یک ادعا درباره نقش مهم جبهه پایداری در چینش کابینه رئیسی/واکنش به حضور ضرغامی در کابینه پیشنهادی رئیسی

یک تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب گفت:در حوزه سیاست خارجی انتخاب آقای امیرعبداللهیان در چارچوب فعلی خوب است و هماهنگی بیشتری با بحث میدان دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،  «کابینه پیشنهاد رئیسی، موافقان و مخالفان چه می گویند؟» عنوان بحث و گفت و گوی امشب کلاب هاوس خبرگزاری خبرآنلاین است که فعالان، سیاسیون و تحلیلگران رسانه ای نظراتشان را بیان می کنند.

*فیاض زاهد، نویسنده و تحلیلگر سیاسی

من شناخت کمتری نسبت به افراد معرفی شده دارم اما معتقدم کابینه کاملا سیاسی است و جبهه پایداری در ترکیب آن نقش مهمی و اساسی دارد. همچنین در زمینه وزارت کشور آقای وحیدی سابقه وزارت دفاع دارد و در سپاه دارای ارتباطاتی است و با توجه به تجربه امنیتی که دارد به نظر گزینه مناسبی می آید.

در حوزه سیاست خارجی انتخاب آقای امیرعبداللهیان در چارچوب فعلی خوب است و هماهنگی بیشتری با بحث میدان دارد. در حوزه وزارت ورزش من با آقای سجادی یکسال کار کردم و بسیار فردی قابل احترام و ارزشمند است و با توجه به اینکه از جنس ورزش است به نظرم گزینه مناسبی است و انتخاب حرفه ای و غیرسیاسی است. همچنین روابطش با طیف های مختلف بسیار خوب است.

در مجموع به نظرم، می توانست کابینه قوی تری شکل بگیرد و نمی دانم چرا این اتفاق رخ نداد و امیدوارم که تبعات تصمیم گیری آقایان به نحوی باشد که بتوانند این کشتی در حال طوفان را پیش ببرند.

به نظرم بزرگ ترین مسئله دولت سیزدهم تحریم هاست و با توجه به دست فرمانی که در داخل و خارج از کشور می بینم و همچنین سوابقی که در ذهن دارم آقای رئیسی را پرهیز می دهم که درگیر شعارزدگی اطرافیان شود.

*شعردوست، تحلیلگر سیاسی

میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یکی از مهمترین عرصه هاست که می تواند با اندک سرمایه گذای بسیار اشتغال زا باشد و تولید ثروت کند تا کشور را در دنیا معرفی کند. متاسفانه اما مدیرانی که بعد از تصویب قانون تاسیس این وزارتخانه منصوب شدند هر کدام به نحوی براساس یک ضرورت (یعنی اگر از جای دیگری رای می آوردند و روسای جمهور می خواستند به فردی سمت دهند) این وزارتخانه جای مناسبی بود. 

در بین افرادی که برای این مجموعه مناسب بودند من فکر می کنم جناب آقای ضرغامی بهترین گزینه برای  این عرصه بود. آقای ضرغامی مجموعه ای از تجربیاتی در زمان حضور در وزارت ارشاد، سازمان صداوسیما و ... را داراست، البته بهترین گزینه نیست بلکه از بین گزینه های مطرح شده برای دولت سیزدهم گزینه مناسبی است.

او مدیریت را می شناسد و وضع اجتماعی ایران در داخل و خارج و همچنین سازمان های بین المللی را می داند و از سوی دیگر به راه های کسب درآمد و مدیریت براساس خودگردانی در عرصه فرهنگ و هنر رسیده است. آقای ضرغامی در سال های اخیر بیشتر از گذشته روحیه گفت و گو و مدارا را پیدا کرده است و نشان از تحول عمیق ایشان دارد. 

من درباره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نگران هستم، وقتی جناب آقای رئیسی فرمودند که من دولتی غیرجناحی تاسیس خواهم کرد تبعا کسی در حوزه های اقتصادی بحث سویه سیاسی را ندارد. اما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اوضاع فرق می کند. من آن میزان که جناب آقای اسماعیلی را می شناسم، تا به حال عملکردی یک سویه داشتند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه سینما، مطبوعات، کتاب، موسیقی، تئاتر و ... با افرادی سروکار دارد که نخبگان اجتماعی هستند و در حقیقت باید با آن ها با ملایمت برخورد کرد و واقعا شان آن ها را شناخت.

متاسفانه در کشور ما که مهد و کانون تمدن و فرهنگ بوده است، این مقوله در گردانندگان این سرزمین کمتر مورد توجه قرار گرفته است. امیدوارم که مشی آقای اسماعیلی با آنچه پیش از این بوده متفاوت تر باشد که این عرصه بسیار فرار است و توقع اینکه یک هنرمند چند بار به دفتر ما بیاید خیلی به جا نیست، توقع اینکه مولف چند بار برای دریافت مجوز مراجعه کند به جا نیست. 

دولت و نظام هم باید به حوزه فرهنگی توجه کنند، چرا که سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اعتبارات فرهنگی بسیار اندک است.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1545199

برچسب‌ها