کابل هم به‌دست طالبان افتاد؛ما می‌گوییم خیراست شماهم بگویید خیراست

کابل هم سقوط کرد.اما همچنان عده ای در ایران می گویند انشاالله که خیر است! ما می گوییم خیر است شما هم بگویید خیر است....

زهره نوروزپور: افغانستانِ همسایه، همزبان، هم تاریخ و هم فرهنگ ایران، ویران شد.به طور شگفت اوری این کشور بدون ذره ای مقاومت از سوی نیروهای امنیتی و ارتش که به زعم خود 20 سال در اموزش امریکایی ها بودند خاک خود را تسلیم طالبان کردند.

سرزمینی مملو از منابع معدنی و ثروت عظیمی که در خاک این کشور و معادن آن نهفته است گویای غارت این خاک است. مردم ایران در چند روز گذشته با مردم افغانستان ابراز همدردی کرده اند اما چرا تا این اندازه ما نگران هستیم و نگران هستند؟ و آیا مسولین هم نگران وضعیت فعلی همسایه شرقی که در فلات شمالی جغرافیای ایران خوش کرده، هستند؟

ترکیه

هزاران اواره افغان به مرزهای کشورمان هجوم اورده اند و ترکیه، ایران را سپر بلای خود کرده و از ماه پیش دیوارکشی میان مرز خود با کشورمان را از سر گرفت و حالا امروز از تکمیل آن خبر می دهد و از سویی خط و نشان هم کشیده که یک افغانستانی نباید وارد مرز ترکیه شود!

ترکیه در برابر اوارگانی دیوارکشی کرده که هزاره های شیعه حتی تمایلی به دولت ایران ندارند  اما به کشورمان هجوم آورده اند، گرایش آنها به دولت اخوانی ترکیه است. برخی همین مساله را خطری برای ایران می دانند. اما گوش شنوایی در کشور هست یا نیست؟

آمریکا

20 سال پیش امریکا با شعار دموکراسی دست نشانده های خود را بر مسند قدرت نشاند.سیاستمدارانی که از قبل در دانشگاه های امریکا با بورسیه امریکایی تحت الحفظ شدند برای غارت و کنترل بیشتر افغانستان. این روزها سوال این است که چرا به این سرعت افغانستان سقوط کرد؟چرا کسی مقاومت نکرد؟

پاسخ؛ فساد مسولین افغانستان است.پاسخ را زمانی افغانستانی‌ها باید درک می کردند که اشرف غنی با حقارت هرچه تمامتر با سر پایین پشت سر ترامپ در میان نظامیان محاصره شده ایستاده بود و گزافه های رئیس جمهور ترامپ را گوش می داد و دم بر نمی آورد. در همان سال و همان تصویر افغان ها باید فکر امروز را می کردند.

پاسخ؛  وجود ام الفسادی به نام زلمی خلیل زاد و سران این کشور بود که به جای حکومت داری در حال سفر به کشورها و تهیه ماشین های ضد گلوله و کاخ و برج و بارو برای خود بودند و این طالبان بود که در 20 سال گذشته ذره ذره در پوسته این خاک نفوذ کرد.

پاسخ؛ همان روز بود که طالبان در حال جنگ با مردم و نیروهای امنیتی بود و مقامات ایت کشور راهی واشنگتن شدند تا از بایدن طلب کمک بگیرند که بازهم در بدو ورود بدون استقبال رسمی از سوی مقامات آمریکا تحقیر شدند.

پاسخ؛ مردم افغان از دولتمردان دلزده و خسته بودند و آنها نا امید از تنهایی خود. فیلم ها و تصاویری که از اوارگان این کشور  منتشر شده شاهد این مدعاست. انها به صراحت می گویند دولت ما را در برابر حملات طالبان تنها گذاشت و ما هیچ یاوری نداشتیم.آنها از خشونت این گروه حرف می زنند و مویه می کنند.این تصویر کلی از کشوری سوخته است که سوال و پاسخ بسیار دارد که  مجال آن نیست.

میراث داران شاه مسعود

پس از فرار ژنرال دوستم و عطا محمد نور که هردو قربانی خشونت های طالبان بودند دیگر هیچ امیدی به اینده این کشور نیست. انها میراث داران مجاهد نامی افغان احمد شاه مسعود بودند که این روزها کاربران افغانستانی در فضای مجازی ترانه حماسی مسعود کجایی را منتشر می کنند و برای کشورشان مرثیه سرایی می کنند. افغانستان مجاهدی چون شیر پنجشیر را نداشت که اینگونه طی یک هفته این کشور پهناور به راحتی اب خوردن و بدون مقاومت سقوط کرد. نیروهای امنیتی مانند اسلاف خود و روسای جمهور کشورشان ظاهرا به جای اموزش، غرب زدگی را آموختند که کشورشان را اینگونه واگذار کردند.ژنرال دوستم و عطا محمد نور زمانی که خیانت اشرف غنی برای آنها محرز شد از کشور خارج شدند اما خروج انها به گفته خودشان به معنی نجنگیدن نیست.این در حالی است که پسر احمد شاه مسعود از ولایت پنجشیر قصد دارد جا پای پدر بگذارد و بزرگان و وفاداران ارتش را فراخوانده است.

دولمتردان افغان در حالی مردم را رها کرده بودند که فقر گریبان این مردم را گرفته بود.حتی در برخی گزارش ها شنیده شد که کمک های مالی سال های اخیر از سوی امریکا حتی خرج زیرساخت ها و مردم این کشور نشد.کارشناسان می گویند دلیل عمده ضعف روحیه سربازان افغانستان تنها فساد مالی دولتمردان ، خصوصا در دوره اشرف غنی بوده است. حتی آنها به طور جدی این فسادها را برای ارامش مردم و سربازان پیگیری نکردند. این در حالی است که اشرف غنی مدعی بود که بهترین سیسم مالی را در افغانستان بنا بر سوابق خود اجرا کرده اما در واقع فساد گسترده اداری مالی و نظامی کشور را به ورطه سقوط کشاند تا جایی که سربازان و نیروهای امنیتی یا با طالبان بیعت کردند یا فرار را بر قرار ترجیح دادند. برخی حتی  به دلیل همین وضعیت حکومت طالبان را به حکومت اشرف غنی که می گویند حکومت مفسد است، ترجیح دادند. به همین دلیل بود که اکثر والی های ولایت ها در همان لحظه ورود این گروه به شهر با طالبان بیعت کردند چراکه تاب و تحمل این تجمل گرایی و فساد سیستماتیک و سرخوردگی غربی را نداشتند.

شیطانی به نام زلمی خلیل زاد

این مرد چه نقشی داشت؟ او در کتاب خاطرات خود به نام فرستاده تمام جزئیات را نوشته است که از زمانی که وارد دولت بوش شد حتی از شعف و شوق خود برای خدمت کردن به امریکا با ذلت خاصی توصیف می کند که ان روز در پوست خود نمی گنجیده است! این مرد شاید منفورترین و شیادترین افغانستانی تاریخ این کشور باشد.او در این کتاب نحوه قدرت دادن به طالبان را به طور کامل توضیح داده و او کسی است که این مساله را برای جهان و افغان ها جا انداخت که انها باید در قدرت باشند و به عنوان یک قوم اصیل در افغانستان و جهان پذیرفته شوند. خلیل زاد در کنفرانس بن تنها توانست بخشی از پروژه خود را به ثمر برساند چرا که با هوشمندی ظریف که او در خاطرات خود هم گفته است و خلیل زاد هم به ان اشاره کرده سبب شد که کرزی که اصالتی پشتون دارد رئیس جمهور شود و طالبان از قدرت ساقط شود. پروژه خلیل زاد برای قدرت دادن به قوم خود تا دولت ترامپ خاک خورد تا اینکه مذاکرات دوحه بدون حضور دولت افغانستان با عکس یادگاری پمپئو با رهبر سیاسی طالبان شرایط را برای امروز فراهم کرد. ناگفته نماند که خلیل زاد ضد ایرانی ترین دیپلمات آمریکایی است که در سالهای فعالیت خود در امور افغانستان مداوم در پی تخریب روابط ایران و افغانستان بود. افغانستانی ها وضعیت امروز را باید از عینک خلیل زاد به همراه یار غار خود که بازهم در کتاب فرستاده به آن اشاره کرده است یعنی اشرف غنی نگاه کنند.

اشرف غنی با لابی زلمی خلیل زاد در آمریکا قدرت را افغانستان به دست گرفت که هدف از آن محافظت از خط لوله TAPبود که ظاهرا خلیل زاد سهامدار ان است و حتی گفته می شود جنگ داخلی این کشور تنها بر سر مزایای مالی و اقتصادی این خط لوله به پاکستان و تاجیکستان است. به همین دلیل پاکستان تا جای ممکن برای به قدرت رسیدن طالبان پشت پرده با خلیل زاد و آمریکا مصالحه و مصامحه کرد و غنی با یک انتخابات تقلبی که از رای اقلیت به دست امد به جای عبدالله عبدالله در ارگ ریاست خیمه زد و دعوای سیاسی در این کشور به جایی رسید که یک روز اشرف غنی رئیس جمهور بود و یک روز عبدالله! فرار غنی و نماندن در کنار مردم گویای همین امر بود که او ماموریت امریکایی خود را به پایان رساند و افغانستان را در سینی تقدیم طالبان کرد!

چرا می گوییم خطر برای ایران؟

در گذشته اخبار جیش العدل را به خاطر داریم همان گروهکی که در مرز سیستان و بلوچستان علیه ایران فعالیت های تروریستی انجام می دهد و جنایت های بی شمار آنها برای ما روشن است.این گروهی است که امروز با طالبان در جنگ است و داعش هم از سوی دیگر. برخی از تحلیلگران مسائل افغانستان معتقد هستند که هدف از تخلیه افغانستان از سوی امریکا فعال شدن این گروهک ها تحت لوای طالبان است. همانطور که این روزها در عراق هم فعال شده اند. مدلی که در دهه نود طالبان به اسامه بن لادن پناه داد و گروه تروریستی القاعده را دل افغان ها زایید و هیولایی شد که تا امروز خاورمیانه از غرب تا شرق تبعات خونبار دهه نود را پس می دهد.

از دمشق و حلب زیبا تا هرات غنی از زبان فارسی تا موصل تاریخی و کاخ  کسری زاییده آن روزهاست و حالا امروز عروس خاورمیانه نیز با ده ها کشته بر سر انفجار تانکر سوخت به عزای منطقه نشسته است.

20 سال است که خاورمیانه تاوان حضور امریکا را می دهد تاوان زاییده شدن القاعده در دل طالبان را می دهد سر منشاء تمام تراژدی خاورمیانه از همین همسایه شرقی آغاز شده که حالا با بحرانی بدتر از 20 سال گذشته مواجه شده است. اینبار نیز وزیر دفاع انگلیس وعده ظهور القاعده را داده اما به نظر می رسد گروه های جیش العدل و داعش جای القاعده را در پناه گرفتن زیر چتر طالبان را بگیرند، شاید انها بیعت کنند یا شاید نکنند که این مهم در ماه های اینده نمود پیدا خواهد کرد که بدنه ای از طالبان که با ایران شیعی مخالف است آنها را تامین کند یا خیر؟ یا انها با امیر بعیت کنند یا خیر؟ مشخص نیست اما به طور بسیار جدی ایران در خطر است.

و در نهایت باز این سوال ذهن را درگیر می کند که اگر هدف ایران نیست پس کدام کشور است؟ به دور خود نگاهی بیاندازیم پاسخ مشخص است....زمین های سوخته یکی پس از دیگری ....

>>> این مطالب را هم بخوانید:
خطر سقوط کابل برای تهران
فرار اشرف غنی/ ورود طالبان به کاخ ریاست جمهوری/ تشکیل شورای انتقالی برای انتقال قدرت/ پیام کرزی
طالبان به زودی تشکیل امارت اسلامی را اعلام می‌کند/ پرچم سفارت آمریکا در کابل پایین کشیده شد/ وزیر دفاع افغانستان غنی را لعن کرد/ بیانیه غنی

 

310310/23

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1545460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 38
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    101 9
    برای کاسبانش خیر است نه هیچ ملتی
    • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      از اومدن طالبان خوشحال نیستم ولی از رفتن امریکای جنایتکار خیلی خوشحالم
    • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      15 12
      پاسخ به۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵4 خوب آینده رو ببین آقایان که دوست داشتن آمریکایی ها برن و جاش طالبان بیاد حالا صرف نظر از تجارت با افغانستانی که داشت از هرات دلار وارد کشور میشد و هجوم مهاجران و طالبانی که گوشش دست دلارهای عربستانه و عربستان میگه شما یمن رو دارید که منو اذیت میکنه من هم طالبان رو دارم نادان ها بسیارند
  • معین الرعایا US ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    77 67
    موافق نیستم. «هزاره های شیعه حتی تمایلی به دولت ایران ندارند اما به کشورمان هجوم آورده اند، گرایش آنها به دولت اخوانی ترکیه است؟؟؟؟؟» گزاره ای پر از ایراد و مناقشه است. شما هزاره هایی امثال فرشته حسینی را دیدید و من امثال تیپ فاطمیون را میبینم. من و شما هیچگاه نمی توانیم توافق کنیم. این ادعای شما درباره هزاره ها مثل این است که بگویید شیعیان ایران جمهوری اسلامی را نمی خواهند. کدام شیعیان را میگویید؟ معصومه علی نژاد و امثال او را؟ مشکل شما این است که وقتی میخواهید قضاوت کنید، ناخودآگاه همه شیعیان را در خودتان خلاصه میکنید. اصلا علی نژاد ادعای تشیع ندارد. در میان هزاره ها هم اوضاع به همین ترتیب است. در جایی دیگر نوشتید جیش العدل با طالبان در جنگ است. نیک میدانید جیش العدل از عبدالحمیدجان شما خط میگیرد و هر بار هم که آدم ربایی کرده، با وساطت عبدالحمید آزاد شدن. عبدالحمید هم که پیروزی طالبان را حاصل نصرت الهی میداند. اینها با ادعای شما همخوانی ندارد. از کدام جنگ صحبت میکنید؟
    • DE ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      36 31
      اونی که ادعای تشیع نداره شیعه نیست. انسانها در تک تک لحظات زندگی شان حق انتخاب دارند. کسی که انتخاب می کند شیعه نباشد شیعه نیست، ولو اینکه والدین شیعه داشته باشد. تکلیف شیعه مشخص است. ما امام داریم که ولی ما و سرپرست ماست. امام (ع) در یک دهم مال هر شیعه شریک است. ما ایشان رو ناظر زندگی مان می دانیم. به ایشان محبت داریم و ایشان هم بیشتر به ما محبت دارند. در خواب و بیداری موقع مشکلات صدایش می زنیم و جواب را در اتفاقات خوشایند زندگی مان می گیریم. در ولادت ها با او جشن می گیریم و در شهادت ها با او گریه می کنیم. برای چشمان او که برای حضرت زینب (س) خون گریه کرده بود هم گریه می کنیم و برای تعجیل در فرج دعا می کنیم. او را منتظر می خوانیم و خودمان را برای ظهور آماده میکنیم. شیعه بودن ارثی نیست. انتخابی است.
  • DE ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    91 7
    در این که امریکا نقش داشته شکی نیست.نقش منفی هم داشته ولی شما از نقش روسیه چین پاکستان که اونها هم نقش داشتنند.چیزی نگفتید ولی بعنوان یک ایرانی و شیعه افراطیون سنی در همسایگی ایران می تواند خطرناک باشد.
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    آقایان چرا طالبان را تطهیر می کنید ضربه این ساده انگاری را در ایند ه خواهید خورد
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      22 12
      خب اگه ما طالبان رو تکفیر کنیم چه فرقی داره
    • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      32 3
      تحلیلگرای صدا و سیما چنان صحبت می کنند که انگار اونا در افغانستان پیروز شدند. سرمست از اینکه آمریکا شکست خورده. قربان این طالبانه. سمبل تروریست و عقب ماندگی. از چه چیزی شاد هستید؟
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    68 1
    توی مسائل بین المللی خیر رو باید خودمون از دل شر در بیاریم. ضرب المثلش میشه از آب گل آلود ماهی بگیریم. با این تفاوت که ما آب رو گل آلود نکردیم!
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    29 10
    شما بی جا میکنین
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    4 18
    عالی، دیدگاه به غایت پخته!
  • محمود RO ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    37 0
    خوب چیکار میتونستیم بکنیم؟اگر با وجود خیانت دولت افغانستان بدون اجازه اونا وارد افغانستان می شدیم هم حضورمون تو افغانستان نامشروع بود و هم علنا به طالبان اعلام جنگ میدادیم و اوضاع بدتر می شد .اینجوری شاید امیدی برای تفاهم وجود داشته باشه .به علاوه اینکه با حضور ایران تو جنگ با طالبان عملا جنگ شکل جنگ شیعه و سنی پیدا میکرد و ممکن بود برای شیعیان افغانستان که تو اقلیت هستن فاجعه به بار بیاره.به علاوه اینکه خود افغانستانی ها هم اینجوری جلوی ارتش ایران مقاومت میکردن .مخصوصا اینکه مهمترین شرط موفقیت تو افغانستان همراهی مردم افغانستان بود.همون اتفاقی که تو عراق و سوریه افتاد.بهترین کاری که میشد انجام داد همین کار بود .اینجوری طالبان هم شاید مجبور باشه برای ظاهرم شده به قول هایی که درباره شیعیان و حفظ حریم همسایه هاش داده پایبند باشه .
    • ژرف اندیش IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      4 9
      تسلیت در ایام امام حسین شیعیان مظلوم افغان زیر شمشیر طالبان و وهابیت رفتند و پرچم عزا پایین کشیده شده/ حالا که ایران در مقابل طالبان هیچ اقدامی انجام نداده جای تاسف است/ پس لطفا فرار به جلو کنیم و یکبار عاقلانه عمل کنیم و بسرعت و قبل از همه طالبان را حمایت کرده و بعنوان اولین کشور جهان دولت امارت اسلامی را به رسمیت بشناسیم قطعا این به نفع ایران است و سعودیها و شیوخ مرتجعو آچمز میکنیم
  • DE ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    28 34
    افغانستانی ها در سالهای اخیر کم علیه ایران بلبل زبانی نکردند. بهتر بود مرزها رو به رویشان باز نکنید. مگر به روی شیعیان طرفدار ایران.
  • DE ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    38 2
    مگر ما خیر دیدیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مرتضی IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    17 10
    مطلب بسیار عالی بود. از اینکه می بینم هنوز هستند افرادی که حرف مال خودشونه و کپی یا ترجمه نمی کنند خوشحالم. خانم نوروز پور از اون دسته افرادی است که قلمی ناب و زیبا دارد. تحلیل فوق العاده بود. مرسی
  • حامد IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    52 21
    بله خیر است الان دیگه دو کشور طالبانی ایران و افغانها یکدست شدند انشاالله منطقه از لوس وجود بیگانه پاک خواهد شد به امید خدا اگر ترکیه و کشورهای عربی هم متل ما و افغانها حکومت طالبانی تشکیل بدهند آنموقع دیگه میتونیم تمام دنیا را طالبانی کنیم
    • IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      14 1
      اگه ایران طالبانیه تو هم طرفدار وحشی های گاوچروان آمریکا هستی که ۱۰۰ ساله حتی یک سال هم بدون جنگ نبودن و نصف دنیا رو به نابودی کشاندن. از هیروشیما و ناکازاکی و ویتنام و افغانستان و عراق و ...
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    23 27
    اگه طالبان از جیش الظلم-که دشمن قسم خورده جمهوری اسلامی است- حمایت کنه، اون وقت سپاه باید ورود کنه
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    41 6
    سرنوشت افغانستان به دست مردمش تعیین میشه به شما هم هیچ ربطی نداره که بکی خیره یا خیر نیست!
  • OM ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    34 0
    حسین شریعتمداری که میگه خیره و الان داره تو دلش قند آب می شه. اگه ایشون بگه خیره . حتماً خیره.
  • هم میهنی IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    37 2
    این نتیجه 20 سال حکومت فساد ومفت خوری سیاسیون افقانی که اساسا هیچ برنامه استراتژیک ومدونی برای اداره کشورشان نداشتند فقطوفقط مشغول خوردن پولهای اهدایی جامعه جهانی بودنند بنظرمن امریکا سیاست خوبی بکاربرد .اما همواره مردم هستند که قربانی عقاید سیاستمدارنشان میشونند .
  • کوروش IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    47 1
    نباید از نقش قطر که هم به آمریکایی‌ها پایگاه نظامی دادن برا حمله به طالبان و هم‌ به رهبران طالبان پناه دادن گذشت اما مقصر شکست ارتش افغانستان فساد گسترده غنی و اطرافیانش بود آخه مگه میشه یه عده پلشت با موتور دمپایی ارتش یه کشور شکست بده
    • علی IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      34 3
      اینم یک درس عبرت برای مسئولان ما که بدانند عاقبت فساد این میشه که یک عده با موتور و دمپایی یک دولت و ارتشش را شکست میده و کسی رغبت به دفاع از دولت فاسد را ندارد.
    • ... IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      0 5
      به ارتش اجازه جنگیدن ندادن ، رئیس جمهور و دولتیایی که دست نشانده بودن کشور فروختن و رفتن
  • مریم IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    30 5
    خیر است خدا بهتون نگاه کرده کشورتون امنیت پیدا کرد
  • ابراهیم IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    32 4
    حضور میلیونی اتباع افغان در سراسر ایران که به صورت مجاز و غیر مجاز پراکنده شده اند میتواند برای امنیت کشورمان خطرناک باشد و نقش ستون پنجمی را بازی کنند .
    • مزده IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      3 1
      فعلا که نقش ستون پنجم رو کرونا خوب داره بازی میکنه احتیاج به هیچ ستون دیگه نیست
  • ناشناس IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    7 4
    افغانستان ثروتمندترین کشورازنظرمنابع معدنی بسیارارزشمند مانندلیتیوم بسیارفراوان وارزشمندکه درتولید هروسیله الکترونیکی مانند موبایل، کامپیوتر، باتری ، اورانیوم ،طلا، مس به شکل بسیارزیاد، طلا باعیاربسیاربالا وفراوان، کوارتز، تلک که درتولید پودربچه استفاده میشه وآمریکا درجهان اول است و............ این معدنها الان متاسفانه یا توسط شرکت بلک واتر درحال هاپالی هاپوشدن است ویا دست داعشه. مردم افغانستان اگرمی خوان کشورشون رابسازند بخصوص تحصیل کرده هاباید به کشورشون برگردند وخودشون این منابع را استخراج کنند واستفاده کنند وکارخونه بزنن. باید شرکت‌های آمریکایی وداعش رااز کشورشون بندازن بیرون. البته مطمئنا باید برای استخراج ازکشورهای دیگرکمک کنند ولی بهت این کشورها آمریکا واسرائیل وانگلیس نباشند چون دراین صورت دوسال دیگه دوباره باید منتظرجنگ بعدی باشند. حتما ایران بهترین گزینه خواهد بود ازهمه نظرهم علمی وهم امنیتی وهم انسانی و.....
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    17 3
    برای زالو ها خیر است خودتون رو جای مردم بی پناهی بزارید که همش استرس این قوم ظالم را دارند لعنت لعنت
  • مقیمی IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    4 3
    آینده نگری مسئولین ما چیزی در حد فاجعه است همانطور که از بوسنی و سوریه بیرونتان کردند و اروپا و روسیه جایتان را گرفتند این بار هم بجای آمریکا که فقط پارس می کرد قومی آمده که برای ایجاد دردسر سرش درد می کنه . بزودی افغانستان محل تولید تروریست و داعشی و تکفیری میشه این توطئه آمریکا بود تا دو دشمنش را بجات هم بندازه
    • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      0 11
      مقیمی، ۱۹:۰۲ ، بابات پارس می کنه ، مرتیکه درست حرف بزن حیوون
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    28 8
    افغانستانیها داشتن ما رو مسخره میکردن حالا خودشون همدرد ما شدن
  • ظریف اندیش IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    3 12
    تسلیت در ایام امام حسین شیعیان مظلوم افغان زیر شمشیر طالبان و وهابیت رفتند و پرچم عزا پایین کشیده شده/ حالا که ایران در مقابل طالبان هیچ اقدامی انجام نداده جای تاسف است/ پس لطفا فرار به جلو کنیم و یکبار عاقلانه عمل کنیم و بسرعت و قبل از همه طالبان را حمایت کرده و بعنوان اولین کشور جهان دولت امارت اسلامی را به رسمیت بشناسیم قطعا این به نفع ایران است
  • مهدی IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    12 1
    همش زیر سر پاکستانه اگر پاکستان رو آدم می‌کردن آمریکا و ایران و روسیه و... فراتر از بحث ها و اختلافهاشون، الان این طالبان اینقدر حرف نمیزد اول پاکستان بعدم چین زیر ماجراست
  • به ۱۹:۰۸ IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    2 0
    یعنی الان تموم مشکلات منطقه رو من ایجاد کردم؟! خب یه حسه که من دارم و شما برعکس اون رو داری! اجازه ندارم احساسم رو بیان کنم؟! طالبان تفکر من و شماست که نه تحمل نظرات هم رو داریم و نه می‌تونیم علی رغم هموطن بودن، همدیگر رو درک می‌کنیم! درکتان نمی‌کنم! نمی‌دانم مشکل از من است یا از شما! خدا مسبب اصلی مشکلات منطقه را آمریکا را لعنت کند و ما را نسبت به یکدیگر، آگاهتر و مهربان‌تر
  • ایرانی تنها.اما سربلند IR ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    0 2
    این حرفهاکه خیرهست شماهم بگیدخیره بیخیال باشید.دیپلماسی رو براه بندازید از الان و حق آبه مردم مظلوم سیستان و بگیرید و چراغ و روشن کنیدواسشون که طالبان بفهمند اینجا ایرانه.دیگه نمیتونن به جون مردم ما تروریست بندازن.زور و همون اول با دیپلماسی تون نشون بدید