10 روش برای حفاظت اطلاعات هنگام استفاده از گوشی اندروید

هک کردن اطلاعات، به سرقت رفتن گوشی و از دست دادن داده‌های آن، ساده‌تر و اتفاقی‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنیم، چه بسیار افرادی که چنین وقایعی را برای خود دور از انتظار می‌دیدند و به راحتی و در جایی غیرمنتظره، اطلاعات گوشی خود را از دست داده‌اند. اگر چه شاید این حرف‌ها ترسناک و تا حدی ناامید کننده به نظر برسند، اما روی یک موضوع تاکید دارند؛ روش‌های حفظ امنیت گوشی را بیشتر یاد بگیریم. بسیاری از کارهایی که امنیت گوشی را فراهم می‌کنند، ساده‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید، اما نتیجه مهم و اثربخشی ایجاد می‌کنند. با این مقدمه، سعی داریم این راه‌ها را به همراه شما بررسی کنیم. موارد اشاره شده، مربوط به گوشی‌های اندرویدی است.

1. هنگام خرید گوشی دقت کنید

اولین و مهم‌ترین گام در تامین امنیت گوشی به خرید گوشی بازمی‌گردد؛ سعی کنید خرید گوشی موبایل را از فروشگاه‌ها و نمایندگی‌های معتبر انجام دهید. همچنین با توجه به بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفته‌اید سعی کنید جدیدترین گوشی‌ها را خریداری کنید که علت آن را در ادامه توضیح خواهیم داد. اگر پیشنهاد ما را می‌خواهید می‌توانیم انتخاب از بین انواع گوشی شیائومی را که در مدل‌های مختلف ارائه می‌شوند پیشنهاد دهیم. این نوع از گوشی‌های موبایل را می‌توان با قیمت مناسب خرید و در عین حال از کیفیت و کارایی آنها مطمئن بود. بنابراین می‌توانید گوشی های شیائومی را مد نظر داشته باشید.

اما موضوع مهم دیگر در خرید گوشی‌ها از فروشندگان معتبر، خرید گوشی‌های اصل است تا بتوانیم از امکان پچ‌های اندرویدی (Android patches) آنها استفاده کنیم. پچ‌های امنیتی برای رفع مشکلات و خطاهای برنامه نویسی به کاربران گوشی‌های اندرویدی ارائه می‌شود. به عبارتی دیگر نرم‌افزارهایی که در گوشی‌ها وجود دارد خطاها و اشکالاتی دارند و برنامه نویسان نرم‌افزار در به‌روز رسانی‌های متعددی که ارائه می‌دهند، سعی در برطرف کردن این خطاها دارند. بنابراین زمانی که گوشی اندرویدی از شما می‌خواهد روی گزینه آپدیت گوشی کلیک کنید، معطل نکنید و این کار را انجام دهید. از همین‌روست که گوشی‌های قدیمی کمتر امکان به روزرسانی پچ‌های امنیتی را دارند و در نتیجه بیشتر در معرض مشکلات امنیتی قرار می‌گیرند.

2. قفل کردن تلفن را فراموش نکنید

احتمالا با خود فکر می‌کنید، این روش نیازی به یادآوری ندارد، اما اشتباه می‌کنید؛ هنوز افراد بسیاری وجود دارند که علاقه‌ای به قفل کردن گوشی‌های خود ندارند و در نتیجه اگر گوشی‌شان مورد سرقت سارقین موبایل قرار گیرد، با احتمال بیشتری، امکان دسترسی به تمام اطلاعات آنها وجود دارد.

موضوع دوم آن است که در هنگام فعال کردن قفل سعی کنید روش پین (PIN) را برای قفل کردن گوشی خود انجام دهید، چرا که سایر روش‌ها مانند اثر انگشت، الگو، تشخیص صدا و تشخیص عنبیه و غیره در بیشتر موارد قابل شکستن هستند.

3. از احراز هویت دو مرحله‌ای استفاده کنید

10 روش برای حفاظت اطلاعات هنگام استفاده از گوشی اندروید

به روش two-factor authentication، می‌توانید خدمات گوگل را نیز در گوشی خود قفل کنید. برای مثال اگر تصاویر و ویدئوهای خود را در Google Photos ذخیره کرده‌اید، این گزینه را به شما پیشنهاد می‌کنیم. برای این کار باید به بخش settings و سپس security بروید و پس از آن گزینه  two-factor authentication را انتخاب کنید و مراحل گفته شده را اجرا کنید.

4. اپلیکیشن‌ها را از گوگل استور تهیه کنید

تا آنجایی که می‌توانید اپلیکیشن‌ها را از Google Play Store تهیه کنید. سایر اپ استورها، با احتمال بیشتری امکان انتقال بدافزارها را به گوشی شما دارند. همچنین برای اینکه امنیت گوشی‌تان بیشتر حفظ شود، می‌توانید از بخش settings گوشی وارد security شوید و گزینه play protect را انتخاب کنید. این مرحله بسته به نوع گوشی و نسخه اندرویدی، ممکن است در جزئیات متفاوت باشد؛ اما با فعال کردن این بخش، گوگل پلی پروتکت، به صورت خودکار دستگاه اندرویدی شما را در حین نصب برنامه‌ها از جهت وجود بدافزارها اسکن می‌کند.

5. از گزینه device encryption استفاده کنید

اگر مایلید گوشی شما مورد سرقت جاسوسی اطلاعات قرار نگیرد، device encryption را روی گوشی خود فعال کنید. برای اینکار از بخش settings، security را انتخاب کنید و از میان گزینه‌های موجود Encrypt device را انتخاب کرده و مراحل گفته شده را به ترتیب انجام دهید تا اطلاعات شما از دید هکرها و سارقان اینترنتی محفوظ بماند. یادتان باشد برای این کار، حتما باتری گوشی خود را تا بالاتر از 80 درصد شارژ کنید، چرا که اینکار بسته به اطلاعات گوشی، بین یک ساعت یا بیش از آن طول می‌کشد.

6. از اینترنت ایمن استفاده کنید

سعی کنید از اینترنت رایگان کافه‌ها و رستوران‌ها و یا دیگر فضاهای عمومی استفاده نکنید و تا رسیدن به وای فای معتبر صبر کرده یا نهایتا از اینترنت گوشی‌تان کمک بگیرید. گاهی وقت‌ها اینترنت‌های رایگان امن نیستند و ممکن است برایتان مشکلاتی را به دنبال داشته باشند که در این مطلب به آن‌ها اشاره شده است.

7. آنتی ویروس نصب کنید

اگرچه گوشی‌های هوشمند امروزی، کمتر به وجود آنتی‌ویروس‌ها نیاز دارند و امکاناتی مانند Google Play Protect بسیاری از نرم‌افزارها را از جهت وجود عامل خارجی و بدافزار مورد بررسی قرار می‌دهد، اما سعی کنید آنتی‌ویروس مناسبی نیز روی گوشی خود نصب کنید و هر چند وقت یکبار آن را فعال کرده تا وضعیت گوشی شما را بررسی کند.

8. پسوردهای خود را مدیریت کنید

10 روش برای حفاظت اطلاعات هنگام استفاده از گوشی اندروید

امروزه برای ورود به بسیاری از وب‌سایت‌ها و اپلکیشن‌ها، نام کاربری و رمز عبور نیاز است و افراد زیادی ترجیح می‌دهند از یک پسورد برای تمامی این موارد استفاده کنند یا پسوردهای مختلف را در کاغذی یادداشت می‌کنند و همیشه همراه خود دارند. اما این راه اصولی برای حفاظت از اطلاعات گوشی نیست. البته متوجه هستیم که حفظ کردن انواع مختلفی از پسوردها نیز کار ساده‌ای نیست. برای مدیریت پسوردها، پیشنهاد می‌کنیم اپلیکیشنی مانند 1 password را روی گوشی خود نصب کنید تا بتوانید پسوردهای مختلف ایجاد کنید و از امنیت آنها نیز مطمئن باشید.

9. بلوتوث خود را قطع کنید

اگر از ساعت‌های هوشمند استفاده می‌کنید، احتمالا نیاز دارید به بلوتوث گوشی متصل شوید، اما به شما پیشنهاد می‌کنیم در فضاهای عمومی تا جایی که می‌توانید اینترنت و بلوتوث گوشی خود را خاموش کنید تا احتمال سرقت اطلاعات‌تان کم شود.

10. از فضای ابری یا هاردهای فیزیکی استفاده کنید

سعی کنید همواره از تمام اطلاعات ارزشمند خود، فایل بک آپ یا پشتیبان تهیه کنید. فضای ابری که گوگل در Google Photos و OneDrive ارائه می‌دهد، به شما امکان ذخیره مقدار زیادی از اطلاعات را می‌دهد، اما سعی کنید اطلاعات مهم را در هاردهای فیزیکی مانند فلش مموری‌ها و یا هارد اکسترنال نیز ذخیره کنید. البته باید سعی کنید از هارد اکسترنال با کیفیت و سرعت انتقال داده مناسب استفاده کنید. در حال حاضر انواع هارد در حجم‌های ا ترابایت ، 2 ترابایت و 4 ترابایت در دسترس شما هستند که می‌توانید بسته به نیاز و قیمت سراغ آن‌ها بروید. در حال حاضر خرید هارد اکسترنال وسترن دیجیتال از سایت دیجی‌کالا با ظرفیت‌های مختلف می‌تواند پاسخگوی بسیاری از نیازهای شما در زمینه بک‌آپ گرفتن از اطلاعات باشد.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1536827