روبرتو کالاسو، نویسنده «ادبیات و خدایان» درگذشت

ایرنا نوشت: روبرتو کالاسو نویسنده صاحب‌نام ایتالیایی و خالق کتاب «ادبیات و خدایان» در ۸۰ سالگی درگذشت.

روبرتو کالاسو ناشر، مترجم و نویسنده پرآوازه ایتالیایی که آثار متنوعش تکامل و رموز ضمیر انسان را در حد فاصل اسطوره‌های اولیه تا آیین‌های تمدن مدرن مورد کنکاش قرار می‌دهند، واپسین روزهای هفته گذشته در سن ۸۰ سالگی در شهر میلان چشم از جهان فروبست.

کالاسو یک نویسنده پرکار بود که در ۵ دهه فعالیت خود در دنیای قلم، آثار فراوانی را چاپ و روانه بازار کرد. آثار او را نمی‌شود به سادگی در دسته بندی خاصی قرار داد؛ او علاوه بر یک رمان، در کارنامه هنری خود طیف متنوعی از کتاب های غیرداستانی داشت، از کتاب هایی درباره فلسفه دین ودائی و اساطیر هند گرفته تا فرانتس کافکا رمان نویس معروف و جامباتیستا تیه‌پولو نقاش شناخته شده ایتالیایی. اما درون‌مایه بنیادی بیشتر آثار او رابطه بین اسطوره و ظهور ضمیر مدرن بشری بود.

این نویسنده سرشناس علاوه بر زبان ایتالیایی به ۶ زبان فرانسوی، انگلیسی، آلمانی، لاتین، یونانی و سانسکریت مسلط بود و از این حیث به او لقب «نهاد ادبی تک نفره» را داده بودند. این آشنایی با زبان‌های مختلف این سوال را برای کالاسو ایجاد کرده بود که انسان‌ها چطور از طریق داستان‌های مشترک معنا خلق می‌کنند. بیشتر نوشته‌های این نویسنده در دغدغه مادام العمر او درباره اساطیر باستانی و معانی آنها و لزوم کشف تمثیل‌ها و رشته‌های روایی مشترک بین فرهنگ‌ها، دوره‌های تاریخی و تمدن‌های مختلف ریشه داشت. آنچه کالاسو به دنیای ادبیات عرضه کرد، مورد توجه جهان قرار گرفت؛ آثار وی به ۲۸ زبان مختلف ترجمه و در ۲۹ کشور منتشر شده‌اند.

کالاسو یک نویسنده موفق بود؛ وی در سال ۲۰۱۵ به عنوان عضو افتخاری آکادمی هنر و ادبیات آمریکا انتخاب شد و از کتاب ازدواج کادموس و هارمونی او که از اساطیر یونان باستان برای کنکاش ریشه‌های اندیشه غربی استفاده می‌کند، به عنوان یکی از بهترین آثار فانتزی سال ۱۹۹۴ یاد می‌شود.  

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1540353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =