۰ نفر
۶ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۲

وضعیت باراک اوباما اصلا مناسب نیست. این را نظرسنجی منتشر شده در روزنامه اسراییلی جورزالیم پست می گوید.

باراک اوباما پنجشنبه گذشته در خصوص مناقشه صلح اسراییل و فلسطین سخنانی بر زبان راند که خشم مردم اسراییل را برانگیخت. سخنان وی در آیپک هم نتوانست نقش آب بر روی آتش را بازی کند. بر اساس تازه ترین نظرسنجی ها که در آن 600 یهودی اسراییلی شرکت داشتند، 40 درصد از آنها باراک اوباما را مردی طرفدار فلسطین می دانند. بر اساس نظرسنجی موسسه اسمیت که روزنامه جورزالیم پست مدیریت آن را بر عهده داشت تلاش های اوباما در مجمع یهودیان موسوم به آیپک برای جبران مافات کافی نبوده است.

باراک اوباما درست چهل و هشت ساعت پس از سخنرانی در خصوص بازگشت اسراییل به مرزهای 1967 بود که در آیپک هم سخن گفت تا شاید بتواند از زهر کلام پیشین خود بکاهد. در اجلاس آیپک البته آقای اوباما سخن پیشین خود در خصوص مرزهای 1967 را پس نگرفت و وعده سفر به تل آویو در مقام رئیس جمهوری آمریکا را هم نداد. با این همه تاکید کرد که اسراییل باید سرزمین یهودی ها باقی بماند. با درخواست فلسطینی ها برای بازگشت اوارگان مخالفت کرد و از رویای یهودی ها برای برخورداری از سرزمینی به نام اسراییل سخن گفت. وی لیستی از خدماتی را ارائه داد که امریکا در این سال ها به اسراییل داده است. زمانی که در این نظرسنجی از حاضران پرسیده شد: آیا دولت باراک اوباما را اسراییلی می دانید یا فلسطینی ؟ 12 درصد در پاسخ گزینه طرفدار اسراییل را انتخاب کردند. 34 درصد نظر خنثی دادند و 13 درصد هم از اظهار نظر سرباز زدند.

پاسخ دهندگانی که خود را چپ می دانند بیش از دیگران دولت باراک اوباما را طرفدار اسراییل خواندند. در میان طرفداران حزب کادیما ، 37 درصد دولت را فلسطینی و 19 درصد آن را اسراییلی خواندند. در میان طرفداران حزب لیکود هم 49 درصد اوباما را طرفدار فلسطین می خوانند و 11 درصد اسراییلی. این نظرسنجی ها از سال 2008 تاکنون به شکل زنجیره ای برگزار شده است. نخستین آنها پیش از نخستین دیدار اوباما و بی بی و سخنرانی تاریخی او در قاهره انجام گرفت. در آن زمان 31 درصد او را اسراییلی خواندند و 14 درصد فلسطینی. دومین نظرسنجی یک ماه بعد از این سخنرانی انجام گرفت و در آن در آمار و ارقام تغییرات شگرفی رخ داده بود. 50 درصد از پاسخ دهندگان اوباما را مردی نزدیک به فلسطین خواندند و 6 درصد او را طرفدار اسراییل دانستند.
جورزالیم پست 27 می / ترجمه: سارا معصومی
5151

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 153769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =