مهلت یک ماهه به شهرداری برای ارائه طرح ویژه املاک اطراف دانشگاه تهران/ حداکثر ارتفاع مجاز ساخت چقدر است؟

ایلنا توشت: عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه اولویت در ساخت و ساز در محدوده دانشگاه تهران با توجه به ضوابط سازمان میراث فرهنگی است، گفت: ساخت و ساز با توجه به حریم لایه به لایه فرق می‌کند و اما فکر می‌کنم حداکثر ارتفاع مجاز ساخت ۱۲ متر باشد که ۴ طبقه را شامل می‌شود.

زهرا نژاد بهرام، عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، درباره جزئیات تصمیم شورای عالی معماری و شهرسازی نسبت به املاک اطراف دانشگاه تهران گفت: حدود ۲۰ سال است زمین‌های اطراف دانشگاه تهران به دلیل طرح مصوب هیات دولت مبنی بر داشتن طرح ساماندهی زمین‌های اطراف دانشگاه تهران فریز شده بود. 

او ادامه داد: این املاک تا زمانی که دانشگاه پول داشته باشد و زمین‌های آن‌ها را بخرد، نه اجازه ساخت و ساز داشتند و نه کسی به قیمت مناسب زمین را خریداری می‌کرد. این طرح موجب شد تا مردم ۲۰ سال معطل بمانند و نه دانشگاه از آن‌ها زمین‌شان را می‌خرید و نه آن‌ها مجوز ساخت داشتند. 

نژادبهرام اضافه کرد: براساس قانون هر طرح توسعه اگر بیش از ۵ سال طول بکشد، عملا طرح باید کنار گذاشته شود، در حالی که این طرح، طرح توسعه نبود و بلکه ساماندهی بود. از طرفی بیش از ۲۰ سال است که این عارضه بر زمین‌های اطراف دانشگاه تهران مستولی شده است. 

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با تاکید بر موثر بودن اقدام شورای عالی معماری وشهرسازی در تصویب این مصوبه گفت: پس از دو سال که مصوبه‌ای به دانشگاه تهران ابلاغ شده بود که در آن آمده بود، اگر طرحی دارید ارائه دهید، این دانشگاه طرحی ارائه نداد و یا طرحی ارائه داد که با چارچوب‌های دانشگاه تهران که ثبت اثر ملی هستند، همخوانی نداشت و در عین حال وضعیت مردم نیز بلاتکلیف بود. 

او ادامه داد: در نهایت شورای عالی معماری و شهرسازی مصوب کرد که شهرداری تهران طی یک ماه با توجه به پهنه پیرامونی و طرح تفصیلی طرح ویژه این منطقه را ارائه و در ماده ۵ مصوب کند و مردم اجازه داشته باشند براساس طرحی که شهرداری ارائه می‌دهد، مجوز ساخت و ساز بگیرند. 

او در پاسخ به این سوال که با توجه به بافت منطقه و ارزش تاریخی که دارد، تا چه ارتفاعی اجازه ساخت و ساز در این منطقه داده خواهد شد؟ گفت: باید حواسمان باشد که دانشگاه تهران ثبت اثر ملی است و حوزه استحفاظی درجه یک و درجه دو دارد. براساس طرحی که شهرداری ارائه می‌دهد و ظرفیت‌هایی که برای این محل در نظر گرفته شده، میزان تراکم مشخص خواهد شد و ممکن است چهار طبقه و یا سه طبقه باشد. 

نژاد بهرام افزود: ساخت و ساز با توجه به حریم لایه به لایه فرق می‌کند اما فکر می‌کنم حداکثر ارتفاع مجاز ساخت ۱۲ متر باشد که ۴ طبقه را شامل می‌شود. شهرداری طی مدت یک ماه طرح را ارائه می‌دهد و میزان مجاز ساخت و ساز مشخص می‌شود. 

او تاکید کرد: با توجه به اینکه دانشگاه تهران ثبت اثر ملی است میراث فرهنگی ضوابطی را برای ساخت و ساز در نظر دارد که این ضوابط در صدور حد مجاز ساخت و ساز اولویت دارد.

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1534651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =