۱۰ نفر
۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۲

فرهادی کُشی نکنیم

محسن سلیمانی‌فاخر
فرهادی کُشی نکنیم

۱. یکی از ده‌ها دلیل این‌که جامعه ایران در طول چند قرن اخیر، دچار عقب‌ماندگی از پیشرفت جوامع دنیا به خصوص جوامع اروپایی شد و همیشه از این کوتاهی در طول زمان رنج می‌برد، این است که انسان‌های بزرگ و نخبه را که نبض‌شان برای مملکت می‌زند یا می‌خواهند تغییرات مثبت در ساختار جامعه ایران ایجاد کنند، اغلب از طرف اجتماع مورد کم‌لطفی و حتی تنفر و حتی حذف قرار می‌گیرند و عقایدشان تفتیش می‌شود و آن سو، اغلب خروجی شخصیت‌های سیاسی‌اش، انسان‌های خودباخته‌ای هستند که همیشه چشم‌شان به ملت و حاصل تلاش آن‌ها بوده است.

۲. در دنیایی زیست می‌کنیم که ملاک، رقابت و بقا است. هرگاه اظهارنظری که منجر به خطر افتادن منافع‌مان نشود، به‌راحتی سینه چاک می‌دهیم و نقد می‌کنیم و دیگران را به پای محکمه می‌کشانیم و در ظاهر و باطن به ناسزا می‌گیریم که چرا این نکرد و چرا آن بکرد. هرگاه که پای منفعتی به میان است، در چرخشی معکوس، سکوت اختیار می‌کنیم. این یکی از اصلی‌ترین خلقیات ما ایرانی‌هاست که تکلیف‌مان در عقیده و جهان بینی‌مان چون قاصدکی درهر بادی و جهتی سیال است. یاد دوستی می‌افتم که زمانی در یک از سازمان‌ها  به دلیل کسر نشدن اضافه کاری‌اش، جرات نقدِ مافوقش - حتی پنهانی-  را هم نداشت و امروز در خارج از کشور تمام تفکرات سیاسی، فرهنگی و هنری را به شکل  افراطی می‌کوبد و جالب آن‌که همکاران سابقش را به این عمل دعوت می‌کند.

۳. همه ما، از کوبیدن کل ساحت و قاموس تاریخ جامعه ایران و متن و بافت فرهنگی مردم ایران، هیچ ابایی نداریم و از این حیث به هیچ وجه  به خود اجازه نمی‌دهیم حس ملی‌گرایی باعث به‌وجود آمدن عرق وطن‌پرستی و غیرت شود اما از هر عالِم و اهل فنی که درهر حوزه‌ای، در یک میدان ملی یا  بین‌المللی  وارد  شود می‌خواهیم از وطن و غیرت و حمایت این حزب و آن حزب دم بزند و به کل فراموش کند که رسالتش چیست. تنها یک بیانیه بخواند و قالب یک کنش‌گر عجول، ظهور کند تا دل‌مان را خنک کند.

۴. ما ایرانیان! به دموکراسی معتقدیم شدید. اما دیگران را همان‌طور که هستند نمی‌پذیریم. از دور به تماشای گود نشستن و گفتنِ لنگش کن مشغولیم. تلخی‌ها، محنت‌ها و مشکلات عدیده ناشی از فرهنگ اشتباه جامعه ایران را نمی‌پذیریم اما برای فرار از واقعیت خود را به ژن کورش و داریوش هخامنشی می‌چسبانیم.

۵. دائم و در هر گفت‌وگو و هر گعده‌ای چه در یک گپوگفت بین مسافر و راننده تاکسی تا مباحثه دو استاد دانشگاه، دم از آزادی بیان و اندیشه می‌زنیم اما در عمل، خودمان برای هیچ کسی این آزادی را قائل نیستیم. موقعیت و منصب  نداریم و گرنه در درون هر کدام‌مان، دیکتاتوری موذیانه‌ای پنهان است.

وقتی اصغر فرهادی معتقد است: «من این آزادی را می‌دهم که هر کس بیرون از دایره همکاری با من، زندگی خودش را داشته باشد و ممکن است متفاوت با من فکر کند. ما خودمان که مقابل این تند روی‌ها حرکت می‌کنیم، باید مراقب باشیم که ما هم شبیه طرف مقابل، تندرو نشویم و بگوییم که حق ندارید این کار را بکنید.» حال ما که خود را جز قشر الیت و روشنفکر می‌دانیم در مقابل این نظر و عقیده، به دنبال دربند کردن تفکر «نخبه هنری مان» هستیم.

۶. تا وقتی که بافت و فرهنگ کلی جامعه و قوانین برآمده از روابط اجتماعی-منهای قوانین سیاسی- در جامعه ایران به سمت فایده‌گرایی، منفعت‌گرایی و فردگرایی است، می‌شود نتیجه گرفت هر کسی از ما که جای فرهادی بود، چه‌ها که نمی‌کرد. هر چند که او دچار اشتباه و لغزشی نشده که این همه فریاد، نقد و انگ‌زنی روانه‌اش کردیم. از این رو هیچ وقت و با روی کار آمدن هیچ دولت و حکومتی، وضع اجتماعی و فرهنگی ما  تغییری نخواهد کرد چرا که ما «خود» فرهنگسازیم.

۷. اصغر فرهادی، در ظاهر و باطن، یک سیاست‌مدار و مصلح اجتماعی نیست. به زعم او «من بیانیه‌نویس و مقاله‌نویس نیستم. کارم فیلم ساختن است. بهتر است که داستانم را بگویم که این پرسش را ایجاد کنم که این اتفاق می‌افتد. فکر می‌کنم که این کار تاثیرگذارتر است.»

او حرف‌ها، اندیشه‌ها و انتقادهایش را در آثارش می‌زند. عجب است که قشر فرهیخته و منتقد که ادعای شناخت درونمایه، تم و مضمونِ آثار را دارند و مستقیم‌گویی را کارنابلدی فیلمساز می‌دانند، می‌خواهند فیلمسازی که الان جهانیان با اشتیاق به تماشای فیلمش می‌نشیند، نه در اثر و زبان و بیان هنر که مستقیم و شفاف به بیان عقیده، آن‌هم در پشت یک تریبون به قرائت بیانیه‌ای  بپردازد، آن‌هم بیانیه مورد دلخواه ما. چرا و چقدر می‌خواهیم یک فیلمساز جهانی را تقلیل دهیم؟

۸. بسیاری در جهان، ما را با علی دایی، مریم میرزاخانی، اصغر فرهادی و پرفسور سمیعی می شناسند. بیایید حداقل به درخشش «فرهادی‌ها» دلخوش باشیم. او به راحتی می‌تواند در هر کجای دنیا و با بهترین امکانات فیلم بسازد اما هنوز که از وطن می‌گوید، بگذاریم بگوید.

۹. می‌توانیم اثرش را نقد کنیم و یا دوستش نداشته باشیم اما این که چرا به جشنواره‌ کن رفته و جایزه را قبول کرده یا جایزه او سیاسی است، نقد نیست - که تک‌تک‌مان که ژستِ مبارزه و آزادی‌طلبی داریم اگر جای او بودیم، خبر حضورمان در جشنواره رده پنج جهان را جار می‌زدیم-  تفکر دیکتاتورمآبانه‌ای است که بر عده‌ای عامدانه یا غیر عامدانه چنگ می‌زند. این‌که اعلامیه کودتا نداده و علیه نظام قد علم نکرده، او را خائن منفعت‌طلب بنامیم. آیا همین‌ باید و نبایدها، سازنده دیکتاتوری نیست که اگر این می‌کرد، مخالفان اندیشه ما، او را به باد انتقاد می‌گرفتند به جرم وطن‌فروشی، سیاه‌نمایی و جار زدن مشکلات داخلی نزد اجنبی‌ها.

۱۰. فرهادی، فیلمساز است و نه اپوزیسیون مبارز و متعلق به جناحین. تفکر و اسلحه‌اش در اثرش عیان است، جهان‌بینی‌اش در فیلم‌هایش جریان دارد؛ رسالت او چنین است، که رسالت پزشک، درمان!

۱۱. نخبه‌کشی نکنیم. فرهادی یکی از نخبگان این مرز و بوم  است. در کم‌ترین شکل، آثارش باعث افتخار و اهتزار حس غرورمان است؛ فرهادی کشی نکنیم.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1538267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • GB ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    34 23
    مردمان بی سوادی داریم حقیقتا....
    • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      20 28
      مردم ما با غیرت هستن شما که بیسوادی خودت با مردم حساب نکن.
    • عای IR ۰۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      3 5
      بیسواد تو وامثال شما هستن
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      4 4
      وقتی می‌گیم ذات غرب گرایی، پیامد خود تحقیری دارد، همینه دیگه... انسان تا از درون تهی نشود به برون امید نکند
    • ایرانی بی‌سواد IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      4 9
      آدم اگه سواد نداشته باشه بهتر از اینه که با چراغ به دزدی و استعمار کشورهای دنیا برود! مرررررگ بر انگلیس استعمارگر
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      3 10
      یعنی خودتون هم سواد ندارید؟!
    • امین IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      4 11
      کافر همه را به کیش خود پندارد
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    30 32
    چقدر این بنده خدا رو بزرگ کردین
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      1 2
      همش بخاطر سیاست و قدرت است که این آدم نیم وجبی بزرگ می کنند. یادمه ی دختر احمق سوئدی (گرتا گوتنبرگ) را هم رسانه ها و گلوبالیست ها خیلی بزرگ کردند. الان خبر آنلاین طبق معمول سانسور می کند.
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    34 18
    بله سواد و فرهنگ مردم اون کشوری بالاست که شما با پرچم اون معرفی شدین که وقتی فینال جام اروپا رو به ایتالیا باخت مردمش حسابی از خجالت تماشاچی های ایتالیا در اومدن
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    30 34
    فرهادی استاد سیاه نمائی ملت ایران
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      2 9
      خدا بخیر کنه!! یعنی ایشون شاگردانی هم دارن؟!
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    14 18
    فکر کنم الان که ایران نیستی مردم اونجا را با اینجا اشتباه گرفتی ما ایرانیم تکرار می کنم ما ایرانیم تکرار می کنم قشنگ روزی هزار بار بگو مردم ایران فهیم هستند تا ملکه ذهنت بشه.
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    30 31
    بهرام که گور میگرفتی همه عمر دیدی که چگونه گور بهرام گرفت آقای فرهادی داره کشور مارو اشتباه به دنیا نشون میده و روزی تاوان کاراش میده.
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      2 2
      فرهاد شده گور کن
  • ندا IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    5 3
    عااااااالی بود !!! دلیل عقب ماندگی کشور ما ، همینه!! همین که به جای افتخار و خوشحالی از پیشرفت هموطنانمون در هرررر زمینه ای ، با تمام قوا سعی می کنیم اونهارو به پایین بکشیم و اگر از هیچ راهی قادر به اینکار نبودیم با زبان و طعنه و قضاوت .. سعی در کوچک و بی اهمیت جلوه دادن کارش می کنیم به جای اینکه دست همدیگرو بگیریم به هم لگد می زنیم آقای فرهادی ، استاد شجریان ، آقای علی دایی ، پروفسور سمیعی و ... تمام نخبگان کشورم شایسته تحسین و قدردانی هستند نه توبیخ و سرزنش ...!!!
  • ناشناس IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    3 2
    شماها غیرتتون مثل باد هواست، از اینور زن ها و بچه هاتون رو کتک میزنین و بهشون انگ میچسبونین و به آدم هایی مثل نیکبخت میگین بی غیرت. ازاونور با هنرمنداتون حسودی میکنین و براشون حرف در میارین و از کشور میندازینشون بیرون. درد شما غیرت و وطن خواهی نیست. درد شما حسادت و بدبخت بودنتونه که چشم ندارین بالاتر از خودتون رو ببینین!!!!
  • * IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    31 13
    اونهایی که دائماً می‌گویند اصغر فرهادی سیاه نمایی می‌کند و خائن است و.... خب ما یک اصغر فرهادی داریم که به قول شما سیاه نمایی می‌کند، این همه فیلمساز تو ایران است که شما کاریشون ندارید که احتمالا دارند سفید نمایی می‌کنند، آیا این سفید نماهای مورد تایید شما توانسته اند چهره واقعی ایران را به درستی به جهانیان نشان دهند؟
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      3 6
      این مقایسه اوج سفسطه است... این سفیدنماها اگه هیچ کارم نکنن اولا مردم رو نومید نمی‌کنن ثانیا دیدگاه جامعه بین‌الملل رو آماده تحریم های بیشتر آمریکا نمی‌کنن
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      3 7
      کی گفته ما یک اصغر فرهادی بیشتر نداریم. اصغر فرهادی ثمره یک جریان فرهنگی_اجتماعی و سیاسی در ایران است که حدود ۲۰۰سال بر زَر و زور کشور حکومت دارد... از تقی زاده گرفته تا .....‌‌. اینها عشاق غربند! خداوند کسانی را که خواب آمریکا را می‌بینند بیدارشان کند!
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      5 0
      مخاطب 11:43 اگر این سفیدنماها کاری نمیکنند پس امید و نومیدی را چطور میتوانند در جامعه پخش کنند؟ چطور فیلمهایی مثل فیلم های فرهادی میتواند باعث تحریم ها شود؟ تحریم ها را آن موشکهای فعال در ....... و فرستادن آدم کش و آدم ربا به ...... باعث میشوند
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      4 0
      مخاطب 11:47 اگر 200 سال است که غربزده ها در ایران فعالیت میکنند و باعث بدبختی ملت ایران هستند، شما بفرمایید در این 40 سال چکار کرده اید که نتوانسته اید اثر این غربزده های خائن را کم کنید؟ با این همه بودجه در حوزه و تبلیغات و رسانه، هنوز یک فیلم میتواند بدن شما را اینقدر بلرزاند؟
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    18 39
    بابا نخبه.فکر کنم تو چاپلوسی برای اونوری ها وخار کردن کشورش واسه اینکه بتونه جایزه بگیره خیلی نبوغ داره
  • FR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    4 3
    عالی بود!انتقادبه فرهادی همه ازحسادت است !
  • FR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    4 3
    اینهاهمه ازحسادت است.نبوغ فرهادی راندارندمیخواهنداورابکشندپایین !
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    2 1
    بدبختی ما ایرانیها اینه که زیر بار زور نمیریم. وشرافتمونو نمیفروشی.
  • محمدرضا IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    1 5
    یکی از ده‌ها دلیل این‌که جامعه ایران در طول چند قرن اخیر.. . چهل سال اخیر و دلیلش آدمای ترسویی مثل اصغر خان هستن.
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    2 2
    حرف حق جواب نداره از امیر کبیر بگیر تا هویدا ومصدق وخاتمی واین همه نخبه وورزشکاری که فراری دادن وکشتن ،یکیش آقا تختی
  • امین IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    0 2
    خبر آنلاین خیلی بی انصافی. هر جا مطابق میلت هست اجازه کامنت میذاریید. خدا ورت داره
  • حمید IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    2 3
    فرهادی کشی نکنیم به شرطی که فرهادی ایران کشی نکند نمیشود ایران را بدبخت فلک زده مفلوک بیچاره نشان داد و بعد مدعای ایران دوستی هم داشت اکثر سلبریتی ها و کارگردانان فعلی سینمای ایران استخوانهای لای زخم خار در چشم و استخوانهای در گلو هستن و همیشه در مواقع لزوم و طبق دستور شبکه صهیونیسم جهانی فعال میشن
  • ناشناس IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    1 4
    فیلم سفارشی برای خارجی ها و جایزه گرفتن ارزشی نداره . اثبات این نظر ان است اگر فرهادی یک فیلم سیاه نمایی از جامعه فرانسه بسازه اگر توانست جایزه بگیره این جایزه هم ارزش داره در غیر این صورت به خارجی ها به هنر فرهادی جایزه ندادن به سوژه مورد علاقه اشان جایزه دادند
  • صادق IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    1 2
    فرهادی خودش باعث این مسایل است. سینماگر باید متعهد باشد نه صرفاً تصویرگر. چطور از آن سر دنیا میتواند درخواست کند کند بجای بنر تبریک و حمایت درد خوزستانی ها را در بنرها منعکس کنند ، ولی در مورد تحریم ، خروج آمریکا از برجام ، درد بزرگ داروهای کمیاب و... که آمریکا نمی‌گذارد با پول خودمان وارد کنیم ، هیچ فیلمی نمیسازد؟ هیچ بیماری از نبود داروهای خاص که در تحریم آمریکاست نمرده است ؟! نیست یا به صلاح فرهادی نیست؟!! التماس تفکر
  • غزل IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    2 1
    اصغر فرهادی انسان بزرگی هست و اینکه بخواد از طرف مردم نادیده گرفته بشه واقعا برای ملت ایران خیلی زشته.