی و اقتصادی که در اروپا وجود دارد و این بحران ها بنیان اروپا را به خطر افکنده تنها این تحریم ها نوعی فرافکنی تلقی می شود. فکر می کنیم کشورهای اروپایی باید فعالیت های خود را متمرکز بر منافع مردم خودشان بگذارند. بهتر است دولت های اروپایی بیشتر به دنبال کسب منافع مردم خودشان باشند و به دنبال پیروی کورکورانه سیاست های سایر کشورها نباشند و هزینه سیاست های غلط دیگران را نپردازند. متاسفانه اقدامات اتحادیه اروپا و آمریکا در جهت هداف سیاسی تحریم های خاصی به صورت گزینشی انجام می شود و هیچ منطقی پشت این سیاست ها وجود ندارد.

بازگشت سفیر کویت به ایران نتیجه رایزنی های اخیر
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در خصوص نتیجه رایزنی های سفر اخیر صالحی به کویت و نیز خبر بازگشت سفیر کویت به ایران گفت: درباره خبر بازگشت سفرای ایران و کویت به محل ماموریت این خبر درست است؛ سفیر ما فعالیت خود را شروع کرده است و این هفته منتظر هستیم سفیر کویت به ایران باز گردد و این تاثیر مثبت سفر آقای صالحی به کویت و رایزنی و تبادل نظرهایی که طول این سفر انجام گرفت را نشان می دهد

مهمانپرست در خصوص تصمیم دولت کویت مبنی بر عدم اجازه ورود به ایرانی ها گفت: تصمیم بر این است برای استفاده از ظرفیت های دو کشور رایزنی هایی شود که در حال پیگیری است. خبری که منتشر شد مبنی بر این که تابعیت یا اقامت برای برخی از کشورهای خاص در کویت مورد بررسی قرار گرفته است تنها مربوط به ایران نیست و این تصمیمی است که تنها راجع به تابعیت و اقامات گرفته شده است. نوع انتشار این اخبار با اهداف خاص صورت می گیرد تا رایزنی های اخیر ایران و کویت را زیر سوال ببرد.

تناقض در گفتار رییس جمهور آمریکا
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به خبرنگاری در خصوص اظهارات اوباما راجع به تحولات منطقه گفت: این اظهارات به ویژه اشاره ای که وی به سیاست های کشور ما داشت و آن را دوگانه معرفی کرد برای مردم ما و منطقه جای سوال باقی می گذارد. آیا سیاست های ما دو گانه و ریاکارانه بود یا سیاست های آمریکا؟ چه کسی این دیکتاتورهای منطقه روی کار آورد و حمایت می کرد؟ چه کسی از جنایات رژیم صهیونیستی حمایت می کرد و می کند؟ و حتی مجبور می شوند مقابل زیاده طلبی های رژیم صهیونیستی اظهارات ظاهری خود در خصوص حقوق مردم فلسطین را پس گرفته و عقب نشینی کنند. چطور می شود برخی از کشورها را متمرکز می شوند تا جلوه ای دگرگون از واقعیت های آن ها داشته باشند ولی در کنار این کشورها ظلم هایی که در بحرین و ... صورت می گیرند سکوت می کنند. کدام یک از این سیاست ها ریاکارانه است. آقای اوباما کشور ما متهم به حمایت به تروریست می کند. آیا کشور ما که قربانی تروریسم است و برای مبارزه با تروریسم تمام تلاش خودش را می کند باید این تهام را بپذیرد یا اینکه آمریکا که حمایت هایش از تروریست ها روشن است. آن ها مطمئن باشند تنفر متل ها به سیاست های دولت مردانشان کاهش پیدا نخواهد کرد.

خبرنگاری راجع به عملکرد شواری همکاری خلیج فارس در خصوص یمن پرسید که مهمانپرست گفت: همان طور که شما در جریان هستید، ریشه حل مشکلات منطقه در پاسخ به مطالبات مردمی خواهد بود. مشکلات پیچیده تر و عمیق تر خواهد شد و مردم از رسیدن به مطالبات خود کوتاه نخواهند آمد. علی عبدالله صالح حتی به تعهدات شورای همکاری خلیج فارس عمل نکرد و به نظر می رسد این چاره ی کار نیست.

تجلیل از اقدام مجلس
خبرنگاری پرسید موضع وزارت خارجه در خصوص دستور کار مجلس مبنی بر تحریم برخی چهره هایی که در جنایات علیه ملت ها و حقوق بشر دست داشتند، چیست؟ که مهمانپرست گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی نمایندگان ملت ما هستند. آن ها نسبت به تخلفاتی که توسط سایر کشورها صورت می گیرد ساکت نمی نشینند. طرح تحریم برخی مقاماتی که مستقیما در جنایات دست داشتند طرح مهمی است و چنانچه در مجلس تصویب و به قانون تبدیل شود ما خود را متعهد به اجرای آن می دانیم.

مهمانپرست در پاسخ به سوالی که به تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران اشاره داشت و پرسید آیا قرار نیست ایران در سیاست های خود در قبال اتحادیه اروپا تجدید نظر کند، گفت: کشورهای اتحادیه اروپا نباید خودشان را از ظرفیت کشورهای مستقل محروم کنند. هر قدر از تامین منافع خود دور شده و از سیاست های یکجانبه کشورهای دیگر به ویژه آمریکا پیروی داشته باشند این خسران متوجه ملت و شرکت های اروپایی خواهد شد. موج بیداری مردمی وارد منطقه اروپا شده است و اگر مردم در سیاست های دولت مردان تضادی با منافع خودشان احساس کنند حتما سکوت نخواهند کرد.

وی در واکنش به طرح استقلال فلسطین گفت: سیاست کشور ما دفاع از حقوق ملت فلسطین خواهد بود ولی تا دسترسی به حقوق حقه ملت فلسطین راه درازی در پیش خواهد بود ولی این مسئله ممکن است یک گام به رسمیت شناخته شدن حقوق ملت فلسطین باشد.

مذاکرات ایران و مصر در حاشیه اجلاس اندونزی
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار رسانه ای ژاپنی که به مذاکرات ایران و مصر اشاره داشت گفت: شانزدهمین اجلاس وزارت خارجه جنبش عدم تعهد شروع شده است و از دوم تا پنجم خرداد در سطح کارشناسی و وزرای خارجه انجام می شود. طبق توافقی که از قبل انجام شده بود نشستی بین وزرای خارجه ایران ومصر انجام خواهد شد. ما هم به عنوان اعضای ترویکای جنبش تعهد موضوعاتی برای بحث داریم و هم فرصت خوبی است راجع به موضوعات دو جانبه و منطقه انجام گیرد.

بهتر است دولت آمریکا در کنار اکثریت ملت ایران قرار گیرد نه یک بخش کوچکی که حتی جزو اقلیت به حساب نمی آیند
مهمانپرست در خصوص بیانیه وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا مبنی بر تصمیم دولت آمریکا برای تسهیل روادید تحصیلی برای دانشجویان ایرانی و اظهارات ضد ایرانی پس از آن توسط هیلاری کلینتون گفت: بهتر است دولت آمریکا در کنار اکثریت ملت قرار گیرد نه یک بخش کوچکی که حتی جزو اقلیت کشور ما به حساب نمی آیند. کسانی که می خواهند با آشوب و آتش کشیدن ساختمان ها اهداف خودشان را پیش ببرند. اگر بخواهند از این گروه ها حمایت کنند سیاست به دور از هوش و درایت خواهند بود. مردم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند و طبیعی بود که برخی به کاندیداهای مختلف رای دهند ولی بعد از انتخابات وقتی احساس کردند که برخی می خواهند از این فرصت سوء اسفتاده کنند بارها و در مراسم های مختلف همبستگی و پیروی خود از نظام و رهبری و کشور خودشان اعلام کردند.

وی ادامه داد: توصیه می کنیم اگر مقامات کشور آمریکا می خواهند سیاست غلط گذشته خودشان را جبران کنند بهتر است در کنار اکثریت جامعه ایران قرار گیرند و گر نه سیاست های اشتباه گذشته را ادامه خواهند داد. تصمیم اخیر این کشور مبنی بر تسهیل ویزا و روادید دانشجویان ایرانی نشان می دهد که نسبت به جوانان کشورهای ما تبعیض آمیز عمل می کردند. آن ها به خاطر اهداف سیاسی هر اقدامی را توجیح می کنند.

هیچ قراردادی با بحرین نداشتیم
سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اینکه بحرین برخی از قراردادهای خود با ایران را متوقف کرده است، تاکید کرد: بحث ها و مذاکراتی در زمینه همکاری گازی بین ایران و بحرین وجود داشته ولی هیچ قرار دادی تا کنون منعقد نشده است. چیزی نبوده به توافق رسیده باشد که الان متوقف شده باشد. چنانچه شرایط اقتصادی و فنی وجود داشته باشد می تواند بحث ها در زمینه های فنی ادامه داشته باشد.

وی همچنین در خصوص مذاکرات ایران و 1+5 خاطرنشان کرد: در رابطه با مذاکرات ایران و 1+5 هیچ اتفاق جدیدی نیفتاده است. ما آمادگی خود را برای از سر گیری مذاکرات اعلام کردیم. اشاره مستقیمی از طرف مقابل که نشان دهد این مذاکرات به بن بست رسیده است دریافت نکردیم.

/27211

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 153098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =