خیز بلند مصر برای گسترش همکاری های اقتصادی با ایران

کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگویی با بررسی گفتگوهای انجام شده بین ایران و مصر از تاثیر نتایج این گفتگوها بر روابط تهران و ریاض گفت.

به گزارش خبرآنلاین، حسن هانی زاده در بررسی فضای مثبت منطقه ای در نتیجه گفتگوها میان کشورها به بررسی گفتگوهای اخیر مصر و اردن پرداخت. وی همچنین بررسی کرد که آیا گفتگوهای تهران و قاهره نیز در راستا و تداوم گفتگوهای بغداد، یعنی مذاکره تهران و ریاض است که پاسخ داد: روابط مصر و اردن با عراق روابطی است که در چارچوب حوزه کشور های عربی قابل تعریف است. طبیعتا عراق هم کاملا موثر در تعدیل رابطه اعراب با ایران است. اما  روابط اقتصادی مصر و ایران همیشه وجود داشته است. یعنی روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور خیلی پررنگ تر از رابطه سیاسی است به دلیل اینکه ایران سرمایه گذاری زیادی در حوزه نساجی و صنعتی از زمان های گذشته با این کشور دارد. ایران به همین دلیل یک دفتر حفاظت از منافع دارد که بر روابط اقتصادی نظارت می کند. به نظر می رسد از نظر اقتصادی مصر به تهران باز هم نزدیک تر خواهد شد اما در حوزه سیاسی اوضاع به طور مشابه پیش نمی رود. چرا که مصر یک نگاه کاملا امنیتی نسبت به رابطه با ایران دارد. سه میلیون شیعه در این کشور هستند که قاهره را نگران می کنند و مصر همواره با نگاه بدبینانه ای نسبت به ایران رفتار می کند و همیشه نگاه امنیتی دارد. لذا در حوزه اقتصادی روابط از این هم بهتر می شود اما در حوزه سیاسی روابط ناپایدار ادامه خواهد داشت.

این کارشناس در پاسخ به این پرسش که آیا بهبود روابط بین ایران و مصر می تواند تاثیر مثبتی بر روی روابط ایران و عربستان نیز بگذارد گفت:  اگر روابط تهران و ریاض بهبود پیدا کند و مذاکرات سه ماهه ایران و عربستان به یک نتیجه و نقطه قابل قبول برسد،تاثیر خود را نه تنها بر مصر بلکه به جهان عرب خواهد گذاشت. چرا که بسیاری از کشورهای عربی رفتارشان تابعی از رفتار عربستان است و هرگاه روابط ایران با ریاض بهبود بیابد، بقیه کشورهای عربی به سمت ایران متمایل خواهند شد. مصر هم از جمله این کشورهاست. طبیعتا سیگنال سبز عربستان به مصر وجود داشته که با توجه به تصمیم ریاض برای گفتگو با ایران قاهره هم می تواند دست به اقدامات مشابه بزند. البته فراموش نکنیم که مصر سیاست های خودش را به طور مطلق با عربستان هماهنگ می کند. هر گاه رابطه بین ایران و عربستان بهبود پیدا کند، مصر هم همین کار را تکرار می کند.
 

مشروح گفتگو را در لینک زیر بخوانید:

ایران و مصر پس از چهل سال عادی‌سازی روابط را آغاز می‌کنند؟

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1536547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =