رئیس مؤسسه آموزشی و پژهشی امام خمینی گفت: بعد از فتنه سال 88 قابل پیش‌بینی بود که فتنه بعدی سخت‌تر خواهد بود.

به گزارش خبرآنلاین آیت‌الله مصباح یزدی در دیدار و گفت‌وگو با اعضای شورای هماهنگی جامعه اسلامی مهندسین که در مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) حضور یافته بودند افزود: جامعه ما واقعاً در این امتحان موفق شدند، بنابراین در کلاس بالاتر باید امتحان سخت‌تری بدهند و منتظر امتحان سخت‌تری باشیم.

آیت‌الله مصباح یزدی ‌گفت: با یک دید کلی که از اسلام آموخته‌ایم و می‌شود گفت هدف قریب از آفرینش انسان "امتحان " است ‌‌و انسان به عنوان موجود دارای اختیار می‌تواند به مقام خلیفه‌اللهی برسد. خلیفه‌الله موجودی است که با اراده و انتخاب خود راهی را بر سر دوراهی برمی‌گزینند، انسان همواره در حال امتحان است و آن لحظات بزنگاه و دارای شرایط سخت "فتنه " نام دارد وگرنه ما دائما با اعضاء و جوارح خود، با فکر و قلم خود در حال امتحان هستیم.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژهشی امام خمینی افزود: نقطه عطف‌هایی ممکن است جامعه‌ای را در بربگیرد که اگر در آن امتحان قبول شوند، موجب ترقی بسیار و اگر مردود شود، موجب سقوط می‌شود. اینها در فرهنگ قرآنی فتنه نام می‌گیرد.

آیت‌الله مصباح بزرگترین فتنه در جهان اسلام را فتنه سقیفه عنوان کرد و گفت: اگر فتنه از مقوله امتحان است که هست، قاعدتا باید فتنه مراتب مختلفی داشته باشد، لذا انسان در مراحل زندگی فردی (‌نوجوانی، جوانی و ...)امتحان شده و هر‌‌چه کامل‌تر می‌شود، امتحان‌ها سخت‌تر می‌شوند.

وی ادامه داد: بنابراین بعد از فتنه سال 88 قابل پیش‌بینی بود که فتنه بعدی سخت‌تر خواهد بود و این طبیعی است، چرا‌که جامعه ما واقعاً در این امتحان موفق شدند و امتحان خوبی دادند، بنابراین در کلاس بالاتر باید امتحان سخت‌تری بدهند، بر این اساس ‌می‌بایست منتظر امتحان سخت‌تری باشیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: بنده و بزرگترهای بنده نیز نمی‌توانند تعیین کنند که ممکن است چه نوع امتحانی در پیش باشد، لذا آنکه سؤالات امتحانی را طراحی می‌کند، خوب بلد است چگونه این سؤالات را طرح ‌و چگونه آنها را حفظ کند که کسی نتواند تقلب کند، بنابراین زمانی متوجه می‌شویم که سؤالات این امتحان سابقه‌ای در قبل نداشت و از راهی که هیچ باور نمی‌کردیم، امتحان انجام گرفت. امتحان فازهایی دارد که برخی از آن فازها در جریان است.

آیت‌الله مصباح گفت: همانطور که امتحانات مراتبی دارد، قبولی‌ها در امتحان هم مراتبی دارد. شاگرد اول کنکور شدن با شاگرد چندهزارم بسیار متفاوت بوده و طبیعی است که در امتحانات اجتماعی نیز این سلسله مراتب وجود داشته باشد. ‌این سلسله مراتب تابع مشخصه‌های قلبی است که در این امتحان اثر می‌گذارد.

وی ادامه داد: در فرهنگ دینی و اسلامی ما این مشخصه‌های قلبی را پایه‌های معرفت،‌ ایمان توصیف می‌کنند، لذا آنهایی که که معرفتشان و ایمانشان بالاست، در امتحانات نمرات خیلی خوبی می‌آورند. ‌‌کسانی هم هستند که مراتب پایین‌تری دارد تا به حد نصاب برسند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژهشی امام خمینی اظهار داشت: اگر ما بخواهیم برای فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی‌مان الگوی حداعلی را برای ملت 70 میلیونی قرار دهیم، این با شکست مواجه خواهد شد، چرا‌که شاگرد اول یک نفر بیشتر نیست. شاگرد اول یک نفر است؛ نه هزار نفر. لذا اگر امتحان را آنچنان وسیع فرض کنیم که مردودین هم به حساب بیایند، وجه عقلایی نخواهد داشت، زیرا امتحان اصلا برای چه بود؟ چه موقع باید از این‌ها درس و عبرت گرفت؟ البته محال نمی‌دانیم که کسی تحول پیدا کند و در تاریخ و قرآن نمونه‌هایی هستند.

آیت‌الله مصباح افزود: مثلا قرآن کریم در ماجرای «بلعم باعورا» تعبیری به کار می‌برد که آن تعبیر را درباره انبیا به کار می‌برد، ولی بعد کار او به جایی رسید که مثل کلب و سگ یاد شد، آدمی‌زاد اینگونه است، می‌تواند به حدی برسد که در مقامات انبیا و اولیا قرار گیرد و هم می‌تواند آنقدر سقوط کند که در مقام حیوانی قرار گیرد.

وی گفت: کسانی بودند که در امتحانات اولیه جهش و ترقی کردند که این محال نیست، لذا در مقام اثبات و اعتماد توجه به سوابق قابل توجه است و تا زمانی که اثر سوئی از او ظاهر نشده، نباید دست رد به سینه کسی بزنیم، مگر اینکه دلیلی محکم داشته باشیم که دروغ می‌گوید.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: در یک جمعیت 70 میلیونی شناخت افراد نسبت به اصل دین، انقلاب، سیاست، مدیریت مراتب‌شان فرق می‌کند، همچنین مراتب ایمان افراد نیز فرق می‌کند، به عنوان مثال ایمان ابوذر و سلمان آن قدر به هم نزدیک بود که پیامبر اینها را با هم برادر کرد، اما پیامبر می‌فرماید اگر ابوذر می‌دانست چه در دل سلمان است، می‌گفت او کافر است و اقدام به قتلش می‌کرد، یعنی مراتب معرفت اینقدر متفاوت است. کسی تا یک حدی ظرفیت و میزان و تحملش اندازه‌ای دارد.

آیت‌الله مصباح گفت: در ‌‌فتنه‌هایی که امتحان‌های سخت‌ ‌و سرنوشت‌سازی برای جامعه ‌بوده و ممکن است مسیر اجتماع عوض شود و یکجا یک ملت امتحان می‌دهند، ‌کارهای فردی جواب نمی‌دهد، چراکه انبوه نیروهای مشرک جمع شده‌اند و کار فردی کافی نیست. در مقابل فتنه‌ای که این همه نیروهای انباشته دارد، انباشت نیروی حق لازم است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژهشی امام خمینی اظهار داشت: در طول تاریخ صاحب‌نظران بحث می‌کردند که برای حل این مشکل چه باید کرد، لذا راه‌حل متفکران غربی این شد که گروه‌های هم‌فکری به نام "حزب " تشکیل دهند که البته مفهوم حزب در قرآن هم هست. ولی این معنای لغوی آن است و آن اصطلاح اجتماعی و سیاسی‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارد.

آیت‌الله مصباح که در جمع اعضای جامعه اسلامی مهندسین سخن می‌گفت، توضیح داد: حدود 60 سال قبل نیز در ایران زمانی که بحث می‌شد برای مبارزه چه کار کنیم، به این نتیجه رسیدند که حزب تشکیل دهند که مفهوم خود را داشت، این جریان تا بعد از انقلاب نیز ادامه داشت و در همان اوایل پیروزی انقلاب بهترین نیروهای انقلابی، خوش‌فکرترین و با اخلاص افراد حزب جمهوری اسلامی را تشکیل دادند.

آیت‌الله مصباح در ادامه سخنان خود تصریح کرد: این فتنه‌ای که اخیراً احساس می‌شود، همان امتحان بالاتر است که فکر می‌کردیم روزی پیش خواهد آمد، کسانی که از این فتنه ابراز نگرانی‌هایی دارند، با انگیزه‌های مختلف هستند.

وی گفت: به عنوان فرض، کسی ممکن است از این نگرانی باشند که رقیبشان در میدان سیاست پیروز شود و این آنها را نگران کرده است، یعنی ممکن است در میدان‌های انتخاباتی در مقابل آنها شکست بخورند. این نگرانی انگیزه مقدس نیست. این اختلاف از جنس جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های آمریکاست و با آن فرقی نمی‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: تنها چیزی که می‌تواند قداست داشته باشد، این است که این نگرانی وجود داشته باشد که اگر یک گروه منحرف سر کار بیایند، به اسلام و ‌ارزش‌های انقلاب لطمه وارد می‌کند و متاسفانه چنین شواهدی وجود دارد، اما اینکه آنها پست‌ها را اشغال کنند و نتوانند خوب اداره کنند، خیلی نگران کننده نیست، چرا‌که افراد در توانمندی‌ها متفاوت هستند و هر کسی ممکن است سلیقه‌ای داشته باشد.

/27219

کد خبر 153707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فدا یي شیرازی IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۶
    0 0
    استاد گرامی آشی است که خودتان پختید، آموزه های دینی می گوید اگر اشتباه شده است شجاعانه باید پذیرفت نه آن که با (توجیه کردن) توپ را به زمین دیگران انداخت.
  • بدون نام IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۶
    0 0
    حضرت امام با آن عظمت در چند مورد فرمودند من اشتباه کردم.آیا وقت آن نرسیده است که ما هم به اشتباه خودمان اعتراف کنیم؟
  • بدون نام IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۶
    0 0
    یکی بپرسد جناب مصباح چه شده است که این طور دچار سراسیمه گی شده اند مگر نه این که این ها شاگردان خودشان و دست پرورده های ایشان اند مگر نه این که طی این سه دهه جناب ایشان هیچ وقت از هیچ روندی راضی نبودند هی شاگرد پروارندند و توی گوش شاگردان شان آیه ی یاس خواندند تا از دل آن اینی بیرون آمد که آمده است پس دیگه اشکال کجاست؟ چرا مردم باید تقاص بدهند بلاخره یک بار هم که شده آدم هایی دخیل باید جوابگو باشند