ماجرای تعطیل نشدن دوهفته‌ای/ اوج‌گیری کرونا تا یک ماه ادامه دارد

مهمترین اخبار کرونایی امروز را اینجا بخوانید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، متاسفانه برای سومین بار از ابتدای پاندمی تاکنون آمار جان‌باختگان روزانه کرونا بالای ۵۰۰ نفر است.

براساس اعلام وزارت بهداشت در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۰۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۵ هزار و ۱۱۱ نفر رسید.

همچنین از دیروز تا امروز ۱۹ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۹ هزار و ۱۳۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴ هزار و ۶۳۶ نفر از آنها بستری شدند.

براین اساس در حال حاضر ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

افزایش آمار بیماران بستری کرونایی در کیش بی‌سابقه است

یکی از مناطقی که در بحران قرار دارد جزیره کیش است.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت و آموزش پزشکی، در مورد درخواست‌ مدیرعامل کیش مبنی بر تعطیلی جزیره برای کنترل اپیدمی کرونا بیان کرد: موارد مثبت ابتلا به ویروس کرونا در جزیره کیش در دو هفته اخیر روند افزایشی داشته است. همچنین موارد بستری به علت ابتلا به کووید ۱۹ نیز در کیش بیشتر شده است و بیمارستان کیش ۵۰ بیمار کرونایی دارد که تا به حال سابقه نداشته است. 

وی ادامه داد: اقدام به تعطیلی در این جزیره اگر واقعی باشد و تمام پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌ها رعایت شود، یکی از راه‌های خوب برای شکستن زنجیره انتقال ویروس کرونا در کیش خواهد بود.

 تا یک ماه آینده تعداد مبتلایان به کرونا صعودی خواهد بود

خبر بدتر این که به نظر می‌رسد ایران هنوز به اوج موج پنجم نرسیده است و روند اوج‌گیری بیماری در کشور ادامه دارد.

ایرج حریرچی،  معاون کل وزارت بهداشت گفت: متأسفانه تا یک ماه آینده تعداد موارد ابتلای به کرونا در کشور افزایش خواهد یافت و تا یک ماه و نیم دیگر، موارد مرگ و میر صعودی خواهد بود.

او با بیان اینکه دیروز ۱۱ هزار و ۲۰۰ مورد کرونایی مثبت و مورد مشکوک را بستری کردیم، اضافه کرد: دیروز از ۱۵۳ هزار تخت موجود کشور، ۵۱ هزار و ۵۰۰ مریض کرونا مثبت یا کرونا مشکوک داشتیم.

حریرچی گفت: پیش از این، بیمارستان‌های اصلی کشورمان هم وضعیت اشغال تخت نزدیک صد درصد داشتند و اکنون با اضافه شدن بار یک سومی، شدیداً از نظر امکانات و نیرو و توان نیروها دچار مشکل هستیم.

هنوز به قله پیک پنجم نرسیده‌ایم

پیام طبرسی، رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، در این رابطه گفته بود:  هنوز به قله پیک پنجم نرسیده ایم چون هنوز بیماری نوسان دارد. تعطیلات ۶ روزه خوب اجرا نشد و موجب افزایش بیماری شد. طی آن چند روز ورودی بیماران به بیمارستان مسیح دانشوری به ۴۴۰ نفر رسید . در حال حاضر این تعداد به ۳۵۰ تا ۳۷۰ نفر رسیده است اما این تعداد معنی دار نیست. هرگاه تعداد بیماران بر روی یک عدد ثابت ماند می‌توانیم حدس بزنیم به قله رسیدیم که پس از ان کاهش خواهیم داشت اما زمانیکه در تعداد نوسان داریم نشان دهنده این است که هنوز به قله نرسیده‌ایم.

از سویی شیوع کرونای دلتا در کشور اوضاع را ترسناک‌تر کرده است.

طبرسی در این رابطه گفت:  انتقال ویروس معمولی کرونا حین گفتگوی دو نفر با هم  بدون ماسک و در فضای باز اندک است اما انتقال ویروس دلتا در این شرایط و بدون ماسک بسیار بیشتر است.

او افزود: معیار دقیق و ثابتی برای قرنطینه کرونای دلتا وجود ندارد اما چون فرآیند جداسازی ویروس دلتا نسبت به انواع قبلی آن افزایش یافته و در نوع شدید آن تا ۱۸ روز امکان دفع ویروس از بدن بیمار وجود دارد؛ توصیه می شود افرادی که به نوع شدید بیماری مبتلا شده اند قرنطینه را تا ۳ هفته ادامه دهند.

 نظر وزارت بهداشت برای تعطیلی دو هفته‌ای مقبول نیفتاد

شرایط به حدی رسیده است که مسئولاین وزارت بهداشت خبر درخواست تعطیلی دو هفته‌ای را داشتند.

کیانوش جهانپور، رییس روابط عمومی وزارت بهداشت در این رابطه در توییتر نوشت: « ‏پیشنهاد وزارت بهداشت مبنی بر تعطیلی دوهفته ای در ستاد مقابله با کرونا پذیرفته نشد، در ستاد، رای گیری و رای شماری انجام نشده، دستگاه‌ها نظرات و پیشنهاد خود را مطرح می‌کنند و نظر وزارت بهداشت که قبل ازین هم در نامه به مقام معظم رهبری و رئیس محترم جمهوری آمده است مقبول نیفتاده است!»

این در حالی است که صبح امروز روح‌الله جمعه‌ای_ مشاور وزیر کشور در حساب کاربری توئیتر خود نوشته بود که هرگونه تصمیمی در ستاد ملی کرونا به اتفاق آرا تصویب می‌شود و نظرات فردی و بخشی ملاک تصمیم جمعی نیست. پیشنهاد تعطیلی نیز ابتدا در قرارگاه مورد بحث قرار گرفت و سپس در ستاد ملی کرونا با حضور رئیس جمهور محترم، با توجه به شرایط فعلی بدون هیچ مخالفتی، عدم تعطیلی تصویب شد.

توضیحات رییس سازمان غذا و دارو درباره چرایی کمبود "رمدسیویر" و "سرم تزریقی"

همچنین امروز  رییس سازمان غذا و دارو درباره چرایی کمبود رمدسیویر و سرم تزریقی توضیح داد.

محمدرضا شانه‌ساز درباره وضعیت تامین رمدسیویر در داروخانه‌ها گفت: تامین دارو انجام می‌شود، اما وقتی مصرف رمدسیویر در خردادماه ۶۰۰ هزار عدد بوده و اکنون در اواسط مرداد ماه به دو میلیون و ۲۵۰ هزار عدد می‌رسد، نشان می‌دهد که گایدلاین‌ها را برای تجویز دارو درست رعایت نمی‌کنیم.

شانه ساز درباره موضوع کمبود سرم تزریقی نیز گفت: در زمینه سرم هم ما پارسال این موضوع را پیش‌بینی می‌کردیم، اما تولیدکننده‌ها به مجلس اعتراض کردند که سازمان غذا و دارو می‌خواهد سرم وارد کند.

۲۳۵۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1543914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =