افشای یکی اقدام دیگر ترامپ برای باطل کردن نتایج انتخابات

ایسنا نوشت:بر اساس یک سری اسناد جدید ارائه شده به قانونگذاران آمریکایی، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق این کشور اواخر سال گذشته میلادی مقامهای ارشد وزارت دادگستری آمریکا را با وجود آنکه آنها مواردی از وقوع تقلب گسترده در انتخابات را نیافته بودند، تحت فشار قرار داده بود تا انتخابات را "فاسد" اعلام کنند تا او و همپیمانانش در کنگره بتوانند با استفاده از این ارزیابی برای لغو کردن نتایج انتخابات تلاش کنند.

به گزارش نیویورک تایمز، این درخواستها موردی غیرعادی از مداخله یک رئیس جمهور آمریکا در کار سازمانی که است معمولا نسبت به کاخ سفید مستقل‌تر از آن است که بخواهد دستور کار شخصی او را پیش ببرد. آنها همچنین جدیدترین مورد از کمپین گسترده ترامپ در طول آخرین هفته‌های ریاست جمهوری‌اش با هدف مشروعیت زدایی از نتایج انتخابات هستند.

بر اساس این گزارش، ترامپ در یک گفتگوی تلفنی به تاریخ ۲۷ دسامبر گذشته دادستان کل موقت دولت در آن زمان یعنی "جفری ای. روزن" و معاونش "ریچارد پی. دوناگو" را در قبال ادعاهای مربوط به وقوع تقلب در انتخابات در حالی که وزارت دادگستری سند و مدرکی از آن نیافته بود، تحت فشار قرار داد. دوناگو هشدار داده بود که این وزارتخانه اختیار تغییر دادن نتیجه انتخابات را ندارد. بر اساس یادداشتهایی که دوناگو به جهت به خاطر سپردن این گفتگو برداشته، ترامپ پاسخ داده که انتظار چنین چیزی را ندارد.

پاسخ ترامپ به طور خلاصه طبق نوشته دوناگو به این صورت بوده است: شما فقط بگویید که انتخابات فاسد بوده است و بقیه را به من و همپیمانان در کنگره بسپارید.

بر اساس این گزارش ترامپ اسامی این قانونگذاران را نبرده اما در جای دیگری از این گفتگو نام جیم جوردان، نماینده جمهوریخواه ایالت اوهایو را که به عنوان یک "مبارز" توصیف کرده، برده است. او همچنین در مقاطع دیگری از این گفتگو از اسکات پری، نماینده جمهوریخواه پنسیلوانیا که در آن زمان حامی ایده دزدیده شدن انتخابات از دونالد ترامپ بود و همچنین سناتور جمهوریخواه رون جانسون که ترامپ از او به خاطر "فهمیدن عمق مسائل" تحسین کرد، یاد کرده است.

این در حالی است که جوردان و جانسون، طبق اعلام سخنگوهای آنها، نقش داشتنشان در تلاشهای ترامپ برای تحت فشار قرار دادن وزارت دادگستری را رد کردند.

همچنین پری نیز به درخواست‌ها برای اظهار نظر درباره این گزارش پاسخ نداد. او به تاکید بر این که ترامپ پیروز انتخابات بوده ادامه داده و مستقیما با تلاشهای کاخ سفید برای باقی نگه داشتن او در قدرت مرتبط نبوده است.

اما تحویل دادن این یادداشت‌ها به کنگره در راستای اجازه دادن به تداوم موشکافی در تلاشهای ترامپ برای لغو کردن انتخابات صورت گرفته‌اند. وزارت دادگستری دولت بایدن نیز به روزن، دوناگو و مقامهای سابق دیگر در روزهای اخیر گفت آنها می‌توانند شهادتهایی بدون محدودیت به بازرسان را در کمیته نظارت و اصلاح مجلس نمایندگان و کمیته قضایی سنا مطرح کنند.

بر اساس نامه‌های فرستاده شده برای مقامهای سابق، این وزارتخانه استدلال کرد، بازرسان کنگره به بررسی تخلف بالقوه یک رئیس جمهور مشغول به کار، به عنوان یک وضعیت فوق‌العاده بپردازند. این وزارتخانه نتیجه گرفت، از آنجا که قرار است امتیاز اجرایی به کشور و نه به شخص رئیس جمهور نفع برساند، به کار بردن این امتیاز در ارتباط با تلاشهای ترامپ برای پیشبرد دستور کار شخصی‌اش نامناسب خواهد بود.

کارولین بی مالونی، نماینده دموکرات ایالت نیویورک و رئیس کمیته نظارت و اصلاح مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای گفت: این یادداشتهای دست نویس نشان می‌دهند که رئیس جمهور ترامپ مستقیما به سازمان ارشد ضابط قانون کشور ما دستور داده گامهایی برای لغو نتایج یک انتخابات آزاد و عادلانه در آخرین روزهای ریاست جمهوری‌اش اتخاذ کند.

گفتگو ترامپ با روزن و دوناگو بازتاب تمرکز صرف او بر لغو نتایج انتخابات هستند. ترامپ در یک مقطع ادعای با تقلب همراه بودن انتخابات در جورجیا، میشیگان، نوادا و آریزونا را که به عنوان "انتخابات فاسد" توصیف می‌کند، مطرح می‌کند. دوناگو با حرف او مخالفت می‌کند.

دوناگو گفت، بخش عمده اطلاعاتی که شما دریافت می‌کنید غلط هستند. او بیان داشت که وزارتخانه "ده‌ها تحقیقات و صدها مصاحبه" را انجام داده و سند و مدرکی در حمایت از ادعاهای او نیافته است. بر اساس این یادداشتها، این مقامها به ترامپ گفتند: ما همه ادعاها را مورد بررسی قرار دادیم اما آنها به جایی نرسیدند.

طبق این یادداشتها این وزارتخانه دریافت کرد که نرخ خطا در شمارش آرا در میشگان ۰.۰۰۶۳ بوده نه ۶۸ درصد ادعایی ترامپ. این وزارتخانه سند و مدرکی درباره یک تئوری توطئه مبنی بر اینکه یک کارمند در پنسیلوانیا آرا را دستکاری کرده نیافت و بعد از بررسی ویدیوها و مصاحبه با شاهدان سند و مدرک تقلب انتخاباتی در فولتون کانتی نیز نیافت.

بر اساس نوشته‌های دوناگو در توصیف حرفهای رئیس جمهور سابق، ترامپ که چندان زیر بار نرفت، یافته‌های وزارتخانه را رد کرده و گفت: باشد درست اما دیگران چطور؟ ترامپ از دوناگو خواست به فولتون کانتی سفر کند تا امضاهای روی برگه‌های رای را بررسی کند.

ترامپ به مقامها با تاکید بر این که آنها باید اقدام کنند، گفت: کسانی که می‌گویند انتخابات فاسد نیست خودشان فاسد هستند. زمان چندانی باقی نمانده است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1540437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =