برای رهایی از سردردهای میگرنی این رژیم غذایی را امتحان کنید

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: محققان آمریکایی معتقدند رژیم غذایی مناسب می‌تواند، سردردهای کلافه کننده میگرنی را تسکین دهد.

 بر اساس یک مطالعه جدید، رژیم غذایی حاوی ماهی‌های چرب در مقایسه با رژیم‌های غذایی با چربی و روغن‌های گیاهی بالا، بیشتر به مبتلایان به میگرن کمک می‌کند تا از میزان ماهانه سردرد و شدت دردشان کاسته شود.

یافته‌های این مطالعه که توسط تیمی از محققان موسسه ملی پیری (NIA) و انستیتوی ملی سوءمصرف الکل، بخش‌هایی از موسسات ملی بهداشت و دانشگاه کارولینای شمالی (UNC) در چاپل هیل انجام شد، در شماره ۳ ژوئیه BMJ منتشر شد.

این مطالعه بر روی ۱۸۲ بزرگسال مبتلا به میگرن مکرر و در مورد تاثیر اسید لینولئیک و درد مزمن انجام شده است. اسید لینولئیک یک اسید چرب اشباع نشده است که به طور معمول در مواد غذایی از جمله ذرت، سویا و سایر روغن‌های مشابه و همچنین برخی مغزها و دانه‌ها وجود دارد.

مطالعات کوچکتر قبلی این تیم به بررسی اینکه آیا اسید لینولئیک باعث التهاب بافت و مسیرهای پردازش درد مربوط به میگرن در عصب سه قلو، بزرگترین و پیچیده‌ترین اعصاب ۱۲ جمجمه بدن می‌شود یا خیر، پرداخته است؛ آن‌ها دریافتند رژیم کم اسیدلینولئیک و بیشتر اسیدهای چرب امگا ۳ (مانند آنچه در ماهی و صدف ماهی وجود دارد) می‌تواند التهاب این مسیر درد را تسکین دهد.

در یک مداخله رژیم غذایی ۱۶ هفته‌ای، شرکت کنندگان به طور تصادفی در یکی از سه برنامه رژیم غذایی سالم قرار گرفتند. همه شرکت کنندگان کیت‌های غذایی دریافت کردند که شامل ماهی، سبزیجات، هوموس، سالاد و اقلام صبحانه بود.

یک گروه وعده‌هایی دریافت کردند که دارای مقادیر زیادی ماهی چرب یا روغن گرفته شده از ماهی‌های چرب و کاهش اسید لینولئیک بودند. گروه دوم وعده‌هایی دریافت کردند که دارای مقادیر زیادی ماهی چرب و اسید لینولئیک بالاتر بودند و گروه سوم نیز وعده‌های غذایی با اسید لینولئیک بالا و سطح کمتری از ماهی‌های چرب را دریافت کردند.

در طول دوره مداخله، شرکت کنندگان تعداد روزهای میگرن، مدت و شدت آن و نیز تاثیر سردردشان بر توانایی آن‌ها در کار، مدرسه و زندگی اجتماعی خود و تعداد دفعاتی که نیاز به استفاده از داروهای ضد درد دارند، کنترل کردند. هنگامی که این مطالعه آغاز شد، شرکت کنندگان به طور متوسط ​​بیش از ۱۶ روز سردرد در ماه و بیش از پنج ساعت درد میگرن در هر روز داشتند.

رژیم غذایی با روغن گیاهی کمتر و ماهی‌های چرب بین ۳۰ تا ۴۰ درصد باعث کاهش سردرد شد. نمونه‌های خون این گروه از شرکت کنندگان همچنین دارای سطح پایین‌تری از چربی‌های مربوط به درد بودند. علیرغم کاهش دفعات سردرد، همین شرکت کنندگان در مورد کیفیت زندگی مرتبط با میگرن در مقایسه با سایر گروه‌های مطالعه بهبود داشته‌اند.

میگرن، یک بیماری عصبی در میان شایع‌ترین دلایل درد مزمن است. بیش از ۴ میلیون نفر در سراسر جهان میگرن مزمن دارند (حداقل ۱۵ روز میگرن در ماه) و بیش از ۹۰ ٪ مبتلایان قادر به کار یا عملکرد طبیعی در طی حمله نیستند، این حمله می‌تواند از چهار ساعت تا سه روز ادامه داشته باشد. زنان بین ۱۸ تا ۴۴ سال به ویژه در معرض ابتلا به میگرن هستند. داروهای فعلی برای میگرن معمولا تنها تا حدی تسکین دهنده هستند و حتی می‌توانند عوارض جانبی منفی از جمله احتمال وابستگی یا اعتیاد داشته باشند.

محقق اصلی این مطالعه گفت: این تحقیق شواهد جالب توجهی را نشان می‌دهد از جمله اینکه تغییرات رژیم غذایی برای بهبود یک وضعیت درد مزمن بسیار ناتوان کننده مانند میگرن بدون داشتن عوارض مربوط به داروهای تجویز شده، تاثیرگذار است. 

این مطالعه توسط کریس رامسدن هدایت می‌شود؛ رامسدن و تیم او در مطالعه لیپیدها (ترکیبات اسیدهای چرب موجود در بسیاری از روغن‌های طبیعی) و نقش آن‌ها در پیری و به ویژه در ایجاد دردهای مزمن و شرایط تخریب عصبی تخصص دارند.

رامسدن گفت: تغییر در رژیم غذایی می‌تواند برای میلیون‌ها نفر که از درد میگرن رنج می‌برند، تسکین بخش باشد.  این شواهد نشان می‌دهد غذاهایی که مصرف می‌کنیم می‌توانند مسیرهای درد را تحت تاثیر قرار دهند.

محققان تاکید کردند که مداخلات مبتنی بر رژیم غذایی باعث افزایش چربی‌های امگا ۳ می‌شود در حالی که منابع اسید لینولئیک را کاهش می‌دهد. مکمل‌های مبتنی بر روغن ماهی در کاهش سردرد موثر است و باعث کاهش نیاز به داروهای ضد درد نیز می‌شود. آن‌ها امیدوارند که بتوانند این کار را برای بررسی تاثیر رژیم غذایی بر سایر دردهای مزمن ادامه دهند.

۴۷۲۳۷

کد خبر 1531943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =