۱ نفر
۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱
پیام واضح بازدید رییس قوه قضاییه از بند متهمان امنیتی

دیروز عصر حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای از بندهایی که در آن از متهمان امنیتی نگهداری می شود بازدید کرد.

دیروز عصر در اقدامی بی سابقه رییس قوه قضاییه به عنوان عالی ترین مرجع رسیدگی به تظلمات، وارد بندهایی شد که اصولا تاکنون کمتر درباره آنها از مجاری رسمی خبری منتشر شده بود و می توان گفت هیچ یک از مسولان حاضر نبودند درباره این بندهای امنیتی که محل بازداشت متهمانی با پرونده های سنگین ضدامنیتی است، توضیحی بدهد.

در خلال سالهای گذشته در حادترین شرایطی که مسولان قضایی عزم بازدید از این بندها را کرده بودند، کمتر تصویر یا گزارشی درباره آنها منتشر شده بود که این عدم اطلاع رسانی باعث بروز اخبار ضد و نقیض و بعضا فیک نیوز شده و شرایط را برای گسترش شایعاتی مانند بدرفتاری و شکنجه با متهمان امنیتی مساعد کرده بود. در خلال سالهای گذشته حتی زمانی که مثلا دادستان تهران تمایل داشت برای بازدید از این متهمان به بندهای مرکزی امنیتی کشور که به نام بندهای امنیتی شناخته می شود برود، اصولا ملاقات با زندان در دفتر زندان یا دفتر بندهای امنیتی یا در بند قرنطینه عمومی زندان اوین صورت می گرفت و تصاویر منتشر شده هم موید این امر است. البته برخی بازداشتیهای امنیتی خبر از برگزاری جلسات تحقیق درباره جرم در بندهای امنیتی داده بودند که تاکنون صحت این اخبار از سوی مراجع قضایی تایید نشده است زیرا قوانین موجود از جمله قانون احترام به آزادیهای مشروع و حفظ حقوق شهروندی اجازه تحقیق و حتی بازجویی از متهمان با شرایط معمول بندهای امنیتی از جمله استفاده از چشم بند و نظایر آن را نمی دهد.

البته نباید از نظر دور داشت در شرایط بحرانی سالهای ۸۸ و ۹۶ برخی مسولان رده پایین تر از قوه قضاییه و اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس پس از بازدیدی سریع و بدون گفتگو با بازداشتیها از بند ۲۰۹ اوین -که در اختیار وزارت اطلاعات است- گزارشی تشریفاتی تهیه کرده و در صحن مجلس و رسانه ها منتشر کردند.

با این وجود دیروز حجت الاسلام و المسلمین اژه ای سنت شکنی کرد و قدم به بند امنیتی ۲۰۹ که در اختیار وزارت اطلاعات است، بند امنیتی  ۲ الف و ۲ ب وابسته به سازمان اطلاعات سپاه و بند امنیتی ۲۴۰ وابسته به حفاظت اطلاعات قوه قضاییه که متهمان پرونده های مربوط به کارکنان و وابستگان این قوه را در اختیار دارد، گذاشت و از نزدیک با برخی بازداشتی ها به گفتگو نشست.

در خبر مختصری که از این بازدید منتشر شده عنوان شده رییس قوه قضاییه درباره نوع اتهام، مدت بازداشت موقت و شرایط بهداشتی و غذایی بازداشتگاه با متهمان گفتگو کرده و ظاهرا بنا به درخواست عده ای از متهمان، با آنها به صورت خصوصی و بدون حضور کس دیگری -ولو محافظان رییس قوه- با آنها به مذاکره نشسته است.

این رفتار بی سابقه پیام واضحی برای چند گروه از مخاطبان خود دارد. پیام اول برای شهروندان است که احیانا در معرض اخبار رسانه هایی قرار گرفته اند که راست و دروغ را به هم می بافند و درباره شکنجه ها و احیانا مرگ زیر شکنجه در بندهای امنیتی خبرسازی ها دارند. پیام دوم برای شهروندانی است که برخی از اعضای خانواده یا دوستانشان در این بندها در بازداشت به سر می برند. مخاطبان این گروه با خواندن خبر بازدید رییس قوه قضاییه مطمئن می شوند احیانا مسیر تحقیقات ادامه دارد و پرونده وابستگان بازداشتی آنها در مسیر قانونی و تحت نظارت مقام عالیه قوه قضاییه رسیدگی می شود.

گروه بعدی که مخاطب این پیام هستند دادستان تهران، بازپرسها و دادیاران هستند. کسانی که مستقیما وظیفه رسیدگی به پرونده ها و تعقیب متهمان و تحقیق از متهمان را برعهده دارند. این دیدار پیامی برای آنها دارد که بالاترین مقام قضایی کشور در حال نظارت مستقیم بر عملکرد آنهاست.

پیام بعدی این دیدار متعلق به سازمانهای امنیتی کشور به خصوص وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و حفاظت اطلاعات قوه قضاییه است. با توجه به برخی گزارشهای خلاف واقع که باعث شد در ماجرای ردصلاحیت یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مقام معظم رهبری در موضعگیری آشکاری به این سازمانها انتقاد داشته باشند و به آنها درباره گزارشهای خلاف واقع اعتراض وارد نمایند، این دیدار به صورت واضح به سازمانهای امنیتی کشور گوشزد می کند بالاترین مقام قضایی ایران، خود دارای سوابق فراوان امنیتی است و دقت کنند تا موضوع گزارشهای خلاف واقع روی میز قاضی قرار ندهند.

پیام بعدی این دیدار هم خطاب به برخی متهمان امنیتی است که هنوز در چنگال قانون گرفتار نشده اند یا پرونده آنها هنوز به جریان نیفتاده است. این بازدید می گوید مراقب باشید که مقام قضایی عالیه کشور کاملا به مسایل امنیتی اشراف داشته و به صورت ویژه این موضوعات را دنبال می کند.

۴۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1542726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =