۱ نفر
۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
نقدینگی در حال حرکت به سمت بازارهای مالی

خبرگزاری صدا و سیما به نقل از رئیس کل اسبق بانک مرکزی نوشت: تعیین نرخ سود بانکی حدود ۱۵ درصد سبب شده نقدینگی از بانک‌ها خارج شده و به سمت بازارهای مالی دیگر حرکت کند.

محمود بهمنی افزود: بازارهای پولی و مالی ما باید باهم هماهنگ عمل کنند، زیرا همه این بازارها باهم مرتبط هستند.

وی ادامه داد: زمانی که نرخ سود بانکی حدود ۱۵ درصد تعیین می‌شود، ما نمی‌توانیم برای اوراق مشارکت نرخ سود ۱۸ یا ۲۰ درصد را تعیین کنیم، زیرا این اقدام سبب می‌شود پول از بانک‌ها خارج شود.

بهمنی گفت: یکی دیگر از دلایل خروج نقدینگی از بانک‌ها؛ نرخ تورم حدود ۴۵ درصد است که با توجه به نرخ سود بانکی حدود ۱۵ درصد؛ بانک‌ها نمی‌توانند ارزش پول مشتری را حفظ کنند و به همین دلیل نقدینگی از بانک‌ها به سمت بازاری حرکت می‌کند که ارزش پول حفظ شود.

وی افزود: زمانی که بانک‌ها جوابگوی حفظ ارزش پول نباشند؛ پول به سمت بازارهای دیگر حرکت کرده یا به سمت خرید کالا می‌رود.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: نقدینگی ترجیح می‌دهد به سمت بازاری حرکت کند که ارزشش حفظ شود و به همین دلیل کمتر در بانک‌ها باقی می‌ماند.

بهمنی نرخ تورم را نیز یکی دیگر از دلایل خروج نقدینگی از بانک‌ها عنوان کرد و افزود: امیدواریم با هماهنگی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی؛ نرخ سود اوراق مالی و نرخ سود بانکی به هم نزدیک شود تا نقدینگی در بانک‌ها بماند.

وی کاهش نرخ ارز را نیز یکی دیگر از اقدامات مهم در جهت ماندگاری پول در بانک‌ها عنوان کرد و گفت: امیدواریم با برنامه‌ریزی؛ نرخ ارز کاهش پیدا کرده و به دنبال آن نرخ‌های دیگر هم کاهش پیدا کند.

بهمنی افزود: باید از تولید حمایت شده، عرضه کالا زیاد شود و جلوی واردات نیز گرفته شود، زیرا با این اقدامات نرخ کالاها کاهش پیدا کرده و به دنبال آن نرخ تورم و سود بانکی هم کاهش پیدا می‌کند.

نقدینگی در حال حرکت به سمت بازارهای مالی

آرامش سیاسی؛ سبب رونق بازار سرمایه شده است

رئیس کل اسبق بانک مرکزی در خصوص رونق این روزهای بورس گفت: آرامش سیاسی که پس از انتخابات برقرار شده سبب شده بازار سرمایه شکل خوبی به خود بگیرد.

بهمنی افزود: یکی دیگر از دلایل رشد این روزهای بازار سرمایه نیز تقسیم سود شرکت‌ها در پایان تیر ماه است که با توجه به سود خوب شرکت‌ها؛ بازار سرمایه هم با رونق نسبی همراه است.

وی افزایش نرخ ارز را یکی دیگر از دلایل رونق بازار سرمایه دانست و افزود: با توجه به افزایش نرخ ارز؛ نرخ دارایی‌های شرکت‌هایی که با ارز کار می‌کنند افزایش یافته و به دنبال آن ارزش سهام بالا رفته است.

223227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1543465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =