در شرایطی که انتظار می رفت روزهای پایانی ماه می به آرامی سپری شود و بلاتر با برتری کامل در انتخابات فیفا به پیروزی برسد ، حرکت انتحاری انگلیسیها بازی را کاملا بهم زد .

امیر نوری زاده:اختلاف بلاتر و انگلیسی ها بر سر انتخاب میزبان بازیهای جام جهانی 2018 به اوج رسید و اعلام شدن روسیه به عنوان میزبان این دوره و بدتر از آن حذف شدن انگلیس در همان دور اول انتخابات با تنها یک رای ، چیزی نبود که مسئولان فوتبال این کشور بتوانند به سادگی با آن کنار بیایند.پیش از انتخابات روزنامه های انگلیسی از جمله تایمز با انتشار گزارش و اسناد دقیق از رشوه گیری دو تن از اعضای کمیته اجرایی فیفا خبر داده بودند و این سازمان را ناچار به واکنش و اخراج این دو نفر کرده بودند . فیفا هم با کنار گذاشتن کشوری که به باور مردمش مخترع فوتبال و مهد این ورزش محبوب جهانی هستند ، ضرب شست محکمی به افشاگران نشان داد و با گذشت چند هفته از انتخابات رسما اعلام کرد حذف میزبانی جزیره برای انتقام گیری بوده و فیفا نمی تواند بپذیرد کشوری میزبان شود که این سازمان را متهم به رشوه گیری کرده است .
انگلیسی ها با تمام تدارکی که برای شنیدن نامشان دیده بودند ؛ در برابر عمل انجام شده قرار گرفتند و روسها با توجه به دوری شهرهای میزبان و امکانات ورزشی ضعیف در برابر انگلیسی ها و حتی میزبانی مشترک پرتغال /اسپانیا ، بخاطر بهره گرفتن از لابی های سیاسی ولادیمیر پوتین و اولیگارشی فعال در صحنه ورزش اروپا به عنوان میزبان 2018 انتخاب شدند.
با در پیش بودن انتخابات فیفا در ماه ژوئن ، انگلیسی ها سرمایه گذاری عمده ای روی جدی ترین رقیب بلاتر انجام دادند. محمد بن همام قطری تنها امید آنها برای به چالش کشیدن فیفا و هیات اجرایی آن و به زیر کشیدن بلاتر از تخت امپراتوری فوتبال جهان بود . بن همام نه سال در راس کنفدراسیون فوتبال بزرگترین قاره آسیا بود و نمایش خوب تیمهای این قاره در بازیهای جام جهانی 2006 و 2010 توانسته جایگاهش را تقویت کند. لیگ قهرمانی آسیا که یکی از برنامه های اصلی بن همام به شمار می رفت که گرچه از نظر پرستیژ و کارایی در اسیا کارنامه خوبی نداشته و در هشت سالی که از راه اندازی اش می گذرد هنوز هم با مشکلات زیادی مواجه است اما به هر حال روند توسعه باشگاه ها در سرتاسر قاره اجرا شده و این نکته قابل توجهی در کارنامه این مرد قطری است .برنامه آسیا ویژن درکشورهای ضعیف و فقیر آسیا موجب گسترش و بهبود لیگ های داخلی شده و لابی های موفق بن همام برای کشاندن باشگاه های مشهور اروپایی به آسیا صدها میلیون دلار برای کشورهای این قاره درآمد کسب کرده است .
انگلیسی ها هیچ وقت نتوانستند حضور بلاتر در راس فیفا را تحمل کنند و حتی در انتخابات سال 2002 که پیروزی بلاتر تقریبا مسجل بود از عیسی هایاتو کامرونی حمایت کردند اما بلاتر با اختلاف فراوان این حریف را پشت سر گذاشت و در سال 2007 هم بدون رقیب خاصی درمقام خود ابقا شد.
با این همه آنها نمی توانستند بیکار بنشینند و باز هم شاهد پیروزی آسان و بی دردرسر بلاتر باشندو بن همام بهترین و البته تنها گزینه آنها بود. یکی از مسئولان اتحادیه فوتبال انگلستان که هرگزنامش فاش نشد به رویترز در ماه گذشته گفته بود:«ما معتقدیم سه دوره ریاست برای بلاتر کافی است وما به شکل رسمی از بن همام درانتخابات بعدی حمایت خواهیم کرد.فیفا به تغییر ساختار نیاز دارد و باید مدرنیزه شود و برای اینکار به روسای جوان تر نیاز دارد.»
بن همام در ابتدا خیلی امیدوار به میدان آمد و در سخنرانی اش درمقر فیفا که به نوعی مناظره انتخاباتی با بلاتر محسوب می شد وعده داد کمک سالانه برای 208 عضو فیفا را دو برابر میزان 500 هزار دلار کنونی خواهد کرد.او همچنین در برابر شایعه برگزاری جام جهانی 2022 در زمستان که مورد حمایت تلویحی بلاتر هم قرار گرفته بود به شدت واکنش نشان داد و گفت جام را در همان تابستان و با استفاده از سیستم خنک کننده ویژه ای که برای ورزشگاه های قطر ابداع شده برگزار خواهندکرد و بلاتر در جایگاهی نیست که بتواند برای قطر تصمیم بگیرد.
این وعده ها و واکنشها انگلیسی ها را تا این اواخر امیدوار کرده بود اما در آن سو بلاتر هم که از همان روزهای نخست به پیروزی اش مطمئن بود ، می دانست انگلیسی ها مدارک دیگری هم در رابطه با رشوه گیری برخی دیگر از اعضا دارند اما چون این مدارک به میزبانی قطر برای جام جهانی 2022 مربوط می شود و آنها قصد حمایت از بن همام را دارند ، چنین مدارکی هرگز به رسانه ها درز پیدا نمی کند .
به نظر بلاتر انگلیسیها تا زمان برگزاری انتخابات با توهم پیروزی بن همام به لابی های بی نتیجه دست می زدند و او هم براحتی با کسب آرای لازم برای چهار سال دیگر به ریش انگلیسیها می خندید.
ضعیف بودن بن همام در برابر رقیب مسن اما پرنفوذ و قدرتمندش اجازه نداد تا بازی به این شکل ادامه پیدا کند. حمایت روسیه ، افریقا ، اقیانوسیه و سرانجام شخص پلاتینی ویوفا پیروزی بلاتر را قطعی و ادامه حمایت انگلستان از بن همام را بی معنی کرد .
به این ترتیب تنها یک گزینه برای انگلستان باقی ماند:افشای باقی اسناد رشوه گیری که این بار پای بن همام و قطری ها را به عنوان متهم شماره 2 ماجرا پیش می کشید . دیمین کالینز، نماینده محافظه کار مجلس انگلستان، در مجلس عوام گفت که "عیسی حیاتو"، نایب رئیس کامرونی فیفا و "ژاک آنوما "از ساحل عاج، از قطری ها برای رای دادن به میزبانی این کشور درجام جهانی 2022 مبلغ 5/1 میلیون دلار پول گرفته‌اند . انگلستان چند روز پس از این اقدام انتحاری اعلام کرد اصلا در رای گیری ماه اینده فیفا شرکت نمی کندوعملا اعتبار فیفا و انتخابات را زیر سوال برد .
سایر کشورهای کاندیدا هم با واکنش نسبت به این موضوع خواهان بررسی بیشتر موضوع شدند و حتی موضوع تجدید روند انتخاب کاندیدای جام جهانی 2022 مطرح شد . جولیا گیلارد نخست وزیر استرالیا با اشاره به گزارش پارلمان انگلیس در مورد سلامت عملکرد قطر در راه کسب میزبانی گفت: «استرالیا تلاش فراوانی برای رسیدن به این هدف انجام داد اما قصد نداریم در این مورد از فیفا شکایت کنیم.»
درخواست میزبانی استرالیا در همان مرحله اول رقابت با کسب تنها یک رای از 22 رای ممکن رد شد و این در حالیست که دولت کانبرا 5 / 49 میلیون دلار برای این هدف هزینه کرده است."
وی افزود:« من نمی خواهم شیوه انتخاب و رای گیری فیفا را زیر سوال ببرم اما این روش ما را کاملا ناامید کرد.ما ترجیح می دهیم در رقابتی سالم و اخلاقی بازنده شویم.وی در مورد درخواست برای تجدید رای گیری گفت این سوالیست که فیفا باید به آن پاسخ دهد.»
اصرار استرالیایی ها و نگرانی شدید آمریکا که اصلی ترین رقیب قطر به نظر می رسید ، فیفا را در موقعیت بدی قرار داد تا جایی که بلاتر اعلام کند درصورت اثبات رشوه گیری احتمال لغو میزبانی قطر وجود دارد .
در فاصله چند ساعت تا برگزاری انتخابات باید دید بلاتر چگونه روزهای بحرانی را پشت سرمی گذارد و اقدام متقابلش برای انگلیسیهایی که دیگر چیزی برای ازدست دادن ندارند ، چه خواهد بود. بن همام ساعتی قبل در بیانیه ای جدید گفته تاآخر می جنگد و اتهامات به او مثل غباری است که در مسیر باد قرار گرفته باشد. او این ها را دسیسه ای از سوی بلاتر می داند.

 

تاریخ

 

 

 

عنوان و مقام اظهار نظر کننده

اظهار نظر

29 ژانویه 2011

 

محمد بن همام، رییس قطری کنفدراسیون فوتبال آسیا

اقدام سپ بلاتر در راستای اختصاص دادن 20 میلیون دلار به اینترپل به منظور مبارزه با ساخت و پاخت و رشوه‌گیری در مسابقات فوتبال،خودسرانه و با موافقت کمیته اجرایی فیفا نبوده است.

 

8 اوریل 2011

 

چونگ مونگ جون رییس اتحادیه فوتبال کره‌جنوبی

ما از نامزدی بن همام رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا حمایت می‌کنیم..بلاتر مدت 30 سال رییس و دبیرکل فیفا بوده و اکنون وقت آن رسیده که راه را برای یک فرد جدید باز کند.»

 

5 می 2011

ویتالی موتکو وزیر ورزش، گردشگری و سیاستگذاری جوانان روسیه

مسکو در انتخابات برای برگزیدن رییس فیفا در روز اول ماه ژوئن از بلاتر حمایت می کند.ما اقدامات او برای فوتبال در سطح جهانی و روسیه را ارج می نهیم.

 

16 می 2011

 

سپ بلاتر،رییس فیفا

اگر بن‌همام دلش برای فوتبال بسوزد او هم باید به خود من رای بدهد.همه اهالی فوتبال مرا می‌شناسند و می‌دانند که تا چه حد نگران فوتبال و آینده آن هستم. نباید اجازه بدهیم سیاست وارد فوتبال شود،

16 می

2011

مایک لی، عضو بلندپایه روابط عمومی قطری ها در راه میزبانی جام جهانی

من در بالاترین سطح میزبانی جام جهانی کار می کردم، اما مدرکی دال بر اینکه رشوه ای به شخصی پرداخت شده، ندیدم. تجربه می گوید اگر چنین چیزی وجود داشت حس من از آن باخبر می شد، اما چنین حسی ندارم.

 

22 می 2011

 

فرانس بکن‌باوئراز اعضای اسبق هیات اجرایی فیفا

به نظرم اوضاع خطرناکی است چون فیفا ممکن است به دو جناح تقسیم شود.یکی از نقاط قوت فیفا یکپارچگی آن بوده است. حیف است که این اتفاق بیفتد.به نظرم اوضاع برای بن‌همام دشوار است. بلاتر فیفا را به خوبی می‌شناسد و تا حالا کارش را به خوبی انجام داده است.

 

 

 

 

 

41251

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 153709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =