از ترور رئیس جمهور تا خونخواهی گروه‌های تبهکار

ایسنا نوشت: رئیس سنای هائیتی که در پی ترور رئیس جمهوری این کشور از سوی سنا به عنوان سرپرست دولت معرفی شده، اعلام کرد که مراسم ادای سوگندش به تعویق افتاده است.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ژوزف لمبر، رئیس سنای هائیتی در توئیتی نوشت: سناتورها تصمیم به تعویق مراسم گرفتند. همگی آنها می‌خواهند به صورت فعالانه در این مراسم شرکت کنند و برای همین، آن را به تعویق انداختند. ایجاد انگیزه و امیدواری در کشور اهمیت زیادی دارد.

سنای هائیتی که در حال حاضر تنها یک سوم از اعضا را شامل می‌شود، روز جمعه و در پی ترور ژووِنل موئیس، رئیس جمهوری این کشور لمبر را به عنوان سرپرست دولت انتخاب کرد. سنا اعلام کرد که لمبر در پارلمان سوگند یاد می‌کند و بلافاصله پس از ایراد سوگند زمام امور کشور را به دست می‌گیرد و دولت جدید تشکیل می‌دهد.

در همین حال، گزارش شده بعضی اعضای احزاب سیاسی هائیتی یک تفاهم نامه امضا کرده و گفتند که "آریل آنری"، دو روز پیش از ترور موئیس از سوی وی به عنوان نخست وزیر منصوب شده و باید اکنون ریاست دولت اتحاد ملی را به دست بگیرد.

"آنری" زمانی برای تشکیل دولت نداشته و بنابراین کلود ژوزف اکنون و از زمان ترور موئیس نخست وزیر موقت است. ژوزف بر روی حمایت جامعه بین‌الملل برای ماندن در قدرت تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ۲۶ سپتامبر سال جاری میلادی حساب باز کرده است.

بر اساس گفته‌های پلیس هائیتی، گروهی متشکل از ۲۶ کلمبیایی و دو آمریکایی روز چهارشنبه گذشته موئیس را در منزلش به ضرب گلوله کشتند. پلیس ملی هائیتی روز جمعه اعلام کرد که ۱۷ کلمبیایی و دو آمریکایی هائیتی‌تبار را بازداشت کرده است. همچنین پلیس بعدا اعلام کرد که یک مظنون دیگر با ملیت هائیتیایی نیز بازداشت شده است.

روزنامه هائیتین تایمز نیز نوشت، پیام صوتی منتشر شده از سوی همسر رئیس جمهوری ترور شده این کشور احتمالا جعلی است؛ وی در بیانیه‌ای صوتی که در حساب توئیتری خود روز شنبه منتشر کرد،‌ گفت: همسرم توسط مزدوران ترور شده است. دشمنان ژووِنل موئیس به او به دلیل پروژه‌های توسعه‌ای و برنامه‌هایش برای سازماندهی رفراندوم قانون اساسی و انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی حمله کردند.

به نوشته این روزنامه، بسیاری از کاربران توئیتر مشکوک هستند که این پیام صوتی از سوی همسر رئیس جمهوری ترور شده هائیتی جعلی است. گمان می‌رود که حساب کاربری همسر رئیس جمهوری ترور شده هک شده باشد.

موئیس به همراه همسرش در منزل مسکونیشان صبح روز چهارشنبه هدف ترور قرار گرفتند و همسر موئیس به شدت از ناحیه شکم زخمی شد و با هلیکوپتر به بیمارستانی در میامی، ایالات متحده برای درمان منتقل شده است. البته وضعیت وی اکنون با ثبات است.

اگرچه اکثر بازداشتی‌های این ترور کلمبیایی هستند، اما هنوز انگیزه این ترور مشخص نشده است.

در این میان، به گفته مقام‌های هائیتی، رئیس جمهوری این کشور پیش از ترور، شکنجه شده است؛ "کارل انری دستین"، یکی از قضات رسیدگی به پرونده مذکور به روزنامه "لو نوولیست" گفت: موئیس پیش از ترور در اتاق خوابش مورد شکنجه قرار گرفته. دخترش فرار کرده و پسرش و کارکنان منزل را هم به زور ساکت کردند.

بر اساس گزارش کالبد شکافی، بر روی بدن موئیس آثار شکستگی دست و پای راست دیده می‌شود.

همچنین سفیر هائیتی در آمریکا مردانی که در این ترور دست داشتند را کارآزموده، قاتلانی آموزش دیده و کماندوهایی حرفه‌ای توصیف کرد.

از طرف دیگر، سفیر هائیتی در کلمبیا نیز روز جمعه گفته بود که شاید اتباع هائیتی هم در ترور رئیس جمهوری این کشور دست داشته باشند و تحقیقات در این باره و به منظور یافتن مغز متفکر این ترور در حال انجام است.

دیگو مولانو، وزیر دفاع کلمبیا نیز روز پنجشنبه اعلام کرد که مظنونان از اعضای سابق ارتش این کشور بودند.

رویدادهای اخیر در هائیتی این کشور را در بحران رهبری فرو برده است؛ موئیس ۵۳ ساله در سال ۲۰۱۷ و پس از یک انتخابات مناقشه برانگیز انتخاب شد و پس از ناکامی در برگزاری انتخابات، اپوزیسیون از وی خواستند تا کناره گیری کند.

یک روز پیش از ترور، موئیس یک نخست وزیر جدید را که قرار بود در روزهای آتی زمام امور را به دست بگیرد، منصوب کرده بود.

از ترور رئیس جمهور تا خونخواهی گروه‌های تبهکار

در این میان، خواهر یک سرباز سابق کلمبیایی که در جریان درگیری مسلحانه با پلیس هائیتی و پس از ترور رئیس جمهوری این کشور کشته شد، گفت: برادرم به عنوان بادیگارد در هائیتی استخدام شده بود.

وی گفت: خبرها درست نیستند. آنچه می‌دانم و می‌خواهم بیان کنم این است که برادرم آدم درستی بود و آنچه که او را به آن متهم می‌کنند، درست نیست.

دستکم دو تن از خویشاوندان کلمبیایی‌های دستگیر شده در جریان ترور موئیس نسبت به گزارش مقام‌های هائیتی ابراز تردید کرده و گفتند که این افراد به عنوان بادیگارد استخدام شده بودند: "در روز ترور، من و برادرم با هم در تماس بودیم. در آخرین تماس، او به من گفت متاسفانه خیلی دیر رسیدیم. عصر همان روز برادرم به من در یک پیام در واتس‌اپ گفت که هدف حمله واقع شده و نوشت گیر افتادیم. آنها به ما تیراندازی می‌کنند و ما را هدف تیراندازی قرار داده‌اند."

به گفته پلیس هائیتی، ۱۷ مرد در این جریان بازداشت شده، سه تن کشته و هشت تن دیگر نیز تحت پیگرد هستند.

مقام‌های کلمبیایی اذعان داشته‌اند که سربازان سابق ارتش این کشور اغلب به عنوان مزدور در سایر کشورها به خدمت گرفته می‌شوند اما پلیس کلمبیا از بیان این مساله که چه کسی این نظامیان سابق را به کار گرفته، امتناع کرد و گفت: این مساله در دست بررسی است.

در بحبوحه ناآرامی‌های پس از ترور رئیس جمهوری هائیتی، یکی از رهبران بزرگترین گروه تبهکار این کشور اعلام کرد که مردانش در اعتراض به ترور موئیس به خیابان‌ها می‌آیند؛ اقدامی که تهدیدی در ناآرامی‌های بیشتر در این کشور حوزه دریای کارائیب به شمار می‌رود.

"جیمی شریزیه"، افسر سابق پلیس هائیتی که اکنون رهبری فدراسیون G۹ متشکل از ۹ گروه تبهکار را در این کشور به دست دارد،‌ علیه پلیس و سیاستمداران اپوزیسیونی که آنها را به تبانی با "بورژوازی متعفن" برای ترور موئیس متهم کرده، برخاسته و گفته که مردانش را به خیابان‌های هائیتی می‌کشاند.

وی در پیامی ویدئویی در حالیکه لباس نظامی به تن داشت و در مقابل پرچم هائیتی نشسته بود، گفت: این توطئه ملی و بین‌المللی علیه مردم هائیتی است. ما به تمامی پایگاه‌های خود می‌گوییم که بسیج باشند و برای روشن شدن ترور رئیس جمهوری به خیابان‌ها بیایند.

این رهبر گروه تبهکار هائیتی همچنین گفت، حامیانش خشونت مشروع خواهند داشت و "زمان آن رسیده که اربابان سیستم - بزرگان تجاری از تبار سوریه و لبنان که بر بخشهایی از اقتصاد تسلط دارند - کشور را پس دهند. زمان آن رسیده تا سیاهپوستان با موهای وز چون ما سوپرمارکت‌ها را به دست بگیرند، نمایندگی فروش خودرو داشته باشند و صاحب بانک‌ها شوند."

نگرانی‌ها از بروز درگیری در پورتوپرنس، پایتخت هائیتی که در هفته‌های گذشته شاهد زد و خورد بین پلیس با اعضای این گروه‌های تبهکار بوده، شدت یافته است.

"ماتیاس پیر"، وزیر انتخابات هائیتی گفته که در جریان ترور، هیچیک از نگهبان‌های موئیس زخمی نشدند.

مجله کلمبیایی Semana گزارش کرد، "دیمیتری ارار"، رئیس گارد امنیتی موئیس اغلب به کلمبیا سفر داشته است. وی که قرار است ۱۳ تا ۱۴ ژوئیه سال جاری میلادی مورد بازجویی قرار گیرد، باید درباره سفرهای مکرر خود به اکوادور و توقف‌هایش در بوگوتا، پایتخت کلمبیا توضیح دهد.

این مجله همچنین گزارش کرد، تاریخ‌های آخرین سفرهای این فرد مربوط به زمانی است که در مورد جزئیات نهایی ترور موئیس بحث شده است.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1534085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =