۱ نفر
۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
رسانه آزاد علیه بارون‌های دزد

«بارون» یکی از القاب اشراف اروپا بوده اما مردم در آمریکای اواخر قرن نوزدهم به افرادی که از رشد اقتصادی آمریکا در آن سال‌ها ثروت‌های افسانه‌ای اندوخته بودند؛

«به‌طور روزافزونی از اخلاق تهی می‌شدند» و با «اعمال شقاوتمندانه‌ای که به منظور حفظ انحصار خود و مانع‌شدن از ورود رقبای بالقوه به بازار یا سنگ‌اندازی در شرایط برابر کسب‌وکار مرتکب می‌شدند» (ص. ۴۲۹) قدرت قانون را به سخره می‌گرفتند، لقب «بارون‌های دزد» داده بودند.‌
افرادی نظیر «جان‌دی‌راکفلر» (اولین میلیاردر جهان)، «جان‌پیرپونت مورگان» (بنیانگذار مجموعه بانکداری جی‌پی‌مورگان) و «کورنلیوس وندربیلت» از جمله بارون‌های دزد بوده‌اند. یکی از موفقیت‌های جامعه آمریکا آن بوده است که با مجموعه قوانینی از جمله «لایحه بازرگانی بین‌ایالتی» (۱۸۸۷) و «قانون ضدتراست شرمن» (۱۸۹۰) توانسته بارون‌های دزد را تحت‌تسلط قانون درآورد و از انحصارگری و زورگویی ایشان جلوگیری کند. ‌دارون عجم‌اوغلو و جیمز رابینسون در کتاب «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟» (۱۳۹۲) معتقدند رسانه‌ها نقش مهمی در آگاه‌سازی جامعه و توانمندکردن مردم و حکومت برای مقابله با بارون‌های دزد ایفا کرده‌اند. 

روزولت واژه «هوچی» را برای «توصیف آنچه به عنوان رک‌گویی روزنامه‌نگاران تلقی می‌کرد» استفاده کرده است. این واژه «به‌خوبی جاافتاد و نماد روزنامه‌نگاران جنجالی تأثیرگذاری شده که تعدیات بارون‌های دزد و همچنین فساد در سیاست‌های محلی و فدرات را بر ملا می‌ساختند.» (ص. ۴۳۵)  آیدا تاربل با کتاب «تاریخ شرکت استاندارد اویل» در ۱۹۰۴ نقش مهمی در جلب افکار عمومی علیه راکفلر و منافع تجاری وی ایفا کرده تا جایی که به انحلال استاندارد اویل در ۱۹۱۱ انجامیده است. لوئیس براندیز وکیل حقوقی و نویسنده نقش مهمی علیه زنجیره‌ای از رسوایی‌های مالی ایفا کرده است.

«هوچی‌ها نقش مهمی در برانگیختن سیاستمداران به اقدام علیه تراست‌ها بازی کرده‌اند.» (ص. ۴۳۵) سلسله مقالات «ویلیام راندولف هرست» به عنوان هوچی در کنار نوشته‌های «گراهام فیلیپس» تحت‌عنوان «خیانت سنا» سرآغاز تحرکات برای قبول برگزاری انتخابات مستقیم برای انتخاب اعضای سنای آمریکا در چارچوب هفدهمین اصلاحیه قانون اساسی آمریکا در سال ۱۹۱۳ شده است.‌ ‌نهادهای سیاسی فراگیر و آزاد، که به‌رسانه آزاد آمریکای قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم اجازه هوچی‌گری، افشاگری و آزادی می‌دادند، راه مقابله با «بارون‌های دزد» را هم هموار می‌کردند. 

روز خبرنگار وقتی خیلی مبارک است که خبرنگاران بتوانند به نقش خود در مقابله با بارون‌های دزد (در سیاست و اقتصاد) آزادانه و بدون‌ترس عمل کنند؛ و نهادهای سیاسی فراگیر نیز به جای بارون‌های دزد، طرف خبرنگاران وظیفه‌شناس و آزاده را بگیرند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1543409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =