حسینی: سیاست خارجی دولت رئیسی با دولت دوازدهم و یازدهم تفاوتی نخواهد داشت

کارشناس سیاست خارجی در گفتگویی به بررسی سیاست خارجی دولت سیزدهم با وجود چالش های پیش رو پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین، دیاکو حسینی در تشریح سیاست خارجی دولت سیزدهم گفت: سیاست خارجی دولت سیزدهم تفاوتی با دولت یازدهم و دوازدهم نخواهد داشت. چرا که اساسا سیاست خارجی دست دولت ها نیست که بخواهند آن را تغییر دهند.. بنابراین می توان انتظار آن را داشت که در نحوه اجرای سیاست های ابلاغی شاهد تفاوت هایی باشیم. آنچه که دولت روحانی بر آن باور داشت این بود که که در صورت عدم کاهش تنش هسته ای با آمریکا،  امکان ساماندهی اقتصاد در ایران، حل و فصل چالش های بین المللی و بهبود روابط با همسایگان و کشورهایی چون روسیه و چین وجود ندارد. برای این موضوع نیز استدلال هایی وجود داشت. مثلا اینکه با وجود ادامه تحریم ها امکان اقتصاد قوی و پویا وجود ندارد. همچنین به دلیل نفوذ آمریکا در کشورهای همسایه و منطقه امکان روابط سالم و رو به پیشرفت در روابط ایران با این کشورها به دلیل تخاصم بین تهران و واشنگتن وجود ندارد.از طرفی تا زمانی که این تنش ها با این شدت موجود باشند در روابط با روسیه و چین نیز دچار محدودیت خواهیم شد. ضمن اینکه در این صورت این دو کشور انگیزه ای نخواهند داشت و ایران ناگزیر است تا به این دو پناه ببرد.

حسینی افزود: تا زمانی که ایران به اقتصاد داخلی خود سامان ندهد، روابط پویا و سالمی با کشورهای منطقه نداشته باشد، روابط مستحکم با چین و روسیه نداشته باشد، امکان حل و فصل تنش ایران با غرب حول مساله هسته ای وجود نخواهد داشت. هر دو رویکرد بر پایه مفروضاتی بنا شدند و در مقاطعی مورد آزمایش قرار گرفتند. معتقدم دولت آقای رئیسی در اجرای سیاست های ابلاغ شده در موضوع سیاست خارجی رویکرد دوم را پیگیری خواهد کرد. یعنی موضوع هسته ای و مذاکرات را در اولویت پایین تری در قیاس با سامان دادن به اقتصاد داخلی، بهبود روابط با همسایگان  و تقویت روابط با روسیه و چین قرار خواهد داد. باید دید در اجرا این چند فاکتور می تواند موفق شود و بر مذاکرات هسته ای و توافق ایران با غرب موثر واقع شود. دست کم در شش ماه اول آقای رئیسی به نظر می رسد دولت سیزدهم این رویکرد را پیش خواهد گرفت. در غیر اینصورت جهت گیری ها، اولویت ها و مسائل سیاست خارجی ایران مشابه سالهای گذشته خواهد بود و این مسائل به طور بنیادین دچار تغییر نخواهد شد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1543958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    0 0
    این خبر خوبیه. چون یکی از نقاط قوت دولت قبلی همین سیاست خارجی بود. برعکس مدیریت اقتصادی دولت قبل بسیار ضعیف بود. باید نقاط قوت را حفظ و نقاط ضعف را تقویت کرد.