انتقال ویروس بین کودکان بسیار پایین است، مدارس را باز کنید/ آغاز واکسیناسیون معلمان از عید غدیر

ایلنا نوشت: معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: مطالعات نشان داده انتقال ویروس در بین کودکان خیلی کمتر است، اما نسبتا انتقال از کودکان به بزرگسال و بر عکس بیشتر است.

علیرضا رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان در دومین روز از سی و پنجمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش بیان کرد: بازگشایی ایمن مدرسه بسیار مهم است و از این رو یک بسته برای بازگشایی نیاز است. معلم، مدرسه و خانواده در این بسته نقش دارند. کلاس‌ها باید تهویه مناسب داشته باشند، تجمعی نباشد و ترددها رعایت شود. 

رییسی تاکید کرد: مطالعات نشان داده انتقال ویروس از کودکان به کودکان خیلی کمتر است. اما نسبتا انتقال از کودکان به بزرگسال و بر عکس بیشتر است. 

وی افزود: بچه‌ها وقتی درگیر ویروس می شوند بی علامت هستند. این اتفاق دو علت دارد اول اینکه انباشت ویروس در بدن بچه‌ها کم است زیرا سیستم ایمنی بدن آنها بسیار بالاست و مرتبا بدن آنها در حال ساخت آنتی بادی است.بنا براین ایمنی بدن کودکان همیشه از بدن بزرگسالان بیشتر است.

او افزود:باید به محض بروز علائم در بدن یک دانش آموز بلافاصله باید به مراکز بهداشت و سلامت اطلاع رسانی شود و به جز دانش آموز، والدین او نیز مورد تست قرار بگیرند. 

رییسی گفت: اتفاقا کسانی که در خطرند بزرگسالان و معلمان هستند. چون سیستم ایمنی پایینی دارند.

آغاز واکسیناسیون معلمان از عید غدیر

وی درباره واکسیناسیون معلمان مدارس گفت: ما برنامه داریم همه معلمین را از همین پنجشنبه واکسینه کنیم. سبدی از واکسن‌های سینوفارم، آسترزنکا و برکت وجود دارد که معلمان می توانند از آن استفاده کنند. ما طبق لیست آموزش و پرورش واکسن می‌زنیم اما اگر شخصی از لیست جا بماند برای او هم قطعا واکسن می زنیم. 

رییسی گفت: بلافاصله بعد از ۲۸ روز دوز بعدی واکسن تزریق خواهد شد البته باز هم بستگی به نوع واکسن  دارد. ما در تعداد واکسن برای آموزش و پرورش هیچ محدودیتی نداریم. سعی می‌کنیم دوز دوم تا دو هفته که به مهر مانده واکسیناسیون را تمام کنیم. بازگشایی مدرسه بسیار اهمیت دارد حتی اگر شده یک ماه هم به تعویق بیفتد و بخواهید در آبان بازگشایی کنید، در هر شکل مدارس را باز کنید.

رییسی گفت: ما در واردات واکسن از خارج دچار بدعهدی شدیم ولی اکنون واکسن های خوبی به دست ما رسیده و با سرعت تزریق در حال انجام است. ۹۲ درصد بیماران بالای ۷۲ سال که اکنون در بیمارستان بستری هستند افرادی هستند که واکسن نزدند. فقط ۸ درصد آنها واکسن زدند که ۶ تا ۷ درصد یک دز زدند و ۱ درصد نیز دو دز زده اند.

رییسی گفت: تفکر اینکه با مجازی شدن مدارس، معلمان راحت شدند، اشتباه است زیرا کار معلمی در دوران کرونا بیشتر شد و همچنین تعداد معلمان آموزش دیده زیاد شدند و باید از ایثارگری معلمان در کرونا تشکر کرد.

معاون وزیر بهداشت گفت: شبکه شاد به عنوان یک زیرساخت موثر یک اقدام افتخارآمیز آموزش و پرورش است که در این دوره ماندگار شد، شاد یک سرمایه برای آینده است. از طرفی هیچ چیزی جای معلم را نمی‌گیرد.

وی تاکید کرد: ممکن است آموزش مجازی باشد اما پرورش مجازی نمی‌شود. پرورش بسیار مهم است که باید درون مدرسه دنبال شود. درسطح دنیا نیز سازمان‌های بین المللی از تعطیلی مدارس ابراز نگرانی کردند به طوری که گفتند برای بازگشایی مدارس فارغ از واکسیناسیون برنامه ریزی کنید.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اضافه کرد: میزان ترک تحصیل در دنیا زیاد شده و تعداد کودکان کار افزایش یافته است. فضای مدرسه و دسترسی به زیرساخت الکترونیک بسیار برای مناطق محروم مهم است.

وی افزود: در این دوران الگوی خواب، تحرک بچه‌ها و الگوی تغذیه دچار تغییر شده است. ضمن اینکه باید در نظر داشته باشیم‌ که بازگشایی حضوری مدارس از دانشگاه مهم‌تر است.

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1539508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    73 7
    هر وقت شما خودت بچه ت رو گذاشتی مدرسه ما هم بچه هامون رو توی این شرایط با این حرفهای خارج از منطق و بدون پشتوانه میفرستیم مدرسه
  • اميررضا IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    69 3
    جل الخالق شما يا بچه نداري يا اگه داري از سر راه آوردي
    • NL ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      67 1
      بچه های اینها یا فایزر و مدرنا زدن یا مثل آقازاده های دیگه تو آمریکا و کاناداو استرالیا هستن ! نگرانی ندارن .
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      18 3
      احسنت‌. دمت گرم کاکا.
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    65 0
    جالبه تیتر این دو خبر زیر هم هستند: ایرنا نوشت: متخصص کودکان بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) گفت: آمار بستری کودکان مبتلا به ویروس دلتا کرونا رو به افزایش است و باید خانواده‌ها مراقبت بیشتری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کنند.
  • NL ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    66 1
    به راستی که شما سردار کرونا هستید نه به جهت خدمت به مردم بلکه به جهت خدمت به کرونا که بتونه سریعتر پخش بشه و سریعتر خانواده ها رو عزادار کنه ! نابغه حتی تصور این باشه که کودکان درصد کمتری به فاز التهابی برن ، ولی کماکان کودکان و نوجوانان و جوانان میتونن ناقل بیماری باشن ، میتونن مبتلا و بدون علامت باشن ! خجالت بکشید خجالت
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    61 3
    وقتی بچه توی مدرسه ناقل کرونا بشه, کرونا رو به والدین منتقل میکنه
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    49 8
    تا تمام مردم واکسیناسیون نشوند، باز شدن درب مدارس و دانشگاهها، کاری بسیار اشتباست. در ضمن، با تلاش اساتید دانشگاه و معلمان و همچنین والدین محترم، هرگز آموزش دانش آموزان و دانشجویان تعطیل نشده است. در آموزش مجازی، دانش آموزان و دانشجویان تعلیم و تربیت را در کنار خانوده ها از معلمان و اساتید محترم فرا گرفته اند و این خیلی خیلی عالی است.
    • IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      10 33
      ببخشید معلم عزیز روزی 1 ساعت اونم فقط تکلیف دادن اسمش اموزش نیست . لطفا تنبلی و کنار بگذارید و مثل همه مشاغل سر کارتون حاضر بشید . اکثر مخالفان بازگشایی مدارس معلمها هستن .
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    46 3
    با بازگشایی مدارس، فاجعه ای را رقم خواهید زد که به نام نظام سند خواهد
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    51 1
    خودت میگی انتقال از کودک به بزرگسال احتمالش زیاد است . بفرما بچه بعد از مدرسه بیرون بمونه ؟ بالاخره که باید بیاد خونه . آیا نمیتونه ناقل باشه واسه والدینش ؟ اگه والدینش بیماری زمینه ای داشته باشن چی ؟ واکسنم که نزدن پدر و مادرها . ملتو ببخشید نفهم فرض کردی ؟ یا خودتو زدی به اون راه؟ ببین کیا سر کارن تو رو خدا .
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    52 7
    میشه بگی چرا بازگشایی مدارس مهمتر از دانشگاهه ؟ به طور حتم با یکسال درس نخوندن بچه ها هیچ اتفاقی نمی افته . می خواد بخونه آخرش تازه اگه خوب بخونه بشه یکی مثل تو دیگه . با این منطق و سواد و فهم
    • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      10 2
      یک سال اره ولی 3 سال چی ؟
  • ناشناس IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    24 2
    مگه مردم مثل خودت احمق باشن بچه هاشون رو بفرستن مدرسه ما حاضریم یه سال دیگه عذاب سروکله زدن با بچه رو به جون بخریم ولی جون بچه وخودمون به خطر نیفته کوری این همه آدم دارن فوج فوج می‌افتن میمیرن خیلی دارو دارید
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    34 2
    بیسواد سهمیه ای،کرونا به بچه ها منتقل میشه ولی مرگ ومیر کمه ،ولی حتی یک بچه هم جونش مهمه ،ودوم اینکه بیسواد بچه میشه اتوبوس حمل ویروس به بزرگترها
  • پویا IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    29 1
    رییسی تاکید کرد: مطالعات نشان داده انتقال ویروس از کودکان به کودکان خیلی کمتر است. اما نسبتا انتقال از کودکان به بزرگسال و بر عکس بیشتر است. جناب رئیسی اصلاً خودت فهمیدی چی گفتی ؟ طبق گفته خودتان کودکان با مراجعه به مدرسه و قرار گرفتن در ازدحام جمعیت ناقل ویروس شده و آنرا به پدر و مادر و بقیه اعضاء خانواده منتقل و فاجعه آفرین میشود. کاش یک ذره شما مسئولین بهداشت از روی عقل و منطق حرف میزدید و به آن عمل می کردید ! تمام مشکلات مردم از ندانم کاری شما به اصطلاح مسئولین است.
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    26 1
    هر وقت میخواهند مردم رو بترسونن میگن کرونا دلتا بیشتر کودکان رو آلوده میکنه اونم بنوع شدید هر زمان ک بخوان مدرسه ها رو باز کنن کرونا ب کودکان سرایت نمیکنه الله واکبر از این کرونا اینم طبق قاعده وقانون این بیسوادن این مملکت تغییر جهت میده خاک بر سر بی عرضه دروغگویتان بکنن شماها همگی واس ملت مانند مردگان هستین برین ب دزدیها واختلاسهایتان برسید ما ملت ی کاری واس خودمان میکنیم ننگ برشما ننگ بر همگیتان باد
  • علیرضا IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    12 13
    اینایی که میگن ما بچه هامون رو مدرسه نمی فرستیم، میشه بگن توی جاده های شمال دسته جمعی چیکار می کردند؟ توی سواحل شمال با همون بچه هاشون بهشون خوش گذشت؟ توی کافه و رستوران و عروسی و عزا با بچه هاشون خوش گذشت؟ چجوریه که موقع امتحانات حضوری و مدرسه یهو یاد کرونا میوفتین؟ کرونا فقط توی مدارسه و بقیه جامعه آنتی ویروس نصب کردند؟
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    6 9
    اصلا معلوم نیست اکثر اینهایی که مخالفن معلمن . تنبلی و روزی 2 ساعت از تو رختخواب درس دادن ( درس که نه تکلیف به محصل و واگذاری یاد دادن به والدین) بهشون مزه داده . به هیچ عنوان حاضر نیستن دوباره به مدرسه بیان.
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    2 9
    اصلا معلوم نیست اکثر اینهایی که مخالفن معلم هستن . تنبلی و روزی 2 ساعت از تو رختخواب درس دادن ( درس که نه تکلیف به محصل و واگذاری یاد دادن به والدین) بهشون مزه داده . به هیچ عنوان حاضر نیستن دوباره به مدرسه بیان.
  • DE ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    24 5
    سوپرابلهی شما؟
  • DE ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    22 4
    سوپرابلهی شما؟
  • ناشناس IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    26 5
    کی گفته بچه ها ضعیف میگیرند دخترم همزمان از من و پدرش گرفت و خیلی حالش بد بود از من و پدرش بیشتر تب و سرفه داشت مدرسه ها هم باز بشود من بچه ام را نمی فرستم مدرسه چون هیچ کس تاوانش را نمی دهد