واکنش گوترش به جنایات طالبان علیه غیرنظامیان

ایرنا نوشت: آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد حمله نیروهای گروه طالبان به غیرنظامیان افغانستان را جنایت جنگی توصیف کرد و خواستار توقف فوری حملات شد.

به گزارش تارنمای سازمان ملل متحد؛ گوترش گفت: صدور فرمان حمله به شهروندان غیرنظامی، نقض جدی و خطیر قوانین انساندوستانه بین المللی و معادل ارتکاب جنایت جنگی است که مرتکبانش باید پیگرد و محاکمه شوند.

وی با ابراز نگرانی از اعمال محدودیت های شدید طالبان در مناطق تحت تصرف خود بر زنان و خبرنگاران، افزود: تحولات افغانستان در حال بیرون شدن از مهار است و متاسفانه کشوری که با چندین نسل درگیری در جهان شناخته شده، اکنون در آستانه فصل دیگری از هرج و مرج باورنکردنی قرار دارد که رخداد بسیار غمباری برای مردم این کشور به شمار می رود که از دیرباز دچار درد و رنج بوده اند.  

گوترش از طالبان درخواست کرد که فورا حمله را متوقف کرده و با حسن نیت به نفع افغانستان و مردم آن مذاکره کنند.

او  با بیان اینکه نیازهای بشردوستانه در افغانستان در حال افزایش است، افزود: تنها در ماه گذشته، بیش از هزار نفر در حملات بی رویه علیه غیرنظامیان به ویژه در ولایت های هلمند، قندهار و هرات،کشته و زخمی و دست کم ۲۴۱ هزار نفر مجبور به ترک خانه های خود شده اند.

دبیرکل سازمان ملل متحد با تاکید بر حمایت همه طرف ها از غیرنظامیان در این درگیری ها، اضافه کرد که درگیری ها خسارت بیشتری به زنان و کودکان وارد می کند، تنها راه حل سیاسی، می تواند صلح را تضمین کند و این لحظه برای شروع مذاکرات جدی، اجتناب از یک جنگ داخلی طولانی مدت یا انزوای افغانستان است.

وی با تاکید بر اینکه تنها حل و فصل سیاسی به رهبری افغانستان می تواند صلح را تضمین کند، گفت: سازمان ملل برای رسیدن به چنین توافقی و ارتقای حقوق مردم افغانستان مصمم است.

پیش از سخنان گوترش، "استفان دوجاریک" سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد نیز نگرانی عمیق این نهاد را از تحولات جاری افغانستان اعلان کرد و گفت: براساس گزارش آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد درباره تاثیر این درگیری بر زنان و دختران، حدود ۸۰ درصد از افرادی را تشکیل می دهند که از ماه مه مجبور به فرار از خانه و کاشانه خود شده اند.

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل درباره حضور نیروهای سازمان ملل در افغانستان گفت که تخلیه یا خروج کارکنان سازمان ملل از افغانستان در دستور کار نیست. شماری از کارمندان سازمان ملل متحد از شهرهای دیگر افغانستان به کابل منتقل شده‌اند، اما این سازمان قصد ندارد هیچ‌ یک از کارمندانش را از این کشور خارج کند.

رزماری دی کارلو معاون دبیرکل سازمان ملل نیز از وضعیت افغانستان ابراز نگرانی عمیق کرد و گفت که غیرنظامیان بیشترین خشونت را متحمل می شوند. صلح و توسعه پایدار از طریق نظامی به دست نخواهد آمد و سازمان ملل  آماده کمک برای به نتیجه رسیدن مذاکرات است.

طالبان از ماه آوریل در حالیکه نیروهای نظامی بیگانه پس از ۲۰ سال اشغال افغانستان، در حال خروج از این کشور هستند، حملاتش را برای شکست دولت کابل افزایش داده است.

اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان بدتر شدن وضعیت امنیتی در کشورش را ناشی از تصمیم "ناگهانی" خروج نیروهای آمریکایی اعلام کرده است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1545082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =